گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: دکتر اصغر فرشاد، مدیرکل سابق دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد سرویس‌های بهداشتی در مدارس ایران از استاندارد‌های جهانی پایین‌تر است، به همشهری گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی سرویس‌های بهداشتی در مدارس براساس تعداد نفرات دانش‌آموزان تعریف می‌شود.

مدرسه

او افزود: در کتاب آیین‌نامه ضوابط بهداشت و تاسیسات بهداشتی نیز به این مسئله اشاره شده است. با قاطعیت می‌توان گفت که اکثرمدارس ما در بخش سرویس‌های بهداشتی در حد استانداردهای تعیین شده نیستند. به‌عنوان مثال اگر قرار باشد به ازای هر 15یا 20نفر یک دستشویی وجود داشته باشد در مدارس ما این قاعده رعایت نمی‌شود. در بسیاری از مدارس زمانی که زنگ تفریح زده می‌شود و دانش‌آموزان قصد دارند به سرویس بهداشتی بروند به‌دلیل کم بودن تعداد دستشویی و سرویس‌ها بسیاری از دانش‌آموزان از اجابت مزاج به‌دلیل وقت محدود و امکانات محدود صرف‌نظر می‌کنند.

این مسئله به دانش‌آموزان فشار وارد می‌کند و باعث پرشدن بیش از حد مثانه آنها می‌شود. این متخصص بهداشت محیط درباره رعایت ضوابط بهداشتی در دستشویی‌های مدارس نیز گفت: به‌دلیل اینکه در محیط مدارس تعداد بچه‌ها زیاد است، در نتیجه استفاده از توالت‌ها در هر زنگ تفریحی توسط جمع زیادی از دانش‌آموزان باعث تجمع میزان آلودگی بسیار بالایی در سرویس‌های بهداشتی می‌شود.

مهم این است که بعد از استفاده از توالت‌ها و دستشویی‌ها در زنگ‌های تفریح سرویس‌های بهداشتی در ساعات حضور دانش‌آموزان در کلاس درس ضد‌عفونی شود که این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین با هر استفاده‌ای که دانش‌آموزان از سرویس‌های بهداشتی می‌کنند میزان آلودگی‌ها در دستشویی‌ها و توالت‌ها به‌طور تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

پس از خروج دانش‌آموزان از مدارس احتمال دارد که سرویس‌های بهداشتی نظافت شود که البته به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که ضد‌عفونی سرویس‌های بهداشتی در پایان هر روز در تمام مدارس انجام می‌شود. دکتر فرشاد درباره موارد ویژه‌ای که باید در زمان نظافت توالت‌ها رعایت شود، گفت: البته رعایت ضوابط شست وشو در سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز بسیار مهم است و باید بررسی کرد که آیا مستخدم مدرسه مسئول این کار به‌طور کامل مبادرت به ضد‌عفونی توالت‌ها می‌کند یا خیر. آیا او با نحوه ضد‌عفونی دستشویی‌ها و توالت‌ها به‌طور دقیق آشناست. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مسئول نظافت سرویس‌های بهداشتی نیز باید نکاتی را رعایت کند که سلامت وی در زمان ضدعفونی دستشویی‌ها در خطر قرار نگیرد.

مسئول نظافت باید دستکش و چکمه بپوشد و حتما لباس کار بپوشد که لباس‌های عادی وی به میکروب آلوده نشود. در خیلی از موارد فردی که دستشویی‌ها را نظافت می‌کند در بوفه مدرسه به فروش اغذیه نیز اشتغال دارد، بنابراین مسئولان مدارس حتما باید از این مسئله اطمینان حاصل کنند که آیا وی موارد بهداشت فردی را رعایت می‌کند و سلامت خود را درنظر می‌گیرد یا خیر. درصورتی‌که مسئول نظافت سرویس‌های بهداشتی بدون رعایت بهداشت فردی اقدام به ضد‌عفونی‌کردن توالت‌ها کند نباید به هیچ وجه به وی اجازه داد تا در بوفه مدارس به تهیه اغذیه برای دانش‌آموزان بپردازد.

دکتر حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به همشهری درباره خاصیت میکروب‌زدایی ادرار گفت: ادرار مانند شیر یک مایع استریل است، آنگونه که تحقیقات نشان داده است محیط شیر برای پرورش میکروارگانیزم‌ها مستعد است، بنابراین شیر را در محیط خارج از یخچال که محیط گرم‌تری است، نگهداری نمی‌کنند، چرا که محیط بیرون یخچال می‌تواند در عرض چند ساعت موجب تولید میکروارگانیزم‌ها در شیر و ایجاد فساد در آن شود.

ادرار هم از چنین خاصیتی برخوردار است و به‌خودی خود استریل‌کننده است اما اگر در محیطی به‌صورت ایستا و راکد بماند احتمال تجمع میکروارگانیزم‌ها افزایش می‌یابد. در واقع اگر ادرار به‌مدت طولانی در مثانه بماند امکان عفونی‌شدن آن افزایش می‌یابد.

بنابراین افرادی که با اجابت مزاج مثانه خود را زود به زود تخلیه می‌کنند احتمال آلوده و عفونی‌شدن مثانه خود را کاهش می‌دهند. دکتر عمادی درباره تأثیر عدم‌اجابت مزاج بر تمرکز دانش‌آموزان در کلاس‌های درس نیز گفت: زمانی که فرد دیر به دیر مثانه خود را تخلیه کند و مثانه پر باشد در فرد احساس بی‌قراری ایجاد می‌شود که همین مسئله بر فکر و تمرکز دقت وی تأثیر‌گذار خواهد بود درصورتی که دانش‌آموزان نیز فرصت مراجعه به سرویس‌های بهداشتی را پیدا نکنند و در سر کلاس‌های درس مثانه آنها پر باشد بی‌قرار می‌شوند و تمرکز خود را از دست می‌دهند و توجه کامل به آنچه معلم می‌گوید نخواهند داشت بنابراین حتما شرایط اجابت مزاج دانش‌آموزان در مدارس باید فراهم باشد.

کد خبر 234589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز