همشهری آنلاین: فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی‌عصر(عج) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزئیاتی از پهپاد ایرانی "یسیر" را تشریح کرد.

یسیر

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ رضا خاکی فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی‌عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه چرا پهپادها این میزان مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند، گفت: سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چرا که این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمی‌کند و تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را می‌توان در یک زمان به پرواز درآورد.

وی در پاسخ به این پرسش که یسیر و شاهد 129 که اخیراً رونمایی شده است، چه تفاوت‌هایی با هم دارند، اظهار داشت: هواپیماهای بدون سرنشین در کلاس‌ها و برای مأموریت‌های مختلف طراحی می‌شود. شاهد 129 مأموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده می‌شود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محموله‌ای که حمل می‌کند برای شناسایی هوایی طراحی شده است.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی‌عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در خصوص اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد، گفت: یسیر بین 7 تا 10 ساعت می‌تواند پرواز داشته باشد.

خاکی در این زمینه با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین به‌خلاف تصور عامه بدون سرنشین است، اما بدون خلبان نیست، تصریح کرد: این هواپیماها دارای دو خلبان هستند، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز درمی‌آورد، تنظیمات مربوطه را انجام می‌دهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار می‌دهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را به‌عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام مأموریت به هر سه اینها متکی است.

وی در خصوص امکانات این هواپیما، گفت: یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگ‌نمایی خوبی دارد که می‌تواند به‌صورت 360 درجه از اطراف خود تصویر برداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود این‌گونه هواپیماها می‌تواند در هر نقطه‌ای پرواز کند و در هر نقطه‌ای بنشیند.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی‌عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در پاسخ به اینکه دستگاه‌های کنترل این پهپاد را هم می‌توان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است، خاطرنشان کرد: به طورکلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن می‌تواند به‌صورت سه پایه یا در خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.

خاکی با تأکید بر اینکه سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا است، در پاسخ به این سؤال که آیا سیستم‌های راداری می‌توانند این هواپیماها را بگیرند، گفت: هواپیمای بدون سرنشین به‌خاطر جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آئرودینامیکی‌شان معمولاً رادارگریز ساخته می‌شوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.

وی در خصوص اینکه آیا این هواپیماها هم جعبه سیاه دارند، اظهار داشت: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه تیک‌آف تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره می‌کند.

کد خبر 233536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز