همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از قائم مقام خود در امور هوانوردی و هواشناسی خواست در مدت زمان کوتاهی نسبت به تهیه و تدوین استراتژی توسعه ملی صنعت هوانوردی کشور اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در مراسم معارفه علی محمد نوریان به عنوان قائم مقم وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان این‌که سهم صنعت هوانوردی از حمل ونقل اندک، ولی اهمیت آن زیاد است، گفت: صنعت حمل ونقل هوایی از یک سو مایه پیوستگی تجارت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد جهانی و از سوی دیگر دارای پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها در جهان است.

وی با اشاره به جایگاه صنعت هوانوردی در پدیده‌ها و تصمیم گیری‌های فراملی، اظهار کرد: در شرایطی که پیشرفت نکردن ایران در این صنعت از اهداف رقبای منطقه‌ای و بین المللی ما محسوب می‌شود، بی شک اداره صنعت هوانوردی در چنین فضایی رقابتی نیازمند هوشمندی بسیار زیادی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که نباید بحث‌های حوزه مدیریت هوانوردی را تنها به بحث فنی تنزل داد، افزود:‌ باید با نگاهی استراتژی فراتر از مسائل فنی جایگاه ایران را در صنعت هوانوردی ارتقا داد.

آخوندی با بیان لزوم ارتقای وضعیت کنونی صنعت هوانوردی در بخش‌های مختلفی مانند تعداد پروژه‌ها، کیفیت پروازها، وضعیت فرودگاه‌ها و رعایت حقوق مسافران ادامه داد: در حالی که مدیران خططو هوایی از مشکلات فراوان خود در حوزه‌های مالی، اداری و فنی می‌گویند مصرف‌کنندگان نیز از انواع نابسامانی‌ها در این صنعت گلایه دارند.

وزیر راه و شهرسازی داشتن انسجام و دید استراتژیک کیفی و فنی همزمان را لازمه مدیریت صنعت هوانوردی دانست و تصریح کرد:‌ ابتدا باید با تنظیم موقعیت ایران در عرصه رقابت بین المللی، روند نزولی را متوقف و سپس نسبت به تعریف و در پیش گرفتن یک شیب صعودی اقدام کرد.

وی خواستار یک ستاد مرکزی برای هدایت صنعت هوانوردی در وزارت راه و شهرسازی شد و گفت: باید هوانوردی عمومی، هواپیمایی و هواشناسی را در یک منظومه و چرخه دید.

آخوندی با دعوت از پیشکسوتان برای ایجاد انسجام در رویکرد استراتژیک در صنعت هوانوردی ایران، اظهار کرد: باید مسائل درون صنعت را خوب شناخت و مسائل برون صنعت را نیز خوب درک کرد.

وزیر راه و شهرسازی از قائم مقام خود در امور هوانوردی خواست در مدت زمان کوتاهی نسبت به تدوین استراتژی توسعه ملی صنعت هوانوردی ایران اقدام کند و ادامه داد: اطمینان دارم که تمام خطوط هوایی از چنین اقوامی حمایت می کند چرا که با وجود یک استراتژی روشن، آن‌ها نیز می توانند برنامه‌های خود را تدوین کنند.

وی با تاکید بر این‌که تدوین استراتژی توسعه ملی و صنعت هوانوردی بدون حضور نخبگان و خبرگان هوانوردی شدنی نیست، افزود: از قائم مقام خود در امور هوانوردی می خواهم تا شورای توسعه صنعت هوانوردی را تاسیس کند و ما نیز تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع داخلی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و کمک بانک‌ها نوعی منابع مالی برای توسعه این صنعت ایجاد شود.

آخوندی با اشاره به اهمیت حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و ظرفیت‌های پیش بینی شده در قانون برنامه پنجم برای توسعه صنعت هوانوردی، تصریح کرد:‌در حالی که 2.4 سال از قانون برنامه پنجم گذشته است باید از زمان باقی مانده در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانونی در سطح تجاری سازی، توسعه زیرساخت، متنوع سازی قیمت‌ها، آزادسازی و خصوصی سازی استفاده کنیم چرا که تاکنون اقدامات لازم در این زمینه‌ها را انجام نداده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم سخن گفتن صریح و شفاف با مردم و دوری از حرف‌های ظاهرپسند گفت:‌ باید بدانیم که صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است و باید با استانداردها و قیمت‌های بین المللی به کار خود ادامه دهد.

وی با بیان این‌که هر گونه دستکاری در فرایند تجاری صنعت هوانوردی این صنعت را در روندی نزولی قرار می دهد، اظهار کرد: ما چیزی فراتر از قانون نمی‌گوییم و دنبال حرف‌های دل خوش کننده نیز نیستیم. باید با مردمی که پیشرفت‌های دیگران را می بینند و انتظار دا رند صریح و شفاف سخن بگوییم و از سوی دیگر ما مسوولانی که مسوولیت اداره این صنعت را برعهده می گیریم نیز باید بدانیم که بدون تغییرات بنیادین سرافراز و سربلند نخواهیم بود.

آخوندی با اشاره به این‌که رشد و رقابت در عرصه منطقه‌ای و بین المللی سازوکارهای خاص خود را دا رد افزود: در فضایی که همه به هم بدبین باشند و هیچ کس تعهدات خود را به دلایل مختلف انجام ندهد، نمی توان صنعت را فرانکنی‌ها اداره کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ می خواهیم همه مسوولیت و تعهدات خود را انجام دهند و در مدت کوتاهی به سطح بین المللی بازگردیم.

وی ادامه داد: در جایگاه سیاست گذار نیز همزمان مدافع خطوط هوایی و حقوق مسافران خواهیم بود و مایل نیستم مانعی بین خطوط هوایی و حقوق مسافران باشیم.

آخوندی سپس به بحث نوسازی ناوگان حمل ونقل هوایی اشاره کرد و افزود: این موضوعی است که نمی توان از آن عبور کرد تا جایی که انتظاردا رم مردم با ناوگانی مدرن دارای ایمنی و آسایش بالا سفر کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد صنعت حمل و نقل هوایی از فرصت بوجود آ‌مده و در صحنه بین المللی به تدریج و با اقداماتی پخته و حساب شده برای نوسازی ناوگان و قطعات مورد نیاز استفاده کند.

وی با بیان این‌که تجاری شدن فرودگاه‌های کشور از دیگر موضوعات مورد توجه در قانون برنامه پنجم توسعه است، تصریح کرد: فرودگاه‌ها نباید تنها محل نشست و برخاست هواپیمایی باشند بلکه باید به بازاری برای صنعت هوانوردی تبدیل شوند.

آخوندی ضمن اظهار ناخشوندی از وضعیت کنونی فرودگاه‌ مهرآباد خواستار توجه ویژه قائم مقام خود در امور هوانوردی و هواشناسی به فرودگاه‌های مهر‌آباد و امام خمینی (ره) شد و گفت: در حالی که در ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه، امکان تبدی فرودگاه امام خمینی (ره) به شهرک‌ فرودگاهی پیش بینی شده است اما تاکنون حتی وارد این بحث نیز نشده‌ایم که باید به امکانات قانونی به وجود آمده توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ باید از مداخلات بیهوده در این صنعت دست کشید چرا که معتقدم اصلی‌ترین ماموریت من ایجاد فضایی است که از یک سو حرفه‌ورزان بتوانند با هزینه‌ای اندک در آن فعالیت کنند و از سوی دیگر نیز مردم به ایمنی و آسایش بیشتری دسترسی داشته باشند.

وی بر اهمیت ایمنی در صنعت هوانوردی نیز تاکید کرد و اظهار کرد:‌ با وجودی که در شرایط کنونی با مشکلات عدیده، نگهداری هواپیماها و تامین قطعات، داشتن یک صنعت هوانوردی ایمن کار دشواری است ما ایمنی را فدای هیچ چیز نمی‌کنیم.

آخوندی از قائم مقام خود در امور هوانوردی و هواشناسی خواست با مسائل مربوط به ایمنی حوزه هوانوردی بدون تسامح برخورد کند. وزیر راه و شهرسازی همچنین خواستار اهتمام و توجه ویژه به نوریان به مسائل مربوط به سازمان هواشناسی شد. وی اظهار امیدواری کرد با همگرایی میان دولت، ملت، متخصصان و حرفه‌ورزان دوره موفقی در صنعت هوانوردی و هواشناسی کشور عملیاتی شود.

کد خبر 235248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز