گروه ادب و هنر- احمد افشار: امروز بیستم مهر‌ماه در تقویم ملی کشورمان یادروز حافظ نامگذاری شده و هر سال به این مناسبت برنامه‌های فرهنگی در شیراز و دیگر نقاط ایران و برخی مناطق جهان برگزار می‌شود. اما امسال هفدهمین یادروز حافظ در شیراز یک روز زودتر از سال‌های گذشته، شامگاه پنجشنبه در جوار آرامگاه این شاعر غزلسرا آغاز شد.

انتظار موعود، جلوه ‌ای از جهان آرمانی حافظ


علی جنتی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین یاد روز حافظ گفت: سخن گفتن از حافظ، ادیبی که آوازه جهانی دارد و شعرش مشمول مرور زمان و کهنه نشده، بسیار دشوار است. وی با تکریم شعر و عرفان حضرت لسان الغیب بیان داشت: آنچه مورد وثوق همه حافظ شناسان و حافظ‌پژوهان است این است که خواجه شیراز از مصحف شریف الهام گرفت و با کلام وحی مانوس بود و این رمز ماندگاری حافظ در سال‌های متمادی است. وی ادامه داد: حافظ جهانی آرمانی را ترسیم کرده و انتظار موعود ازجمله شاخص‌های شعر حافظ بوده و رسیدن به این آرمان را در اشعار مختلف ترسیم کرده است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ غزل عارفانه مولانا و غزل عاشقانه سعدی را به زیباترین شکل ممکن پیوند زده و مبدع شکل جدیدی از غزل فارسی است.

او با یادآوری اینکه حافظ اعتراف کرده که هرچه دارد، از دولت قرآن است، اضافه کرد: این نابغه عالم ادبیات و صاحب حافظه معجزه‌گون که قرآن را با چهارده روایت از حفظ داشته، همه توفیقش به واسطه قرآن و اهل‌بیت(ع) بوده است.او گفت: آنان که با علوم قرآنی سروکار دائم دارند، بهتر می‌دانند که دانستن روایات مختلف قرآنی که بعضا بر سر یک اعراب‌گذاری است، بسیار دشوار بوده و تنها با عنایت الهی و حافظه‌ای قوی ممکن خواهد بود.

وزیر ارشاد حافظ را چیره‌دستی بزرگ در غزلسرایی دانست و گفت: بی‌تردید شعر او بیت‌الغزل معرفت است، غزل هنرمندانه که هرچه به لفظ و معنای آن می‌نگری، چشمه و کرشمه‌هایی نو می‌بینی برگرفته از لفظ و محتوای کلام الهی.جنتی سرسبزی و طراوت و نغز کلام حافظ را نیز حاصل معرفت قرآنی حافظ دانست و تأکید کرد: قرآن همان شراب لدنی است که بر ذهن و زبان حافظ جاری شده است. او اضافه کرد: هر کلامی که رنگ و بوی قرآنی دارد، همچون قرآن ماندگار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان دیگر ابعاد و ویژگی‌های شعر حافظ خاطرنشان کرد: رمزپردازی یکی از زیبایی‌های شعر حافظ به شمار می‌رود که دیوانش را خانه راز کرده و به آن وجوه گوناگون بخشیده است، همچون قرآن. او در ادامه گفت: کاربرد وسیع ایهام، شعر حافظ را لذتبخش کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط سخت زمان حافظ، آن زمان را زمانه‌ای دانست که اعتراض رمزآلود را طلب می‌کرد و حافظ این شاعر عارف‌مسلک، رمز و ایهام را به خوبی در اشعار و غزل‌هایش به‌کار گرفته است. او شعر حافظ را شرح طلب توصیف و خاطرنشان کرد: این شرح‌طلبی به‌دلیل دیریابی آن نیست؛ چندپهلویی شعر حافظ را می‌نماید که رندانه شخص را به هر سو می‌کشاند و همین یکی از شباهت‌های شعر حافظ با قرآن به‌شمار می‌رود.او اضافه کرد: حافظ زبان رندانه و مبتنی بر طنز دارد که ظرایف بیانی‌اش گستردگی زیادی داشته و به آن شور می‌بخشد و این به لطف همان طنزآلودگی و نیش و نوشی است که با هم در شعر او وجود دارد.

جنتی شخصیت حافظ را آزادمنش و مخالف تند ریاکاری دانست و تصریح کرد: حافظ ریاکاری را به هیچ وجه نمی‌پسندد و شیخ و مفتی و قاضی و محتسب از کنایه‌های شعرش آسیب می‌بینند، چرا که ریاکاری را بدتر از می‌نوشی می‌شمارد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عنایت خداوند به حافظ و ارادت او به اهل‌بیت(ع) در کنه اشعار حافظ دیده می‌شود.

احمد همتی بوشهری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: برگزاری مسابقه خاطره نویسی در آرامگاه حافظ، برپایی نمایشگاه کلک خیال انگیز در حوض ماهی ازجمله برنامه‌های یاد روز حافظ در سال‌جاری است. وی با تصریح اینکه «حافظ، شخصیتی فرازمانی و فرامکانی» است، افزود: حافظ با ترکیب عشق، عرفان و فرهنگ اسلامی و ایرانی، باب جدیدی را در شعر گشود و هنرمندی هدفدار است و همه انسان‌های عاشق و عارف و علاقه‌مند به معارف قرآنی، به سمت او جذب می‌شوند. همتی با اشاره به برگزاری بسیاری از برنامه‌های قرآنی در کنار آرامگاه حافظ از‌ماه مبارک رمضان تاکنون، گفت: پیوند حافظ با قرآن، ارزش این هنرمند را نزد مردم دوچندان و او را ماندگار کرده است.
در این مراسم از نرم‌افزار حافظ رونمایی شد.

شعر حافظ با گذر زمان دلپذیرتر می‌شود

آیت‌الله اسدالله ایمانی در هفدهمین یادواره حافظ در شیراز گفت: شعر حافظ مقبول طبع صاحب‌نظران و اندیشمندان همه قرون و اعصار می‌شود و بی‌شک هزار نکته باریک‌تر از مو در شعر و هنر خواجه نهفته است. او ادامه داد: شناخت حافظ می‌تواند راهگشای این باشد که چرا صدرنشین دیوان غزل است و شعرش را چون کاغذ زر می‌برند و غزل‌هایش نه در ایران و جهان که در آسمان و توسط فرشتگان از برمی‌شود. آیت‌الله ایمانی گفت: آنچه درس‌آموز است، اینکه چگونه کودکی یتیم و تهیدست که برای تأمین مخارج زندگی شاگردی نانوایی می‌کرد، در معارف اسلامی و قرآن به تحصیل می‌پردازد و در مدتی کوتاه به این جایگاه می‌رسد. او با اشاره به زندگی پررنج حافظ و مرارت و تلاش او در کسب معارف الهی و علوم و دانش بشری، طی طریق خواجه اهل راز در مسیر عرفان را یادآور و متذکر شد: او از محضر سیدشریف جورجانی بهره جست و مدارج کمال را طی کرد، اما با این همه روح بلند و تشنه او از علوم ظاهری سیراب نمی‌شود و به‌دنبال مقام یقین و تسلیم می‌رود تا آنجا که به شهود می‌رسد.

کد خبر 234626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز