همشهری آنلاین: آژانس امنیت ملی آمریکا درحال جمع‌آوری صدها میلیون حساب کاربری ایمیل و پیام‌رسان از سرویس‌دهنده‌های مختلف اینترنتی در سرتاسر جهان است.

براساس گزارش واشنگتن‌پست، جمع‌آوری این اطلاعات که مشابه بسیاری از دیگر فعالیت‌های پنهانی NSA به واسطه اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن افشا شده‌است،‌ زمانی صورت می‌گیرد که سرویس‌های اینترنتی اطلاعات را به ویژه در زمان ورود کاربر به حساب کاربری‌اش و یا نوشتن یک ایمیل یا پیام و یا همسان‌سازی دو ابزار ارسال می‌کنند. گفته می‌شود آژانس این اطلاعات را برای یافتن ارتباطات جاسوسی پنهانی تحلیل و بررسی می‌کند.

براساس اسناد افشا شده NSA روزانه 500 هزار لیست را از سرویس‌های چت و ایمیل استخراج می‌کند. سال گذشته طی یک روز شاخه عملیاتی ویژه NSA بیش از 444 هزار و 743 آدرس ایمیل را از سرویس یاهو، 105 هزار و 68 آدرس ایمیل از سرویس هات‌میل، 82 هزار و 857 آدرس ایمیل از فیس‌بوک، 33 هزار و 697 آدرس ایمیل از سرویس جی‌میل و 22 هزار و 881 آدرس از سرویس‌های ناشناخته جمع‌آوری کرده‌است. این ارقام آمار معمول و رایج روزانه جمع‌آوری اطلاعات کاربران اینترنتی توسط NSA است و این یعنی 250 میلیون آدرس ایمیل در سال.

این پروژه که در خارج از آمریکا در حال اجرا است با هماهنگی شرکت‌های ارتباطات دوربرد و آژانس‌های جاسوسی و با دسترسی کامل به تاسیساتی که مسیر داده‌ها را برروی خطوط اصلی اینترنت مشخص می‌کنند درحال انجام است. NSA مجوز جمع‌آوری اطلاعات از میان تاسیسات داخل آمریکا را ندارند اما مقامات اطلاعاتی آمریکا به واشنگتن‌پست گفته‌اند که لیست تماس‌های کاربران آمریکایی معمولا در حین برقراری ارتباط جمع‌آوری می‌شوند.

NSA توجیه این کار خود را مبارزه با تروریسم و دیگر جرایم از قبیل قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان اعلام کرده‌است. از آنجایی که این اطلاعات حین انتقال از فرستنده به گیرنده جمع‌آْوری می‌شوند، آژانس امنیت ملی نیازی ندارد تا به سرویس‌های اینترنتی درباره عملیاتی که در حال اجرا است توضیحی داده و یا از آنها کمک بخواهد. از این رو شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از قبیل مایکروسافت، گوگل و یاهو  از وجود چنین عملیاتی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

Cnet نیز گزارش کرده که دولت آمریکا برای دست‌یابی به کلید‌های اصلی رمزنویسی که شرکت‌های ارتباطاتی از آنها برای حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کنند تلاش فراوان کرده‌است. با این‌همه شرکت‌های بزرگ اینترنتی در برابر درخواست‌هایی با این محتوی مقاومت کرده و آن را خلاف قانون نامیده‌اند.

کد خبر 235154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز