همشهری آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مومنی از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن از آخرین وضعیت پروژه «نقش امید در زندگی از نگاه قرآن» خبر داد و گفت: این پروژه در گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن به تصویب رسیده است.

قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مؤمنی از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن از آخرین وضعیت پروژه «نقش امید در زندگی از نگاه قرآن» خبر داد و گفت: این پروژه در گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن به تصویب رسیده و انجام آن نیز بر عهده اینجانب می باشد.نظارت این پروژه را که اکنون در حال انجام است، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مدبّر (اسلامی) بر عهده دارند.

وی در مورد امتیازات این پژوهش نیز افزود: استفاده از منابع علمی و تخصصی، ارائه مباحث به صورت کاربردی و متناسب با نیاز مخاطب،بهره مندی از راهکارهای علم روان شناسی در زمینه امیدبخشی، به مقدار ضرورت، جامعیت بحث نقش امید در زندگی انسان، از ویژگی های مهم این اثر می باشد.

این پژوهشگر حوزه علوم قرآنی در ارتباط با ضرورت انجام این پژوهش نیز تصریح کرد: امروزه ناهنجاری‌هایی چون اضطراب، استرس، احساس بی هویتی، خودکشی و... جامعه بشری را تهدید می کند که بسیاری از آنها ریشه در ناامیدی دارد. گرچه روان شناسان به منظور مقابله با این ناهنجاری ها راهکارهایی را ارائه کرده اند، اما افزایش بیماری‌های روحی و روانی و آمار خودکشی بیانگر آن است که این راهکارها مؤثر نبوده است؛ روشن است که ناتوانی روان شناسان و نظریه پردازان علم روان شناسی، از نگاه تک ساحتی و صرفا مادی آنان به بشر سرچشمه می گیرد؛ ناکارآمدی ها موجب شده برخی روان پزشکان و روان شناسان با مشاهده عینیِ تأثیر عقاید مذهبی در درمان بیماری‌ها، معنویت درمانی را به عنوان نسخه‌های جدید برای مداوای بیماران، در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: قرآن به عنوان کتاب هدایت انسان، نقش اساسی در جهت دهی و تحدید امیدهای آدمی دارد. در قرآن و روایات، امیدواری و مطلوب اندیشی با اهمیت فراوان مورد توجه قرار گرفته و تبیین راهکارهای امیدبخش با استفاده از آموزه های دینی برای انسان معاصر که در کشاکش ناملایمات زندگی با مشکلات متعددی روبرو است، بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. بدون تردید این راهکارها، پویایی، حرکت و نشاط فرد و جامعه را در پی خواهد داشت. از این رو با توجه به ضرورت های موجود انجام چنین پروژه ای در دستور کار گروه قرار گرفت.

پروژه «روش شناسی فقه سیاسی شیعه» در حال ارزیابی است

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نظرزاده اوغاز عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از آخرین وضعیت پروژه «روش شناسی فقه سیاسی شیعه» خبر داد.

وی در تبیین اهداف این پژوهش اظهار داشت: این پژوهش در صدد ارائه الگویی جهت شناخت روش فقه سیاسی و حکومتی علمای شیعه است، در این الگو بررسی سه لایه مبادی، نظریه سیاسی و قواعد فقه سیاسی در هر صاحب نظر یا نحله فکری مورد بررسی قرار می گیرد و ارتباط میان این سه لایه تبیین می گردد.

نظرزاده ادامه داد: در این پژوهش به عنوان نمونه مطالعاتی، روش فقه سیاسی حضرت امام خمینی و نیز اخباریون بر اساس این الگو مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش پایان یافته و در دست ارزیابی علمی است.

یازدهمین شماره حاشیه منتشر شد

احساس مفید بودن طلبه را مصمم و پرانگیزه می کند: عنوان تیتر اصلی این شماره است که به زندگی و تجربیات حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی اختصاص دارد.

عناوین پرونده ویژه این شماره: آرمان آئینه؛ مباحثه ای درباره خانواده طلبه؛ مثل صفورا مثل خدیجه؛ همراهان صبور؛ منزل ما یک حوزه کوچک است؛ ماجرای بهترین هدیه حاج آقا؛ لباس اندازه؛ موانع شادابی خانواده؛ کلیدهای موفقیت در زندگی طلبگی... .

گزارش ویژه این شماره: تابستان بدون تعطیل؛ تعطیلات به شکل کنونی لطمه بزرگی است؛ درس خواندن فقط «خواندن» نیست!؛ طلبه های غیر عرب به تبلیغ نمی رفتند.

"می خواستم دروغ های علامه امینی را برملا کنم اما...، سرگذشت ناگفته یک جوان مستبصر ایرانی"، "وقت مکتب؛ چند تصویر از زندگی و خدمات علامه عسگری"، از دیگر مطالب خواندنی این شماره می باشد.

کد خبر 233919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز