گروه اجتماعی - مینا شهنی: کودکی قشنگ‌ترین فصل زندگی است که تصاویر رنگی‌اش تاهمیشه در ذهن‌ها می‌ماند و البته تأثیر زیادی در رفتارهایی دارد که انسان‌ها در سنین بزرگسالی از خود بروز می‌دهند.

کودک

روز جهانی کودک در کشور ما 16مهر است که از همین روز به‌مدت یک هفته تا 23مهرماه به نام هفته‌ کودک نامگذاری شده با این امید که توجه دولتمردان، سیاستمداران و برنامه‌ریزان در کشور به کودکان جلب شود و حساسیت‌های لازم برای کودکان در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور جای بگیرد.به همین مناسبت طرح پیشنهادی تأسیس نهاد ملی حمایت از کودکان به همت فعالان و مؤسسات بخش خصوصی حامی حقوق کودکان رونمایی می‌شود.

برخی مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد از مدت‌ها قبل تدوین برنامه‌ای جامع در راستای تهیه منشور کودکان و ایجاد نهاد ملی حمایت از حقوق کودکان را پیگیری می‌کردند. این تحقیقات که با حمایت و پیگیری مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین انجام می‌شود اکنون به مرحله نهایی رسیده است و نتایج آن در قالب طرح پیشنهادی نهاد ملی حمایت از کودکان به مناسبت روز جهانی کودکان در هفته آینده رونمایی خواهد شد.

از سوی دیگر روز جهانی کودک در کشور همه‌ساله با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشن گرفته می‌شود، این جشن با برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم جشن روز جهانی کودک گفت: بزرگ‌ترها و متولیان کودکان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که هر روز سال، روز جهانی کودک باشد.

خداوند به ما به‌عنوان متولیان امور کودکان توفیق داده تا بتوانیم بین بیش از 20 نهاد و سازمانی که برای کودکان فعالیت می‌کنند هماهنگی ایجاد کنیم تا به‌صورتی واحد برای بچه‌ها کار انجام دهند و به تولید آثار هنری و فرهنگی برای کودکان بپردازند. از جمله‌ برنامه‌های روز جهانی کودک برپایی نمایشگاه کودک در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است در این نمایشگاه سازمان‌های متولی امور کودک نظیر سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، ‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سازمان یونیسف‌، شورای نظارت بر اسباب‌بازی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان محیط‌زیست و گروه‌های نمایشی و سرگرمی حضور دارند.

اجرای تئاتر ویژه کودکان روی تریلی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محوطه باز نمایشگاه ازجمله برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه مورد استقبال گسترده کودکان‌، مربیان آموزشی و والدین قرار گرفت. اجرای تئاتر کودکان تا 22مهر‌ماه هر روز‌ در این نمایشگاه به‌صورت رایگان برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه‌های مورد توجه این نمایشگاه می‌توان به برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، نمایش خلاق و ساخت عروسک اشاره کرد که در این برنامه‌ها دانش‌آموزان مدارس حضوری چشمگیر دارند.

منیر صفی‌الدین، نماینده صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) در بازدید از این نمایشگاه گفت: من با دیدن این برنامه‌ها در روز جهانی کودک، روز خوبی را شروع کردم و از اینکه اینجا هستم مانند همه این کودکان خیلی خوشحالم. مسئله بسیار جذاب و خوشحال‌کننده برای من این است که امروز می‌بینم بچه‌ها با شرکت در کارگاه‌ها و برنامه‌های مختلف، کارهایی را که دوست دارند انجام می‌دهند. این فعال کودک به آموزش و تربیت کودکان و آماده‌کردن آنها برای تعامل در دنیایی که زندگی می‌کنند اشاره کرد و افزود: به اعتقاد من خانواده نقش بسیار مهم و پررنگی را برای رشد و آموزش کودک بر عهده دارد.

نماینده یونیسف تصریح کرد: البته خانواده باید آموزش دیده و برای این وظیفه سنگین آماده شده باشد. پدر و مادر‌ها باید بدانند که کودک‌شان را چگونه تربیت کنند. وی افزود: کودک برای رشد و تربیت ابتدا با خانواده سپس با جامعه و سیستم آموزشی مواجه می‌شود.

کد خبر 234287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز