همشهری آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد قیمت مرغ به ۱۰ هزار تومان نرسد و بر روی هفت هزار تومان بماند و گفت: طرح شبنم طرح موفقی نبوده است لذا تصمیم گرفته شده است تا ایران کد و طرح شبنم جمع شود.

فارس نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده شب گذشته در برنامه پایش درخصوص افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی و از جمله مرغ اظهارداشت: براساس قانون بودجه سال 92، قیمت ارز باید به نرخ اتاق مبادلات باشد لذا همین عامل باعث شده است تا برخی افزایش قیمت‌ها روی دهد.

وی افزود: در خصوص مرغ، وقتی ارز مرجع نهاده‌های دامی به ارز مبادله‌ای انتقال یافت قیمت بازار بالا بود و حتی در برخی موارد بیش از ارز مبادله‌ای بود لذا تلاش ما این است تا قیمت را کاهش دهیم.

امیدواریم قیمت مرغ روی هر کیلوگرم 7 هزار تومان ثابت بماند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سئوال که برخی تولید کنندگان و روسای اتحادیه‌های مرتبط با تولید مرغ، معتقدند هر کیلو مرغ تا ده هزار تومان می‌رسد، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند و امیدواریم قیمت مرغ روی هر کیلوگرم 7 هزار تومان ثابت بماند.

وی در پاسخ به سئوال نظرسنجی این برنامه که در خصوص اولویت‌های وزیر صنعت بوده است و دو گزینه مهار تورم و افزایش تولید در آن گنجانده شده بود، اظهارداشت: یکی از علل تورم، عدم موازنه عرضه و تقاضا است، البته دلایل دیگری هم وجود دارد اما اقتصاددان‌ها این دلیل را دلیل اصلی می‌دانند لذا اگر تولید را افزایش دهیم، به دلیل افزایش عرضه و مدیریت تقاضا، تورم کاهش پیدا می‌کند.

کاهش 44 درصدی تولید خودرو در 6 ماهه

نعمت‌زاده گفت: در چند سال اخیر در برخی بخشها از جمله خودرو با کاهش تولید مواجه‌ بوده‌ایم بطوریکه در شش‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو 44 درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از دو گزینه موجود، من رونق تولید را انتخاب می‌کنم چرا که معتقدم اگر تولید افزایش پیدا کند تورم کنترل می‌شود ضمن اینکه در کشور ما تورم با رکود همراه است لذا باید رونق تولید را در دستور کار خود قرار دهیم.

نعمت‌زاده درخصوص برنامه‌های اعلام شده خود در مجلس برای کسب رای اعتماد گفت: اگر شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند این برنامه‌ها بلند پروازانه است اما اگر همه با هم همکاری کنیم، شدنی است.

رتبه 145 شاخص کسب و کار خیلی بد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص رتبه 145 ایران از بین 168 کشور در شاخص بهبود کسب و کار، گفت: این رتبه بسیار بد است و ما با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط از همین حالا برای رفع موانع و تسهیل امور کار را آغاز کرده‌ایم.

وی همچنین در خصوص رشد 12 درصدی صنعت اظهارداشت: صنعت موتور محرک اقتصاد است و در سال گذشته برای اولین بار پس از انقلاب رشد منفی صنعت را داشته‌ایم و رشد اقتصادی نیز به منفی 5.8 درصد رسیده است، لذا تا آخر برنامه باید رشد صنعتی کشور قطعاً به 12 درصد برسد و اگر این اتفاق نیفتد به بسیاری از برنامه‌ها و اهداف نظیر اشتغال نمی‌رسیم.

نعمت‌زاده در خصوص کاهش تعداد جواز‌های تاسیس صنعتی اظهار داشت: این شاخص نشان می‌دهد که مردم به سمت سرمایه‌گذاری صنعتی نرفته‌اند و سرمایه‌ها در بازارهای دیگر مثل طلا و ارز سرمایه‌گذاری شده‌اند پس لذا باید ایجاد اطمینان لازم صورت گیرد تا مردم به سمت سرمایه‌گذاری در تولید و مسکن روی بیاورند.

ایجاد هر شغل صنعتی با 150 تا 200 میلیون تومان

وی در پاسخ به این سئوال که در سال 86 برای ایجاد هر شغل صنعتی باید 83 میلیون تومان هزینه می‌شد و در سال 90، 143 میلیون، اظهارداشت: در حال حاضر به طور متوسط برای ایجاد هر شغل صنعتی باید بین 150 تا 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شود و این غیر از صنایع سرمایه‌بر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سئوال که تولید خودرو در سال 90 یک میلیون و 651 هزار دستگاه، در سال 91، 921 هزار دستگاه و در 6 ماهه اول امسال 242 هزار دستگاه بوده است، گفت: برای امسال برنامه ابلاغی تولید 900 هزار خودرو است و ما می‌دانیم که خودروسازها، مشکل نقدینگی، مسائل تحریم و همچنین مشکل قطع ارتباط با شرکت‌های بزرگ را دارند.

وی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید، گفت: در بازاری که کالا به مقدار تقاضا نباشد، عده‌ای فرصت را مقتنم می‌دانند و در این خصوص یکی از مشکلات عدم توجه به بورس کالا است که یکدفعه 100 تن مواد پتروشیمی عرضه می‌شود و چون تولید‌کنندگان خرد به آن دسترسی ندارند مواد اولیه با چند رابطه به صنعتگر جزء می‌رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص واردات کالاهای مصرفی از چین اظهار داشت: در چند سال اخیر درآمد زیاد ارزی بجای آنکه به سمت تولید برود در اختیار وارد کننده قرار گرفته، از یک طرح انگیزه تولید از بین رفته است و از یک طرف جنس چینی وارد بازار می‌شود، قطعاً در آن زمان هم ارز 1200 تومانی واقعی نبوده است و به همین دلیل واردات کالا با این ارز مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده است.

دلار 2900 تومانی منطقی است

وی در خصوص نرخ واقعی ارز، گفت: اگر به حالت ثبات برسیم، هر دلار آمریکا باید 2900 تومان باشد و وقتی بودجه قیمت 2477 تومان را تعیین می‌کند، فاصله قیمتی 200 تا 300 تومان بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد کاملاً طبیعی است. لذا برنامه‌هایی وجود دارد تا از سال آینده ارز تک نرخی شود و دولت تلاش می‌کند تا مشکلات رانت‌های ارزی از بین برود.

نعمت زاده در پاسخ به این سئوال که 211 نفر از خبرگان بازار متشکل از نمایندگان مجلس، دولت، بخش خصوصی، اساتید و خبرنگاران اقتصادی درخصوص قیمت ارز اینگونه اظهار نظر کرده‌اند که 41 درصد به قیمت دلار بین 2500 تا 3000 تومان، 40 درصد به 2000 تا 2500 تومان، 15 درصد به زیر 2000 تومان و 4 درصد به بالای 3000 تومان رای داده‌اند، اظهارداشت: ارز در شرایط فعلی منطقی است و اگر دولت بتواند ارز بفروشد، قیمت دلار پایین‌تر هم می‌آید لذا باید تلاش کنیم تا صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند چرا که در 6 ماه گذشته واردات 19 میلیارد دلار و صادرات 16 میلیارد دلار بوده لذا باید تلاش کنیم تا موازنه این دو به نفع صادرات غیر نفتی باشد.

تبلیغ کالای خارجی ممنوع شود

وی در خصوص ترویج کالای ایرانی اظهارداشت: هر کالای خارجی می‌خرید به معنای آن است که اشتغال خارجی‌ها افزایش یافته و منجر به بیکار شدن صنایع داخلی می‌شود، در این شرایط اگر کشورمان را دوست داریم باید به سمت خرید کالای داخلی برویم.

نعمت‌زاده، گفت: قبلاً که وزیر صنایع بودم توافق کردیم تا تبلیغ کالای خارجی در تلویزیون و در بیلبوردهای شهری ممنوع شود و از تولید کنندگان خواستیم تا کالاهای داخلی را تبلیغ کنند هر چند معتقدم در صنایع و تولیدات باید بر کیفیت و رقابت تاکید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چند روز پیش جلسه‌ای با رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی داشتم و گفتند ممنوعیت گروه 10 باعث شده است تا تولید حرکت کند و به راه بیفتد، اما از آنجا که من معتقدم باید رقابت وجود داشته باشد، وارد کنندگان می‌توانند با ارز متقاضی و تعرفه‌ای که مشخص شده است کالا وارد کنند و فکر نمی‌کنم مشکلی ایجاد شود.

دولتی های برای خرید کالای ایرانی اما و اگر می آورند

وی افزود: به دفعات درخصوص خریدهای دولتی برای کالای ایرانی بخشنامه داده‌ایم اما عده‌ای هستند که اما و اگر می‌کنند لذا باید ذهنیت‌ها را تغییر دهیم.

نعمت‌زاده گفت: خود من یک پراید و یک سمند دارم که به نظرم خودروهایی خیلی خوبی هستند و خیلی خوب کار می‌کنند لذا نباید خودروهای داخلی را با خودروهایی که 100 سال است تولید می‌شود مقایسه کنیم.

وی گفت: یک روز از سفیر کره یک سئوال پرسیدم و گفتم چطور ما که با شما صنعت خودروسازی را شروع کرده‌ایم شما اینقدر رشد کرده‌اید و ما رشد نکرده‌ایم، که او فقط یک جمله گفت «از خودگذشتگی ملت» و گفت زمانی که ما خودرو را با قیمت تمام شده 5 هزار دلار تولید می‌کردیم برای حفظ قدرت رقابتی در بازارها در صادرات قیمت 4 هزار دلار می‌گذاشتیم و در داخل کشور 6 هزار دلار می‌فروختیم و این را همه مردم می‌دانستند و پذیرفته بودند.

وی همچنین افزود: تولید فقط صنعت و معدن نیست و تولید و خدمات وابسته به صنعت و معدن را نیز افزایش دهیم.

رد دیون به شکل سهام خوب نیست

نعمت‌زاده در خصوص واگذاری دخانیات و بیکار شدن عده ای از کارکنان این شرکت، گفت: یک بخش دخانیات به صورت حاکمیتی در دست دولت است و بخش دیگر از ما جدا شده و به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده است اما سازمان خصوصی‌سازی هنوز این کار را انجام نداده است البته از این مسائل در برخی کارخانه‌ها مثل لوله‌سازی اسفرالین داریم که دولت بعنوان رد دیون داده است و این کارخانه‌ها و کارکنان انها بلاتکلیف هستند، من معتقدم رد دیون نباید به صورت سهام باشد، باید سهام در بورس فروخته شود و پولش را بدهیم.

گشایش ال سی برای 8 طرح فولادی

وی در خصوص 8 طرح فولادی 800 هزار تنی گفت: مشکلات این طرح‌ها را می‌دانم و تا یک ماه دیگر ال‌سی های آنها باز می‌شود البته اگر من بودم اجازه نمی‌دادم که چنین طرح‌هایی اجرا شود اما حالا که اجرا شده باید حمایت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص قیمت خودرو گفت: نمی‌توانم قیمت خودرو را پیش‌بینی کنم چرا که تولید 1.5 میلیون دستگاهی به 500 هزار دستگاه رسیده است از طرفی در قیمت تمام شده خودرو هزینه‌های بالاسری تحمیل می‌شود لذا ما باید به دنبال آن باشیم تا افزایش تولید اصلاح شود.

 نمی توانم قیمت خودرو را پیش بینی کنم

وی افزود: خودروسازها از ارز 1226 استفاده می‌کردند اما پس از آن تبدیل به مبادله‌ای شده است اما چون اولویت نداشته‌اند ارز آزاد گرفته‌اند لذا اخیراً با شورای رقابت جلسه‌ای داشته‌ایم و تصمیماتی گرفته شده است هرچند زد و خوردهایی هم در یکسال گذشته بوده است.

وی افزود: امیدواریم با افزایش تولید بتوانیم این مسائل را جبران کنیم چرا که به نظر من افزایش قیمت‌ها به دلیل عدم تولید بوده است و درخصوص خودروهایی نظیر پراید، 206 و 405 مشکلی برای تولید نداریم و تولید را بالا می‌بریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اخراج 200 نفر از شهرک‌های صنعتی گفت: شهرک‌های نعتی با زیر 1000 نفر اداره می‌شد اما در حال حاضر به 4000 نفر رسیده است اما در سال های اخیر عده‌ای جذب شده‌اند و حتی در شهرک صنعتی تهران 2.5 برابر سازمان نیروی انسانی وجود دارد.

گشایش ال‌سی با 30 درصد مصوبه دولت است

وی درخصوص گشایش ال‌سی با 30 درصد، گفت: گشایش ال‌سی با 30 درصد مصوبه دولت است و آقای سیف به همه بانک‌ها اعلام کرده است و بانک‌ها باید حتماً آن را اجرا کنند.

نعمت‌زاده در خصوص طرح شبنم، گفت: طرح شبنم مجوز رسمی برای قاچاق است و در واقع با برچسب‌های طرح شبنم به کالای قاچاق رسمیت می‌دهند.

طرح شبنم موفق نبوده و به نفع قاچاق است

وی افزود: من معتقدم طرح شبنم طرح موفقی نبوده است و فقط بروکراسی ایجاد کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شما معتقدید چه طرحی باید به جای طرح شبنم اجرا شود، گفت: لازم نیست هیچ طرحی اجرا شود چرا که این طرح‌ها باعث افزایش بروکراسی و ایجاد مشکل در گمرکات شده است لذا تصمیم گرفته شده است تا ایران کد و طرح شبنم جمع شود.

کد خبر 234999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز