همشهری آنلاین: کارشناسان مطالعات جوی در آمریکا در بررسی‌های جدید خود دریافتند که تشدید گرمای سطح اقیانوس‌ها سبب افزایش مقدار جیوه در بدن آبزیان و جانداران دریایی می‌شود.

fishing

بالا رفتن دمای سطح آب اقیانوس بر اثر پدیده تغییرات جوی می‌تواند به انباشته شدن جیوه در بدن ماهی‌ها منجر شود و سلامت مصرف‌کنندگان مواد غذایی دریایی را به خطر بیاندازد.

به گفته کارشناسان، آلودگی‌های صنعتی باعث انتشار جیوه در محیط زیست می‌شوند. این عنصر به تدریج وارد جریان آب رودخانه‌ها می‌شود و پس از آن در آب دریاها و اقیانوس‌ها تجمع یافته و سپس در آب به «متیل جیوه» تبدیل می‌شود.

این کارشناسان معتقدند که پیش از این هیچ مطالعه دقیقی که این پیامدهای زیست‌محیطی را با جزئیات بیشتر روی ماهی‌ها ارزیابی کند،‌ انجام نشده است.

در این بررسی کارشناسان آمریکایی به مطالعه روی نوعی ماهی کوچک آب‌شیرین تحت دماهای مختلف در محیط آزمایشگاهی و در استخرهای حاوی آب شور پرداختند.

همچنین ماهی‌های نگهداری شده در استخر حاوی آب‌های شور از انواع حشرات و کرم‌ها تغذیه می‌کردند در حالی که ماهی‌های آزمایشگاهی با مواد خوراکی حاوی جیوه تغذیه می‌شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، نتایج این آزمایش‌ها تایید کرد ماهیان ساکن آب‌های گرم، مقدار غذای بیشتری مصرف می‌کنند، رشد کمتری دارند و میزان جیوه در بافت‌های بدنشان نیز بیشتر است و در نتیجه مصرف این گونه ماهی‌ها می‌تواند انسان‌ها را در معرض خطر آلودگی جیوه قرار دهد.

 

کد خبر 234216
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز