یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تمام میوه‌ها، سبزی‌ها و گیاهان دارویی در صورتی که زیرنظر پزشک مصرف شوند، نقش موثری در کاهش تری‌گلیسرید، کلسترول و به‌خصوص کلسترول بد دارند زیرا فیبر موجود در آنها به کلسترول پیوند خورده و در روده‌ باعث دفع آنها می‌شود.

مصرف میوه و سبزی و کاهش چربی خون

در ضمن، فیبر موجود، عامل ترشح مقداری صفرا در روده‌‌هاست که در دفع چربی نقش دارد. در طب سنتی، گیاهانی نظیر کنگرفرنگی، شوید، نعناع،‌ زردچوبه و خاکشیر به‌عنوان کاهنده‌های گیاهی چربی‌خون شناخته شده‌اند. از جمله محصول‌‌های گیاهی کاهنده چربی‌خون که در بازار موجودند می‌توان به قرص آرتیشو یا کنگرفرنگی، قرص شوید یا آنتوم و قطره شوید اشاره کرد.

آب کرفس و خود کرفس نیز همان‌طور که عامه مردم به آن اعتقاد دارند، می‌تواند چربی‌خون را کاهش دهد. برخلاف تصور، مصرف زیاد آبغوره برای افرادی که چربی‌خون دارند، با توجه به اینکه مزاج آبغوره سرد و خشک است، مناسب نیست.

در میان چاشنی‌ها، آب نارنج بهترین است که هم برای اعصاب مضر نیست هم در کاهش چربی‌خون نقش دارد. گرچه بیشتر داروهای گیاهی عارضه کمی دارند اما اگر بیماری به چربی‌خون مبتلاست ابتدا باید داروهای رایج را مصرف کند.

هدف این است که با اضافه کردن داروهای گیاهی، وضعیت چربی‌خون بیمار بررسی و به مرور از میزان داروهای مصرفی کم شود. توجه داشته باشید که اختلال چربی‌خون بیماری مزمنی است و گاهی فرد را مجبور می‌کند تا آخر عمر دارو مصرف کند.

منبع‌:هفته نامه سلامت

کد خبر 235503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز