پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رجبعلی طاهری از چهره‌های مبارز دانشجویی و مردمی پیش از انقلاب و نماینده مردم کازرون در دوره اول مجلس شورای اسلامی و کسی که در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رقیب هاشمی رفسنجانی بود امروز به دلیل بیماری درگذشت.

ایسنا نوشت: خبرپارسی در این باره نوشت: وی از دهه چهل فعالیت‌های مبارزاتی خود را آغاز کرد. وی از ارکان جنبش دانشجویی در این سال‌ها بود که سپس وارد مبارزات اسلامی ضدرژیم شد. وی ارتباط نزدیکی با آیت‌الله طالقانی داشت. در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری او یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بود که با هاشمی رفسنجانی به رقابت پرداخت. طاهری اولین فرمانده سپاه فارس بود که جالب است بدانید حکم خود را از ابراهیم یزدی گرفته بود و گفته می‌شود او پیش از انقلاب عضو نهضت آزادی بوده است.

برادرزاده مرحوم رجبعلی طاهری با بیان اینکه آن مرحوم با حضرت امام خمینی (ره) ارتباطی مناسب داشت عنوان کرد: عموی خدا بیامرزم اولین پول خمس خود را در سال ۱۳۴۲ به حضرت امام پرداخت کرد. دکتر محمود طاهری یادآور شد:رجبعلی طاهری از سن ۱۴ سالگی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و از جمله فعالان سیاسی زمان مرحوم دکتر مصدق و نیز از جمله مبارزین سیاسی خرداد ۴۲ بود.

این متخصص قلب همچنین اظهار داشت: مرحوم طاهری از بدو تشکیل سازمان مجاهدین خلق آنها را هدایت می‌کرد و در زمانی که حضرت امام در نجف تبعید بودند رابط انقلابیون فارس با نجف اشرف بود. دکتر طاهری همچنین گفت: مرحوم عمویم همچنین جزو شورای انقلاب بود و در تشکیل حزب جمهوری اسلامی به شهید بهشتی نیز کمک کرد. او همچنین در کنترل غائله خسرو خان قشقایی در سال ۱۳۵۹ نقش داشت و در این مسئله ربانی شیرازی نیز او را کمک کرد.

وی با بیان اینکه عمویش با شهید چمران نیز در ارتباط بود افزود: طاهری با شهید رجایی و بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز حضرت آیت الله خامنه ای ارتباطی خوب و نزدیک داشت و در مقطعی نیز مسئولیت دفتر آیت الله حائری امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه را عهده دار بود.

به گفته این متخصص قلب، طاهری با علماء و روحانیون و نیز کسبه و اهل بازار ارتباط نزدیکی داشت و همواره به ایتام و نیازمندان کمک می‌کرد. طاهری از جمله شاگردان مهندس بازرگان بود و در شورای انقلاب نیز به او کمک می‌کرده است. آن مرحوم بازنشسته وزارت راه بود و در این سال‌ها مشاور سپاه پاسداران در صنایع دفاعی بود و مدت ۵ سال بود که فصلنامه «انتظار» را منتشر می‌کرد. پیکر آن مرحوم روز جمعه ساعت ۳۰ / ۸ صبح از مقابل امامزاده سید علاالدین حسین تشییع خواهد شد.

کد خبر 235304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز