رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش از تشکیل کمیته فنی مشترک بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای احیا، بازسازی و مقاوم‌سازی‌ مدرسه تاریخی دارالفنون خبر داد.

تشکیل کمیته فنی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای مرمت دارالفنون


محی الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب گفت: پروژه احیا و مقاوم‌سازی‌ مدرسه دارالفنون از سال‌ها قبل شروع شد که در دولت قبلی، سازمان میراث فرهنگی همکاری‌هایی را با آموزش و پرورش کرد اما در ادامه مسیر با مشکلاتی مواجه شد که روند احیای این مدرسه را کند کرد. وی با اشاره به علاقه‌مندی رئیس سازمان میراث فرهنگی برای احیا و مقاوم‌سازی‌ این مدرسه، افزود: آقای نجفی هفته گذشته بازدیدی از مدرسه داشته‌اند و علاقه و تمایل خود را برای احیای این مجموعه اعلام کرده‌اند و قرار است کمیته فنی متشکل از نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان نوسازی شهر تهران، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شود تا هر چه سریع‌تر شاهد احیای این بنا باشیم و تعلیم و تربیت دوباره در این مدرسه جریان پیدا کند.

محمدیان درباره کاربری مدرسه دارالفنون پس از احیای کامل توضیح داد: در این مدرسه باید روح تعلیم و تربیت جریان داشته باشد و از یک بنای صرف دربیاید. ما درصدد هستیم تا علاوه بر موزه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، پژوهشگاهی در این مدرسه تاسیس شود تا بازدیدکنندگان تنها تماشاکننده در و دیوار این بنا نباشند و این مجموعه به یک مدرسه پویا تبدیل شود.

رئیس سازمان پژوهش درباره مشکلاتی که در دولت قبلی با میراث فرهنگی درباره نحوه احیای این مدرسه به‌وجود آمده بود، توضیح داد: بحث ما این است که علاوه بر احیا و مرمت بنا، مدرسه باید در برابر زلزله مقاوم باشد و باید کارهای مقاوم‌سازی‌ روی این بنا انجام شود. کمیته فنی نیز برای حل مشکلات و همچنین تسریح در روند کار تشکیل خواهد شد.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنا گفت: اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنا هنوز اعلام نشده است. اما آموزش و پرورش در پیش‌بینی اعتبارات موضوع احیای مقاوم‌سازی‌ دارالفنون را در قالب مرمت و مقاوم‌سازی‌ مدارس تهران دیده است. البته تمامی اعتبار صرف این کار نمی‌شود و برخی دیگر از مدارس شهر تهران نیز نیازمند مقاوم‌سازی‌ هستند.

به گفته محمدیان، سازمان میراث فرهنگی می‌تواند نقشه بازسازی و مرمت را به ما ارائه دهد و حتی نظارت ویژه بر روند کار داشته باشد. وی در پایان درباره زمان تشکیل کمیته فنی توضیح داد: پس از بازدید دکتر نجفی از مدرسه منتظر بازگشت وی از سفر به نیویورک بودیم و به‌زودی این جلسات تشکیل می‌شود.

دارالفنون نام مدرسه‌ای است که به ابتکار امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه در سال 1268هجری قمری افتتاح شد. این ساختمان دارای 50اتاق بود. امیرکبیر به‌دنبال سفرهایی که به اروپا داشت متوجه نیاز ایران به توسعه علوم و فنون شد و تصمیم به تأسیس مدرسه‌ای بالاتر از سطح مدارس ابتدایی و متوسطه گرفت. وی پس از جلب موافقت ناصرالدین شاه محل مدرسه را تعیین کرد و مأموریت ساخت آن را به میرزا رضا مهندس‌باشی محول کرد.

دارالفنون مجاور کاخ سلطنتی و در مکانی که سربازان در آن آموزش نظامی می‌دیدند تاسیس شد و نقشه آن را میرزا رضاخان مهندس تبریزی داد و محمدتقی معمار آن را احداث کرد که البته 80سال بعد عمارت مذکور به دستور اعتمادالدوله تخریب و بنای جدیدی با نقشه مهندس روسی تاسیس شد. دارالفنون نخستین دانشگاه ایرانی بود که در آن رشته‌های مختلفی چون آموزش پیاده نظام، سواره‌نظام، پزشکی، جراحی، داروسازی و... تدریس می‌شد. زبان خارجی مدرسه ابتدا فرانسه بود و آیین‌نامه مدرسه بعد از انقلاب مشروطه تدوین شد. دارالفنون نخستین دانشگاه یک قرن و نیم اخیر است که دارای 7‌دانشکده بود و دوره تحصیل در آن 7 ساله بود. این دانشکده‌ها عبارت بودند از: 1- دانشکده ادبیات 2- دانشکده مهندسی و ریاضی 3- دانشکده طب و داروسازی 4- دانشکده معدن‌شناسی 5- دانشکده نظام و موزیک (پیاده و توپخانه) 6- دانشکده نظامی 7- دانشکده هنرهای زیبا.

کد خبر 233439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز