همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ۷۵ درصد آب شرب مناطق ۲۲ گانه تهران از آب سدها و ۲۵ درصد آب مصرفی شهروندان تهرانی از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که در صورت تدوام خشکسالی میزان استفاده از آب چاه‌ها افزایش می‌یابد.

آب

«خسرو ارتقایی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با کاهش آب ذخیره سازی شده در مخازن سدها و تداوم خشکسالی، ناچار به استفاده از آب چاه ها (با کیفیت کمتر) خواهیم بود.

وی، میزان مصرف روزانه آب در تهران را بیش از یک میلیارد متر مکعب عنوان و تصریح کرد : افزایش دما در ۶ماهه نخست سال و شست و شو و خانه تکانی در نیمه دوم سال ازعوامل بالا رفتن مصرف آب در کشور به شمار می روند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان این که بیش از پنج ماه است که در تهران بارندگی نشده است ، افزود: این وضعیت حتی در مناطق مرتفع نیز مشهود است.

وضعیت نامطلوب بارندگی سال های آبی ۹۱- ۹۲

ارتقایی همچنین حجم بارندگی های سال آبی ۹۲-۹۱ در کشور را نامطلوب دانست و گفت: حجم بارندگی ثبت شده در سال آبی گذشته ۲۸۳ میلی متر بود که ۳۲ درصد نسبت به سال قبل از آن و ۱۹ درصد نسبت به متوسط درازمدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این وضعیت باعث کاهش ۴۳ درصدی رواناب های کشور شده که عوامل متعددی از قبیل تغییر اقلیم در آن موثر بوده اند.

وی به میزان آب موجود در مخازن سدهای استان تهران اشاره کرد و یادآور شد: آب موجود در مخزن سدهای امیر کبیر، لتیان،لار، طالقان و ماملو به ترتیب ۱۲۳، ۲۸ ، ۵۶ ، ۱۵۶ و ۱۱۲ میلیون متر مکعب است ضمن این که آب موجود درمخزن سد ماملو برای شرب استفاده نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، میزان آب موجود در مخازن سدها را ۴۷۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال گذشته این رقم ۷۴۰ میلیون متر مکعب بود.

پنج ماه است بارندگی نداشته‌ایم

ارتقایی اضافه کرد: با این شرایط نسبت به سال گذشته ۲۶۵ میلیون متر مکعب کمتر آب داریم ، این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در روزهای ابتدایی سال آبی جاری۹۳-۹۲ میزان بارندگی ها صفر بوده است.
وی با بیان این که پاییز خشکی را آغاز کرده ایم ، گفت: میزان بارندگی از ابتدای پاییز تا زمان کنونی در سال آبی گذشته ۲.۳ میلی متر و متوسط درازمدت ۶.۳میلی متر بوده است.

تامین آب شهرستان های استان تهران از طریق چاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین با یادآوری کمبود آب در شهرستان های استان تهران تصریح کرد: این شهرها از آب چاه استفاده می کنند، شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز از طریق کف شکن و استفاده از چاه های عمیق تر به مقابله با مشکل کم آبی می روند.

دشت های تهران جزو مناطق ممنوعه هستند

ارتقایی یادآور شد: دشت های واقع در استان تهران جزو مناطق ممنوعه هستند و فقط در بخشی از دشت ها از آب سد ماملو و در بخش دیگر دشت های کرج و شهریار از آب سد امیر کبیر مورد استفاده قرار می گیرد که اگر وضعیت بارش ها بر همین روال باشد باید از آب چاه استفاده کرد.

کد خبر 234552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز