همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادین انسانی دارای یک ساعت درونی است که به آن‌ها کمک می‌کند ژن‌های فعال در محافظت در مقابل اشعه ماوراء بنفش را فعال کنند.

skin stem cells

نتایج تحقیقات انجام شده توسط محققان اسپانیایی می‌تواند راه را برای استراتژی‌های جدیدی که از پیری دائم و سرطان در انسان جلوگیری می‌کند باز کند.

به گزارش مهر، سالوادور ازنار بنیتا از موسسه تحقیقات و مطالعات پیشرفته در اسپانیا در این زمینه گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادین پوست انسان دارای ساعت درونی است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به طور دقیق بدانند چه زمانی از روز است، این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند برای اصلاح عملکرد بهتر است به چه روشی عمل کند.

اطلاع از ساعت درونی سلول‌های بنیادین پوست از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که به نظر می‌رسد این بافت‌ها برای سالم ماندن نیاز به یک ساعت درونی دقیق دارد.

سلول‌های متنوعی در پوست بدن ما دارای ساعت درونی است که این امر به آن‌ها کمک می‌کند برخی علمکردهای خاص را بسته به زمان روز انجام دهند. سلول‌های پوست و تعدادی از سلول‌های بنیادین دارای رفتارهای شبانه روزی هستند.

بنیتا و همکارانش پیش از این به این نتیجه رسیده بودند که حیوانات فاقد ریتم‌های شبانه روزی در سلول‌های بنیادین پوست خود هستند. اما تا امروز مشخص نبود که چگونه این ریتم‌های شبانه روزی بر عملکرد سلول‌های بنیادین پوست انسان تأثیر می‌گذارد.

این محقق برای پاسخ به این پرسش با همکاران خود لوئیس سرانو و بن لهنر از مرکز تنظیمات ژنومیک تحقیقاتی را آغاز کردند که در نهایت منجر به کشف مجموعه مشخصی از ژن‌ها در سلول‌های بنیادین پوست شد که فعالیت‌هایی در اوقات مختلف روز دارند.

ژن‌های فعال در بخش محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در طی روز برای حفظ سلول‌ها در فعال‌ترین حالت خود هستند و در عین حال تکثیر می‌شوند.

این محققان یادآور شدند که تلاش‌های کنونی آن‌ها در راستای شناسایی علت مختل شدن ساعت داخلی سلول‌های بنیادین پوست است و امیدوارند که بتوانند آن را به تعویق بیاندازند.

 

کد خبر 234819
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز