گروه سیاسی: منوچهر متکی ،وزیر امور خارجه‌ ایران در دیدار با محمد ناجی عطری، نخست وزیر سوریه از راه اندازی خطوط تولید اتوبوس و کامیون به عنوان گام بعدی همکاری‌های ایران و سوریه در عرصه‌ صنعت خودروسازی یاد کرد.

متکی در ملاقات با محمد ناجی عطری نخست‌وزیر سوریه همچنین گفت: کارخانه‌ تولید خودروی سمند در سوریه به مرکزی برای صادرات خودرو در منطقه تبدیل خواهد شد.

کارخانه تولید سمند، محصول مشترک ایران و سوریه، اسفند ماه پارسال با حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و پرویز داودی معاون اول رئیس‌جمهوری در منطقه‌ صنعتی عدرا در  ۳۵کیلومتری شمال شرق دمشق راه اندازی شد.

وزیر خارجه‌ که روز گذشته به تهران بازگشت، در مورد طرح‌های در دست اجرای شرکت‌های ایرانی در سوریه نیز اظهار داشت: کارخانه‌ سیمان بزودی افتتاح خواهد شد، پروژه‌ سیلوها نیز در حال تکمیل است. پروژه  ۲۰۰میلیون دلاری سیمان حماه، ساخت  ۱۰سیلوی بتنی انبار غلات، در زمره‌ طرح‌های در دست اجرای پیمانکاران ایرانی در سوریه به شمار می‌روند.
متکی افزود: تولید شیشه، ساخت واگن، کشت و صنعت، ایجاد نیروگاه برق، احداث کانال انتقال آب و تاسیس بانک مشترک در سوریه، از جمله طرح‌هایی است که با جدیت در دست پیگیری و اقدام داریم.

نخست وزیر سوریه نیز در این ملاقات از روند رو به رشد مناسبات اقتصادی دو کشور ابراز رضایت کرد.

عطری در عین حال گفت: ظرفیت بیشتری برای همکاری در حوزه‌های تجاری وجود دارد که با امضای توافقنامه تجارت آزاد می‌توان آن را به کار گرفت.
وی، خواستار همکاری بیشتر مراکز تحقیقاتی دو کشور از جمله در حوزه تولید واکسن‌های دامی‌و انسانی شد.

نخست وزیر سوریه تصریح کرد: ما تلاش داریم موانع فرا راه توسعه‌ روابط اقتصادی دو کشور را برطرف سازیم.

تامین امنیت عراق

منوچهرمتکی در دیدار با وزیر خارجه سوریه مشکل عمده عراق را ناامنی خواند و گفت: باید همه کشورهای همسایه دولت عراق، در تامین امنیت این کشور کمک کنند.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در اولین دور مذاکرات منوچهر متکی وزیر خارجه و ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه پیرامون مسائل منطقه‌ای رایزنی کردند و موضوع عراق، لبنان و فلسطین مورد بحث گفت‌وگو قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان تنشهای نظامی‌لبنان را در امتداد تنشهای سیاسی این کشور عنوان کرد و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی در طراحی این تنشها برای جلوگیری از وحدت منطقی در لبنان نقش اساسی دارند.

در این دیدار ولید معلم وزیر خارجه سوریه بر ضرورت تماس و رایزنی‌های بیشتر با دولت عراق جهت همکاری در زمینه تامین امنیت تاکید کرد.

منوچهر متکی همچنین روز گذشته با رمضان عبدالله دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، خالد مشعل مسئول سیاسی حماس و 2 مقام ارشد جنبش حزب‌الله و جنبش امل لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه‌پیش از بازگشت به تهران،‌ روز گذشته با فاروق الشرع معاون رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد خبر 23394

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز