شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از مردم از هر تلاشی برای داشتن خواب خوب شب فروگذار نمی کنند، اما اکنون دانشمندان به فرمولی دست یافته اند که می تواند این مشکل را تسهیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان به فرمولی دست یافته اند که با درنظرگیری خستگی، زمان رفتن به رختواب، راحتی تشک، تعداد ساعات کاری، سر و صدا، نور، گرما و ضخامت پتو می‌تواند به فرد بگوید که در هنگام شب چقدر راحت می‌خوابد و می‌تواند چه راهکارهایی را برای ارتقای وضعیت خواب خود به کار گیرد.

این فرمول کیفیت خواب شب فرد را از عالی تا متلاطم رتبه بندی می‌کند.

محققان امیدوارند که این فرمول بتواند به مردم کمک کند تا نیازهای خود را برای داشتن خواب سریع و طولانی تر مرتفع کنند.

این فرمول توسط محققان دانشگاه منچستر با همکاری شرکت تختخواب راحت تدوین شده و به شرح زیر است:

[(T x Bt) + C ] / [ Ha + S + L + (H x D)]

نمره 2 نشان دهنده خواب راحت شبانه است، نمره یک خواب متوسط و صفر نشان دهنده خواب متلاطم و متغیر شبانه است.

در این فرمول T نشان دهنده خستگی است و با تعداد ساعات آخرین خواب شبانه محاسبه می‌شود اما تعداد ساعات خواب نیمروزی روزانه از آن کم می‌شود و تعداد ساعات تمرین‌های بدنی در طول روز به آن اضافه می‌شود.

Bt نشان دهنده وقت خواب است و با در نظر گیری وقت خواب یک شب تقسیم بر میانگین وقت خواب محاسبه می‌شود.

در این فرمول C نشان دهنده راحتی است و عدد آن با بالشت به علاوه تخت خواب، به علاوه تشک منهای 9 محاسبه می‌شود. نمره های هرکدام از موارد با مشخص کردن رتبه از یک تا پنج به عنوان از خیلی ناراحت تا خیلی راحت مشخص می‌شود.

Ha در فرمول این محققان نشان دهنده متوسط ساعاتی است که در بیداری سپری می شود، این که هر فرد به طور متوسط چقدر بیدار می‌ماند که برای اکثر مردم این رقم حدود 16 ساعت است.

S نشان دهنده صدا و دربرگیرنده هرصدای غیر نویز سفید یا صدای آرامش بخشی است که آن را برای خواب مناسب می‌دانید این مورد نیز با عدد یک تا پنج به معنای آرامترین صداها تا آزارترین صداها مشخص می‌شود.

حرف L در فرمول مذکور نشان دهنده نور است و دربرگیرنده هرگونه نور در اتاق است که این نور می‌تواند متعلق به ساعت‌های روشن، نور طبیعی و ال ایی دی باشد که این رقم نیز از 0.1 به معنای نور بسیار ملایم تا 2 به معنای طیف نور آبی روشن طبقه بندی شده است.

H نشان دهنده گرما است و میزان آن با محاسبه میزان درجه از 16 تا 17 سانتیگراد و تقسیم آن بر 10 محاسبه می شود.

D نشان دهنده مناسب بودن پتو با دمای اتاق است.

دکتر پنی لویس رئیس آزمایشگاه خواب دانشگاه منچستر گفت: ما می خواهیم همه چیز را ساده کنیم اما خواب مسئله پیچیده ای است و فاکتورهای بسیاری دارد. این معادله را باید به عنوان یک راهنما در نظر گرفت تا مردم به راه های ساده ای که می توانند کیفیت خواب خود را ارتقا دهند نیز فکر کنند.

درمیان پیشنهادهای وی برارتقای کیفیت خواب شبانگاهی حفظ یک زمان مشخص برای رفتن به رختخواب، پرهیز از خواب نیمروزی و انجام فعالیت بدنی باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 234719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز