جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: با وجود ورود به فصل پاییز، واکسن آنفلوآنزا هنوز در بازار وجود ندارد و دولت فقط خود را متعهد به وارد کردن این واکسن تا چند روز آینده برای پرسنل درمانی و بهداشتی خود می‌داند.

واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر بسیار ضروری است. پزشکان معتقدند تزریق این واکسن برای کودکان و سالمندان و بیماران خاص که دچار مشکلات ریوی، بیماری‌های خاص‌، بیماری‌های ناتوان‌کننده سیستم ایمنی، دیابت و بیماری قلبی هستند، الزامی است. بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها با شروع فصل پاییز در مدارس و مهد کودک‌ها انتشار پیدا می‌کنند از این‌رو پزشکان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که از تزریق واکسن آنفلوآنزا غافل نباشند. زمان تزریق این واکسن اواخر شهریور و اوایل پاییز است؛ یعنی درست در زمانی که بدن برای مقابله با ویروس‌ آنفلوآنزا نیاز به واکسن دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران به ایسنا خبر داد که این واکسن هنوز وارد کشور نشده است. دکتر اکبر کوشانفر ضمن توصیه به تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا به‌ویژه در گروه‌های پرخطر عنوان کرد: واکسن آنفلوآنزا به‌صورت سالانه تهیه می‌شود و معمولا اوایل مهرماه در اختیار داروخانه‌ها و پزشکان قرار می‌گیرد، اما تاکنون وارد کشور نشده است.

این در حالی است که چندی پیش رئیس اداره واکسیناسیون وزارت بهداشت از ورود نخستین محموله واکسن آنفلوآنزا به کشور در آستانه آغاز فصول سرد سال خبر داد و گفت: نخستین محموله واکسن آنفلوآنزای فصلی که مشتمل بر ۵۰۰هزار دوز واکسن برای بخش دولتی است، حدود 2هفته آینده وارد کشور می‌شود.

محسن زهرایی با تأکید بر نبود هیچ نوع کمبودی از نظر واکسن‌های اجباری کودکان در کشور، افزود: از این محموله در موارد خاص برای برخی بیماران مزمن، سالمندان و در مواردی زنان باردار آسیب پذیر نیز استفاده می‌شود ولی در مجموع واردات این محموله برای واکسینه کردن پرسنل بهداشتی و درمانی است تا اختلالی در خدمت‌رسانی به مردم به‌وجود نیاید؛ هرچند وی تأکید کرد که سایر مردم باید واکسن مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تهیه کنند و وزارت بهداشت تعهدی برای تأمین رایگان واکسن آنفلوآنزا برای همه بیماران و متقاضیان آن ندارد ولی این واکسن هنوز برای عموم وارد بازار نشده است و معلوم نیست کسانی که در میان گروه‌های پر‌خطر قرار می‌گیرند چگونه باید چنین نیازی را برطرف کنند.

دکتر سیامک افاضلی کارشناس دارو در گفت‌وگو با همشهری در مورد نظارت دولت بر ورود دارو توسط بخش خصوصی گفت: دولت بر دارو‌هایی که توسط بخش خصوصی و از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود، نظارت کامل دارد. این داروها می‌تواند شامل داروهایی باشد که تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیست و هم انواع مکمل‌های دارویی و غذایی باشد.

البته دولت بر داروهایی که از مرزهای غربی یعنی عراق به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، نظارتی ندارد. او توضیح داد که دولت بر زمان ورود واکسن آنفلوآنزا به کشور و یا تعداد مورد نیاز آن توسط بخش خصوصی نظارتی ندارد و حتی هشدار هم نمی‌دهد. واردات داروهایی که جزو مکمل‌ها هستند یا تحت پوشش بیمه‌ها نیستند بستگی به میل وارد‌کننده‌هاست. آنها با توجه به نیاز بازار و صرفه اقتصادی یا نقدینگی خود اقدام به خرید و وارد کردن این دسته از داروها می‌کنند.

در ماه‌های اخیر داروهای بیماران غیر‌خاص که نمونه داخلی ندارند نیز نایاب شد. بعد از چند‌ماه کمبود، داروها با دوبرابر قیمت به بازار ارائه شد، به‌طوری‌که بیمارانی که چندین‌ماه داروی خود را نمی‌یافتند مجبور شدند تن به قیمت دوبرابری داروها بدهند. دکتر افاضلی در این‌باره تأکید کرد: وقتی نظارت دولتی بر فرایند واردات دارو وجود نداشته باشد طبیعی است که وارد‌کنندگان اختیار تام داشته باشند، منافع اقتصادی خود را درنظر بگیرند. آنها سعی می‌کنند شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دهند که سود بیشتری نصیب‌شان شود.

کد خبر 233675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز