یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: ۲۱ مهر روز پر خبری در حوزه سلامت بود.

روز جهانی غذا

در همایش روز جهانی غذا چند نفر از مسئولان و متولیان حوزه سلامت درباره مسئله سرنگ‌های آلوده و افزودنی‌های غیرمجاز به شیر صحبت کردند و بعضا پاسخ همدیگر را دادند.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بحث خود را از برنج‌های آلوده شروع کرد و به استفاده از آب‌ژاول در شیر رسید. شهریاری گفت: ناهماهنگی بین سازمان استاندارد و برخی دستگاه‌ها وجود دارد که باید افرادی که راجع‌ به استاندارد‌ها حرف می‌زنند تحت‌تأثیر نفوذ دولتی‌ها نباشند.

وی با اشاره به اینکه اگر این نهادهای نظارتی به‌صورت غیردولتی اداره می‌شد بهتر بود، گفت: از نمونه‌هایی مانند خودروهای تولیدی و... صحبت می‌شود اما به‌دلیل فشار مسئولان بالادستی مصوبات ناکام می‌ماند.شهریاری همچنین به ماجرای ضدعفونی‌‌کردن شیرهای مصرفی توسط مواد شوینده چون آب‌ژاول اشاره کرد و گفت: چندی پیش اخباری در این خصوص منتشر شد که برخی کارخانه‌های تولید شیر برای رساندن آلودگی‌های میکروبی شیر به حد مجاز، دست به اعمال خلاف می‌زنند که استفاده از آب ژاول در شیر توسط یکی از برندهای معروف ازجمله همین موارد بود که از مسئولان وقت سازمان غذا و دارو خواستیم تا این مسئله را اطلاع‌رسانی کنند، اما این اتفاق نیز نیفتاد.

خبرهایی که نگفته تکذیب می‌شود

خبر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، هم در دولت دهم و هم دولت فعلی تکذیب شد. به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت در تکذیب‌کردن خبرهایی که بایستی نظارت کافی بدان داشته باشد سریع‌تر عمل می‌کند تا اینکه مواد غذایی آلوده را مورد آزمایش قرار دهد.
رئیس سازمان غذا و دارو اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر آلودگی محصولات غذایی ازجمله برنج‌ها، شیر و مواد پروتئینی را تکذیب کرد. رسول دیناروند در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی غذا گفت: هر کس مسئول‌ حرف‌های خودش است و نمایندگان مجلس مسئولیت قانونگذاری را بر عهده دارند، نه مسئولیت اجرایی که این سخنان را به زبان می‌آورند.

رفع اختلالات ارزی دارو

در همین حال وزیر بهداشت نیز معتقد است که شرایط مطلوبی در حوزه غذا نداریم.دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: وضعیت نامناسب غذا یک مشکل جهانی است و نباید سیاه‌نمایی کنیم. وی گفت: اکنون سلامت مواد غذایی از 2 مسیر وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد کنترل می‌شود. البته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی به نظارت دوگانه در این خصوص انتقاد دارند که انتقادشان هم وارد است، اما متأسفانه سیستم‌های نظارتی ما توانمند نیستند و دارای اشکالاتی‌اند که باید برطرف شوند.

وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت بازار دارویی کشور نیز توضیح داد: پیگیری و بررسی وضعیت دارو به آهستگی اما مثبت پیش می‌رود و اکنون شرایط‌مان نسبت به 2‌ماه گذشته بهتر است. اما باید مراقبت و با وجود کج‌سلیقگی‌هایی که پیش می‌آید، روند موجود را مدیریت کنیم. واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دارو خاطرجمع باشند، زیرا به‌تدریج با کمک سازمان‌های بیمه‌گر و عوامل تولید و عرضه دارو، به سمت کاهش نگرانی مردم حرکت می‌کنیم.

کد خبر 234891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز