همشهری آنلاین: رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی گفت: امام جواد(ع) تمام صفات و ویژگی‌هایی که خلیفه واقعی خدا بر روی زمین می‌باید داشته باشد را دارا بوده و خلفای زمان در برابر ایشان کم آورده و مجبور شدند از در سازش و مدارا با ایشان برآیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی انصاری بویراحمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم، گفت: امام جواد(ع) از امامان مکتب تشیع است که هم‌چون دیگر ائمه که برخوردار از علم امامت بودند دارای مقام رفیع و درجات بسیار عالی و حجت الهی بر روی زمین بوده است.

وی بیان کرد: امام هم‌چون دیگر امامان شیعه در عصر خویش رابطه بین خالق و مخلوق و امام و هادی شیعیان بوده و دارای فضائل و مناقب بسیار متعدد و زیبایی است که شهرت‌های وی حکایت از برخی مناقب و فضائل منحصر به فرد ایشان دارد.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با بیان این‌که «از دیگر القاب ایشان مرتضی است و پیوسته رضا به رضایت خداوند داشته و مردم را به امر پروردگار تشویق می‌کردند» گفت: از دیگر شهرت‌های امام، قانع، مختار و متوکل است و این‌ها نشان از آن دارد که در همه این وصف‌ها و شهرت‌ها به عنوان الگویی سرآمد و رتبه اول مورد پیشوایی مردم بوده است و مردم به او تمسک می‌جستند.

انصاری بویراحمدی اظهار کرد: در برخی آثار القاب دیگری برای ایشان همچون اعجوبه اهل بیت(ع) یا نادرة‌الدهر، بدیع الزمان، ذوالکرامات ذکر شده و این همه شهرت نشان از عظمت و بزرگی امام جواد(ع) دارد و فضائل آن امام به راحتی قابل ذکر نیست.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی، با بیان این‌که «امام جواد(ع) گاهی به امام محمد تقی(ع) خوانده می‌شد که عنوان کردن این لقب از فرط تقوا بود» گفت: از دیگر شهرت‌های او زکی است که او تزکیه نفس و تهجد و خضوع خاصی در برابر خداوند متعال داشت.

انصاری بویراحمدی افزود: عبادت امام و اطاعت از پرودگار در همه زمینه‌ها و هم‌چنین گره‌گشایی و بخشش او حتی برای غیر شیعیان و غیر مسلمانان در منابع تاریخی ضبط شده و شهرت زیادی دارد.

این محقق تاکید کرد: امام آن قدر در برابر تقاضای نیازمندان بخشش می‌کرد که معروف‌ترین صفت او جواد شناخته شده است و در برخورد اجتماعی با مردم بسیار متواضع و مهربان بود و تمام اطرافیانش از حسن خلق او و سبک زندگی‌اش به عنوان جانشین رسول الله(ص) از امام یاد کرده‌اند.

انصاری افزود: آن حضرت هم فروتن و هم بسیاری از ویژگی‌های پیامبر در او متبلور بود و نسبت به همسایگان، مردم، نیازمندان و حتی نسبت به معاندان حسن معاشرت داشته که پیوسته همه شیفته اخلاق نیک او می‌شدند.

وی بیان کرد: امام محمد تقی(ع) با وجودی که سن بسیار کمی داشتند به دلیل علم و تدبیر ایشان همه معتقد به امامت او شدند و حتی شیعیانی که شبهه داشتند که چگونه فرزندی با این سن کم امامت را بر عهده بگیرد همه برای دوستان و دشمنان امام جواد به یقین تبدیل شده بود.

کد خبر 233971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز