کاشان - اعظم‌السادات مسعودی: مشهد اردهال کاشان یکی از مکان‌های تاریخی و مقدس در ایران و یکی از ۴ امامزاده واجب‌التعظیم و فرزند بلافصل امام پنجم‌ شیعیان است که سالانه صدها هزار نفر از عاشقان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را به سوی خود فرامی‌خواند.

 حضرت سلطان علی‌بن امام محمدباقر(ع) به توصیه پدر بزرگوارشان برای هدایت و راهبری مردم در سال 113 هجری قمری به این خطه هجرت کرد و سرانجام در نبردی نابرابر به‌دست دشمنان در سال 116 هجری قمری به شهادت رسید و مردم فین و کاشان با برپایی آیین سنتی مذهبی قالیشویان هرسال در دومین جمعه از ما ه مهر به یاد این امامزاده عظیم الشان به سوگ می‌نشینند.

این آیین‌ در سال 90و به شماره 150در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده ‌ و در سال گذشته با ارسال این پرونده با مستندات قوی و متقن، به سازمان یونسکو توانست نشان و ثبت جهانی را نیز به‌خود اختصاص دهد و اینک این آیین در جهان جایگاه ویژه و منحصر به‌فردی دارد و به نوعی نگاه‌های جهانی را با خود همراه کرده است.

آیین قالیشویان تنها آیین ملی و مذهبی است که نه با تاریخ قمری که با تقویم شمسی محاسبه و برگزار می‌شود. هر ساله در دومین جمعه از‌ماه مهر موسوم به جمعه قالیشویان ده‌ها هزار زائر برای عزاداری و دیدن این آیین که در آن به‌صورت سمبلیک یکی از قالی‌های زیارت به نشانه پیکر مطهر امامزاده، از خدام آن تحویل گرفته شده و آن را در چشمه می‌شویند و سپس به زیارتگاه برمی‌گردانند، شرکت می‌کنند.

بی‌تردید برای هر سفری باید از جاده و مسیری گذشت و بی‌شک امنیت جاده از اولویت‌های مهم یک سفر است. در این بین هر مسافر و گردشگر برای رفتن به مشهد اردهال و شرکت در این آیین، نیازمند عبور و گذر از این مسیر است. محور مشهد اردهال کاشان که در فهرست نقاط حادثه‌خیز کشورقرار دارد و میزان سوانح جاده‌ای آن گواه این موضوع است، طرح اصلاح و تعریض آن از پروژه‌های ملی است که در دور دوم سفرهای استانی دولت قبل، مصوب شد اما با گذشت 7‌سال از آغازعملیات اجرایی آن، همچنان ناتمام است. دومین جمعه از مهر‌ماه که آیین قالیشویان در اردهال کاشان برگزار می‌شود و به‌عبارتی این مراسم از یک هفته قبل از آن که به هفته جار موسوم است و تا یک هفته بعدکه ‌به جمعه نشلجی‌ها مشهور است، ادامه دارد.

در این 3 هفته تردد وسایط نقلیه به‌مراتب بیش از هر زمان دیگر مشهود است. البته در دیگر ایام به‌ویژه بهار و تابستان نیز این مسیر به‌دلیل وجود منطقه گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی، همواره مسیری پر ترافیک داشته و امنیت جاده بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. مهرداد علی‌اکبری، معاون مدیرکل و رئیس اداره راه و شهر‌سازی‌ کاشان در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی براینکه بعد از گذشت 7سال از آغاز این پروژه آیا شاهد تکمیل آن در سال‌جاری خواهیم بود گفت: خواسته ما نیز همین است و ما برآنیم تا پایان سال‌جاری این پروژه تکمیل شود اما متأسفانه به‌دلیل مشکلات اعتباری این محور تکمیل نخواهد شد. وی از اعلام رقم اعتبار تخصیص یافته برای این محور در سال‌جاری خودداری کرد و درباره وضعیت فعلی محور اردهال افزود: آسفالت این مسیر تا مراحل نهایی پیش رفت اما درحال‌حاضر به‌دلیل مشکلات اجرایی، این پروژه تعطیل است ولی در بخش راهداری و امنیت جاده برای برگزاری مراسم قالیشویان اقدامات لازم و تدابیر مهم اندیشیده شده تا زائران با آرامش خاطر به این منطقه سفر کنند.

عباسعلی منصوری، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما گفت: محور کاشان - مشهد اردهال از محورهای مهمی است که گردشگران، مسافران و زائران بسیاری در آن تردد می‌کنند.وی با اشاره به بازدید چندماه پیش معاون وزیر راه و شهر‌سازی‌ از محور اردهال، گفت: مقرر شد این محور تا شهر نراق ادامه یابد و بی‌شک باتوجه به نیاز آینده برآن هستیم تا در این مسیر پل‌های همسطح و غیرهمسطح تعبیه شود و این پروژه خوشبختانه در سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل ‌ از رشد و پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده است، اما نمی‌توان انکار کرد که مشکلات و تنگناهای بودجه‌ای از عوامل طولانی شدن این پروژه بوده است.

منصوری درخصوص اعتبار تخصیص یافته و عدم واریز آن گفت: امسال هنوز هیچ بودجه‌ای از وزارتخانه به هیچ‌یک از شهرستان‌های کشورپرداخت نشده است. نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی از مشهد اردهال به‌عنوان یک منطقه مهم گردشگری یاد کرد و گفت: موضوع ژئو توریسم یا پارک گردشگری از موضوعات مهمی است که ما به‌دنبال آن هستیم و مشهد اردهال نیز اگرچه یک نقطه گردشگری مذهبی است اما نباید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر نیاسر و برزک غافل شویم و در این خصوص محور مشهد اردهال تا کویر مرنجاب در آران و بیدگل به‌عنوان منطقه پارک گردشگری تعریف شده و تاکنون 20 نقطه از کشور به‌عنوان مناطق ژئوتوریسم شناسایی شده و احتمال افزایش به 60منطقه نیز هست که تلاش کرده‌ایم محور مشهد اردهال تا کویر مرنجاب به‌عنوان نخستین منطقه کار شود و در سال آینده بعد از ملی شدن این محور، کار ثبت جهانی آن دنبال خواهد شد و از آن پس سازمان‌های مختلف موظف به جذب توریست خواهند شد.

کد خبر 233456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز