همشهری آنلاین: نشست رسانه‌ای جشن چهاردهمین سال تاسیس خانه موسیقی سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.

جشواره موسیقی

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی در ابتدای این نشست گفت: امسال در حالی چهاردهمین سال تاسیس خانه موسیقی را جشن می‌گیریم که رویکرد اصلی ما "موسیقی و دولت تدبیر و امید" است. رویکردی که تصمیم داریم در آن قالب ضمن نقد و بررسی عملکرد یک سال گذشته خود و مرور اتفاقات موسیقی ایران طی سالهای گذشته به بیان چالش‌ها و مشکلات پیرامون موسیقی نیز بپردازیم.

هدف بیان مطالبات هنرمندان موسیقی از دولت تدبیر و امید است

وی ادامه داد: جشن خانه موسیقی هر ساله به مناسبت فرا رسیدن نهم مهر ماه که مصادف با روز جهانی موسیقی است با کمی تقدم و تاخر در تالار وحدت برگزار می شود. امسال هم همزمان با استقرار دولت جدید تصمیم داریم با توجه به رویکردهای صنفی خود ضمن بیان مطالبات خود از دولت تدبیر وامید برنامه هایی را برگزار کنیم که همگی انها در تکریم موسیقی و هنرمندان ارزشمند این حوزه است.

مدیر عامل خانه موسیقی در تشریح فعالیت‌های جشن چهاردهم گفت: دو سالی هست که تصمیم گرفتیم بخشی از جشن خانه موسیقی را به صورت رقابتی برگزارکنیم که در سال اول این بخش به دو حوزه کتاب و آلبوم اختصاص داشت اما بعدها که دیدیم در این دو حوزه فعالیت گسترده ای به لحاظ کمیت وجود ندارد تصمیم گرفتیم که به صورت دوسالانه این بخش را برگزار کنیم که بر این اساس با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته، در جشن چهاردهم موضوع آلبوم ها برای بخش رقابتی در نظر گرفته شده است که در قسمت های سنتی و ارکسترال آثار مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

معرفی هیات داوران جشن چهاردهم

نوربخش در معرفی اعضای هیات داوران افزود: هوشنگ ظریف، فریدون شهبازیان، عباس خوشدل، شهرام ناظری و حسین علیزاده در قسمت موسیقی سنتی و تقی ضرابی، هوشنگ کامکار، فردین خلعتبری و امیر مهیار تفرشی در بخش ارکسترال به عنوان داور در این دوره از جشن خانه موسیقی کار ارزیابی آثار را به عهده گرفته اند.

وی در تشریح بخش های مختلف جشن چهاردهم خانه موسیقی تصریح کرد: اجرای یک برنامه سی دقیقه ای مشترک با محتوای موسیقی نواحی با حضور نوازندگانی از سراسر کشور همراه با اجرای حرکات آیینی هر منطقه کشور به تناسب اجرای موسیقی، اجرای گروه ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی در بخش استعدادهای جوان، اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندی کیوان ساکت، اجرای قطعه هایی از موسیقی سنتی ایران به خوانندگی وحید تاج به عنوان هنرمند برگزیده جشن های قبلی خانه موسیقی، برگزاری یک نمایشگاه سه روزه عکس موسیقی و طرح جلد آلبوم های موسیقایی به همت کانون ناشران و تهیه کنندگان خانه موسیقی، قرائت بیانیه خانه موسیقی در رابطه با مشکلات پیش روی موسیقی ایران و پخش چند کلیپ از فعالیتهای خانه موسیقی طی سال گذشته از جمله برنامه های ما در چهاردهمین جشن خانه موسیقی است.

نوربخش به بخش تقدیر های جشن چهاردهم خانه موسیقی اشاره کرد و گفت: تقدیر از 9 بانوی هنرمند فعال در حوزه موسیقی، تقدیر از یک صدابردار، یک نوازنده، یک ناشر و یک سازنده ساز پیشکسوت، تقدیر از برندگان آلبوم های برگزیده موسیقی و تقدیر از چند پیشکسوت موسیقی نواحی برنامه هایی هستند که در بخش تقدیر این دوره از جشن برگزار می شود.

چالش های خانه موسیقی با دولت دهم

مدیر عامل خانه موسیقی در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با انتقاد از عدم حمایت سیاستگذاران عرصه فرهنگ در سالهای گذشته خاطر نشان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته با دولت دهم چالش هایی داشتیم که منجر به کمترین حمایت های دولتی از اصناف هنری شد با این حال من تصور می کنم گرچه کمترین کار صنفی را برای هنرمندان ارزشمند موسیقی انجام دادیم اما کارنامه قابل قبولی داریم که در مقاطعی حتی فعال تر از گذشته بود. برگزاری کارگاههای آموزشی با کیفیت و تاکید برای ارتقای سطح کیفی آثار موسیقایی تلاش کوچکی بود که خوشبختانه با حمایت خانه موسیقی در سال‌های گذشته انجام شد.

وی تاکید کرد: اهالی موسیقی طی این سال‌ها با پایمردی چراغ موسیقی ایران را روشن نگه داشته اند و حالا این بار امیدواریم با حضور علی جنتی در مقام وزیر ارشاد و علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد شاهد اتفاقات خوبی در حوزه توجه به اصناف هنری به ویژه در حوزه موسیقی باشیم. گرچه ما در مراسم خود بیانیه ای را قرائت خواهیم کرد اما دوستان می دانند که مطالبات اهالی موسیقی در این مدت به صورت شفاف به آنها اعلام شده است.

نوربخش در پایان گفت: برنامه ریزی جشن خانه موسیقی از ماه‌ها پیش صورت گرفته بود و ما نمی دانستیم قرار است که کدام‌یک از کاندیداها به عنوان رییس جمهور انتخاب شود از این منظر تلاش کردیم برنامه‌ریزی به شکلی باشد که به لحاظ بودجه‌ای ما را دچار مشکل نکند. گرچه علاقه مند بودیم این جشن در قالب یک برنامه چند روزه میزبان اهالی و مخاطبان ارزشمند موسیقی باشد اما چون فرصتی برای برنامه ریزی بعد از انتخابات نداشتیم به همان یک روز برگزاری بسنده کردیم.

چهاردهمین جشن خانه موسیقی 22 مهر ماه ساعت 19 در تالار وحدت برگزار می شود.

کد خبر 234308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز