گروه ادب و هنر- احمد افشار: دومین نمایشگاه سالانه نقاشی و مجسمه، با عنوان «سال ۲» با حضور غلامحسین نامی، پرویز کلانتری، مجید سرسنگی و جمعی از هنرمندان در گالری‌های ممیز، میرمیران، ‌پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

اقتصاد هنر باید در اختیار بخش خصوصی باشد

در این دوره از نمایشگاه، 66نقاش و 9مجسمه‌ساز آثار خود را درمعرض فروش قرار داده‌اند. آثار هنرمندان فعال این عرصه طبق روال سال گذشته از میان هنرمندانی که در طول سال 91فعالیت نمایشگاهی داشته‌اند انتخاب شده است.

غلامحسین نامی، هنرمند نقاش پیشکسوت در این برنامه، درباره حضور بخش خصوصی در موضوع اقتصاد هنر گفت: رونق اقتصاد هنر کار دولت نیست، اصولا سپردن اقتصاد هنر به‌دست دولت، یعنی مرگ هنر. اقتصاد هنر باید در اختیار بخش خصوصی باشد که خوشبختانه در چند سال گذشته این اتفاق افتاده و بسیار موفق بوده است.

این هنرمند پیشکسوت همچنین درباره آثار این نمایشگاه و اهمیت موضوع اقتصاد هنر در برپایی این نمایشگاه‌ها توضیح داد: آنچه امروز در گالری‌ها و نمایشگاه آثار اهمیت دارد، مسئله اقتصاد هنر است که داستان تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت زندگی هنرمند دارد؛ هنرمندی که در طول 90سال همیشه در فقر زندگی کرده و همواره آرزوی فروش اثر خود را داشته و هیچ‌گاه موفق نبوده است.

به گفته وی هیچ هنرمندی در سرزمین ما نتوانسته از طریق فروش آثار خود، زندگی خود را ادامه دهد و همواره کار دیگری برای گذراندن معیشت زندگی خود داشته است؛ بنابراین پرداختن به مسئله اقتصاد هنر از این جهت بسیار اهمیت دارد.

نامی درباره اقدام خانه هنرمندان در برپایی نمایشگاه فروش آثار هنرمندان گفت: خانه هنرمندان ایران در خاورمیانه تنها مرکزی است که با داشتن 7گالری و با بودجه‌ای بسیار کم توانسته با مدیریت خود، همواره حامی برگزاری نمایشگاه برای هنرمندانی باشد که از دایره مافیای برخی گالری‌دارها خارج هستند؛ هنرمندانی که به‌حساب‌آورده نمی‌شوند، دیده نمی‌شوند و آثارشان خریداری نمی‌شود اما خانه هنرمندان از حضور آنها استقبال ‌کرده و فضا را برای بروز خلاقیت آنها آماده می‌کند.

او درباره آثار ارائه‌شده در نمایشگاه سال ۲ گفت: این آثار آنچنان کیفیت خوبی دارند که می‌توانند در گالری‌های شناخته‌شده دنیا به نمایش گذاشته شوند. همچنین پرویز کلانتری هنرمند نقاش نیز در این مراسم گفت: این نمایشگاه دومین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند. من به‌عنوان یک نقاش با دیدن این آثار به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفتم. تنوع آثار در این نمایشگاه بسیار زیاد است که این موضوع خود بیانگر حضور هنرمندان مختلف در این نمایشگاه است.

کلانتری ادامه داد: نمایشگاه امسال همچنین می‌تواند مروری بر آثار نمایشگاه سال گذشته باشد و اینکه خانه هنرمندان ایران امکان حضور هنرمندانی که در سایه هستند را فراهم می‌سازد تا آنها نیز بتوانند آثار هنری خود را به نمایش بگذارند و در نهایت خانه هنرمندان بدون حمایت هیچ نهادی، خود با فروش آثار می‌تواند به‌خودکفایی برسد که این موضوع، یعنی استقلال خانه هنرمندان ایران به‌شدت قابل تقدیر است. امیدوارم خانه هنرمندان ایران بتواند در ماه‌ها و سال‌های آینده نمایشگاه‌های بیشتری برگزار کند.

در ادامه واحد خاکدان یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به متفاوت‌بودن آثار نقاشی به نمایش گذاشته‌شده در نمایشگاه سال2 اشاره کرد و گفت: تاریخ نقاشی ایران در حال تغییر و عوض شدن است، نسل قدیم نقاشان ما همواره به‌دنبال 2چیز بودند؛ بیان هویت در آثار تجسمی و همچنین جنبه تزیینی اثر هنری برای آنها اهمیت بسیار زیادی داشت اما هنرمندان امروز بیشتر به سمت بیان و به تصویر کشیدن مسائل اجتماعی می‌روند تا مسائل هویتی.

به گفته وی شاید تفاوت مهم آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه با آثار نقاشی گذشته ما، این موضوع باشد، البته باید به این موضوع اشاره کنم که این مسئله یک مسئله جهانی است. امروز هنر دنیا و همچنین نقاشی به سمت بیان مسائل اجتماعی می‌رود که این مسئله در کشور ما نیز در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. دومین نمایشگاه سالانه نقاشی و مجسمه خانه هنرمندان ایران تا 28مهرماه در نگارخانه‌های ممیز، زمستان، پاییز و میرمیران خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 234179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز