چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهی‌هایی که از دریای جنوب می‌آیند، طبق قوانین کشور ما باید حتماً فریز شده باشند مگر این که حمل‌ونقل آن‌ها با سیستم هوایی انجام شود.

fish

بسیاری از خانواده‌های ایرانی بر این باورند که تا ماهی تازه هست نباید به سراغ ماهی‌های منجمد شده رفت و آن‌ها را خرید زیرا این نوع ماهی‌ها نه خاصیت دارند و نه طعم.

ماهی منجمد باید به صورت منجمد نیز عرضه شود و محیطی که برای فروش در آن گذاشته می‌شود، باید حتماً به نحوی باشد که از حالت انجماد خارج نشود. ماهی تازه یا ماهی شمال یا ماهی استخرهای پرورشی، معمولاً به صورت تازه عرضه می‌شوند و منعی برای انجماد ماهی‌های شمال وجود ندارد ولی ماهی‌های جنوب حتماً باید منجمد باشند.

در مجموع توصیه ما ماهی‌ای است که بسته‌بندی شده و روی بسته‌بندی تمامی مشخصات ضروری درج شده باشد. کد بهداشتی دامپزشکی، تاریخ صید، تاریخ انقضا، شرکت تولیدکننده و... از جمله مشخصاتی هستند که باید روی بسته‌بندی ذکر شده باشند. هر چه مشخصات شناسایی محصول بیشتر باشد، بهتر است و مصرف آن بیش از ماهی‌های دیگر توصیه می‌شود.

ماهی منجمد باید به صورت منجمد نیز عرضه شود و محیطی که برای فروش در آن گذاشته می‌شود، باید حتماً به نحوی باشد که از حالت انجماد خارج نشود

توصیه می‌کنم هنگام خرید ماهی چه ماهی شمال چه جنوب، علاوه بر این که به مشخصات درج شده روی بسته‌بندی دقت می‌کنید، اگر ماهی کامل است به مشخصات ظاهری ماهی هم توجه شود.

بسیاری از افراد، ماهی منجمد نمی‌خرند چون تصور می‌کنند هر گوشتی منجمد شود، مزه و طعم آن عوض می‌شود در صورتی که اگر انجماد درست و مراحل صید تا انجماد به شکل صحیح صورت گرفته باشد، دیگر جایی برای این تصورات نخواهد بود.

یادتان باشد، گوشتی که خوب منجمد و به دقت از آن نگهداری شود و حمل و نقل مناسبی داشته باشد، کیفیتش پایین نمی‌آید. تنها تغییر چند درجه‌ای دما لازم است تا تازگی و لطافت محصول از بین برود.

در کل، انجماد یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی است به شرطی که تمامی مسایل در نگهداری و حمل و نقل آن‌ها رعایت شود.

پس عادت به خوردن ماهی‌های منجمد نه تنها عادت به خوردن ماهی‌های کم ارزش به حساب نمی‌آید بلکه روشی است برای مصرف ماهی‌ها با تمامی مواد مغذی که دارند.

به این ترتیب به توصیه مجامع تغذیه‌ای که همانا خوردن ماهی آن هم دو بار در هفته است، پایبند بوده‌ایم و زمینه بروز بیماری‌های قلبی را در خانواده به حداقل ممکن رسانیده‌ایم.

منبع: سلامتیران

کد خبر 234229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز