مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران به منظورکاهش مصرف انرژی، گجتی ابداع کرده‌اند که می‌تواند نوشابه‌های گرم را طی چند ثانیه خنک کند.

گجتی برای خنک‌سازی نوشابه در ۴۵ ثانیه

به گزارش مهر، این گجت که Rapidcool نام دارد می‌تواند در کمتر از 45 ثانیه نوشابه‌های هم دمای محیط را به دمای چهار درجه سانتی‌گراد برساند.

این محصول که توسط یک شرکت انگلیسی طراحی شده، 760 هزار پوند از اتحادیه اروپا بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است. این سرمایه‌گذاری بر پایه توانایی این محصول برای کاهش چشمگیر مصرف انرژی در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها صورت گرفته است.

سرمایه‌گذاران این گجت امیدوارند این دستگاه به خریداران امکان دهد تا قوطی نوشابه را از قفسه فروشگاه برداشته آن را به سرعت با رپیدکول خنک کرده و بنوشند.

در این گجت از فناوری به ثبت رسیده V-Tex استفاده شده است که نوشابه را با سرعت خاصی می‌چرخاند. بر اساس اعلام این شرکت، این فناوری موجب خنک شدن نوشابه‌های گازدار می‌شود اما وقتی که در آن باز شود محتویات آن به بیرون نمی‌جوشد.

در سراسر اروپا، یخچال و فریزرهای تجاری سالانه حدود 85 تریلیون وات ساعت برق مصرف می‌کنند که معادل انرژی مورد نیاز برای تامین برق 20 میلیون واحد مسکونی است.

هدف از ساخت رپیدکول صرفه‌جویی بیش از 80 درصدی انرژی در مقایسه با برخی از یخچال‌های روباز استاندارد و صرفه‌جویی 45 درصدی در مقایسه با یخچال‌های دربسته شیشه‌ای است.

پیش از این نیز تلاش‌هایی برای خنک‌سازی سریع نوشابه صورت گرفته بود. اما مشکل همیشه، زمان خنک‌سازی موثر، بود. اگر خنک‌سازی خیلی سریع باشد، لایه‌های بیرونی مایع پیش از خنک شدن مایع درونی یخ می‌زند.

سازندگان این دستگاه تخمین می‌زنند که متوسط صرفه‌جویی سالانه در هزینه‌های برق می‌تواند معادل 700 پوند برای هر یخچال باشد.

کد خبر 233724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز