همشهری آنلاین: سومین مدرسه‌ پاییزی‌ گردشگری در روز جهانی گردشگری با موضوع "گردشگری و آب" در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

گردشگری و اب

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، سومین مدرسه گردشگری صبح دوشنبه، هشتم مهرماه 1392 با حضور دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان حوزه‌ گردشگری و نیز پخش سمفونی "کارون"، مجید انتظامی و صدای سالار عقیلی در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علم و فرهنگ تهران شروع به کار کرد.

دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ همسو با سازمان جهانی گردشگری و با هدف تمرکز بر نقش مهم گردشگری در مباحث زیست محیطی، کمک به تلاش‌های حفاظت از آب و آشنایی با تازه‌های علم گردشگری در قالب سومین مدرسه پاییزی گردشگری درصدد است تا به مناسبت "روز جهانی ‌گردشگری (WTD)" کارگاه‌های آموزشی سال1392 خود را با عنوان "رویکردهای تازه درگردشگری" و "گردشگری وآب" در تهران و سراسر کشور با موضوع و سرفصل‌های مشخص برگزار کند.

اهداف این برنامه:

- آشنایی با جدیدترین دغدغه‌های جهانی در حوزه گردشگری

- تحلیل و برخورد با گردشگری منطبق بر اصول علمی و آموزشی رایج در جهان

- تببین عملی نقش آموزش منابع انسانی در توسعه صنعت گردشگری کشور

- فراهم نمودن بستر مناسب برای آشنایی دانشجویان، پروهشگران و استادان با آخرین نظریه‌ها و تئوری‌های گردشگری در موضوع‌های جهانی

- ارتقاء سطح علمی جامعه دانشجویی و علاقه‌مندان گردشگری

در همین راستا دکتر سعید هاشمی، رییس دانشکده‌ گردشگری و دبیر علمی مدرسه‌ پاییزی در مراسم افتتاحیه این مدرسه گفت: فراهم کردن فضای مناسب برای آشنایی دانشجویان، پروهشگران و استادان با آخرین نظریه‌ها و تئوری‌های گردشگری در موضوعات جهانی، مهم‌ترین هدف ما است‌ و با همین هدف کارگاه‌های آموزشی امسال با محوریت گردشگری و آب طراحی شدند.

دکتر هاشمی

دکتر سید سعید هاشمی؛ رییس دانشکده گردشگری و دبیر علمی مدرسه پاییزی

هاشمی در ادامه افزود: سومین مدرسه‌ پاییزی گردشگری کارگاه‌های آموزشی خود را در راستای اهداف و موضوع مورد توجه و بحث  سازمان جهانی گردشگری یعنی "گردشگری و آب" انتخاب کرده است.  و این کارگاه‌های آموزشی با عناوین "گردشگری‌ و آب؛ محافظت از آینده مشترک ما"، "گردشگری و معماری منظر"، "گردشگری و دیدگاه‌های محیط زیستی" و "همگانی‌سازی آموزش حفظ منابع آبی در توسعه گردشگری پایدار" در تهران و دانشگاه علم و فرهنگ و برج میلاد برگزار خواهد شد.

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: سایر کارگاه‌های آموزشی از 8 تا 11 مهرماه با عناوین سازه‌های تاریخی آب، گردشگری آب سواحل، رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و ... ، ترویج نقش گردشگری در حفظ آب، معماری شگفت‌انگیز آب‌انبارها و قنات‌ها، مهارت‌های لازم جهت توسعه گردشگری آب در استان‌های آذربایجان‌ شرقی، اردبیل، البرز، چهارمحال‌ و بختیاری، ‌خراسان‌ رضوی، ‌خوزستان، سیستان‌ و بلوچستان، فارس، کرمان و یزد با همکاری جهادهای دانشگاهی و اداره کل میراث فرهنگی استان‌های یادشده برگزار خواهد شد.

سخنران بعدی این مراسم دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و نیز رییس انجمن علمی گردشگری ایران بود. او با تأکید بر اهمیت دیدگاه‌های زیست‌محیطی در صنعت گردشگری، گفت: سازمان جهانی گردشگری برای جلب توجه جامعه‌ی جهانی به بحران آب در جهان در تلاش است تا از توانمندی‌های صنعت گردشگری برای حل این مسئله کمک بگیرد و به همین دلیل و با توجه به ارتباط تنگاتنگ گردشگری و آب، شعار امسال را "گردشگری و آب؛ محافظت از آینده مشترک ما " انتخاب کردند.

دکتر ایمانی خوشخو

دکتر ایمانی خوشخو رییس دانشگاه علم و فرهنگ

از نظر او، وجود منابع آبی در سازه‌های تاریخی و معماری صنعت گردشگری، دلیل اصلی پویایی و ماندگاری این آثار است. به عنوان مثال می‌توان؛ باغ‌های ایرانی، معماری متأثر از آب در سازه‌های تاریخی ایران و نیز جاذبه‌های طبیعی پرشمار کشور چون؛ رودخانه‌ها، سواحل، دریاچه‌ها، چشمه‌های آب سرد و گرم و ... اشاره کرد که هر کدام می‌توانند با مدیریت صحیح جاذب گردشگر باشند و به رونق اقتصاد محلی و توسعه‌ صنعت گردشگری کمک شایانی کنند.

خوشخو با تاکید اهمیت حفظ آب در توسعه‌ گردشگری پایدار و همچنین رونق گردشگری برای حفاظت از منابع آبی، گفت: گردشگری وابسته آب و مسائل مربوط به آن است. اگر‌چه این صنعت می‌تواند باعث رونق گردشگری و توسعه‌ی مناطق دارای چشمه‌های آب گرم و ... شود ولی از طرفی عدم مدیریت صحیح آن می‌تواند باعث آسیب شدید منابع آبی مهم و چشم‌اندازهای زیبای کشورمان شود. نمونه‌ غم‌انگیز آن، زاینده‌رود، دریاچه اورمیه، هامون، پریشان، گاومیشان و... است.

او در ادامه به رویکرد نگهداری و حفاظت از آثار فرهنگی و طبیعی اشاره کرد و گفت: رویکرد موجود به نوعی در تناقض با توسعه‌ گردشگری است، ولی مدیریت صحیح و سیاست‌گذاری‌های مناسب می‌تواند نگرانی‌های موجود را در این زمینه تا حدودی برطرف کنند.

او اطمینان دارد که توسعه‌ صنعت گردشگری با مدیریت صحیح نه‌تنها اسباب تخریب آثار گردشگری کشور را فراهم نکند، بلکه باعث آبادانی و توسعه‌ی پایدار منطقه نیز خواهد شد.

یکی دیگر از سخنران‌های این مراسم، دکتر محمدتقی‌ رهنمایی، استاد رشته‌ گردشگری بود. او با ارائه‌ توضیحاتی درباره‌ جغرافیای آبی کشور و اهمیت آب در صنعت گردشگری، گفت: میانگین بارندگی در کل جهان 700 میلی‌متر و در ایران 230 میلی‌متر است که این عدد نمایانگر خطرات زیاد برای منابع آبی کشور است. حفظ و نگهداری منابع آبی یک ضرورت برای کشور است.

استاد رهنمایی با اشاره به اهمیت آموزش در حفظ منابع آبی و توسعه‌ گردشگری، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش بسیار دانشگاه‌ها، دانشجویان، محققان و دست‌اندرکاران مشکلات گردشگری کمتر و کمتر شده است و امید است در آینده‌ی نزدیک، این صنعت جایگاه واقعی خود را در این کشور پیدا کند.

 

دکتر رهنمایی- استاد دانشگاه علم و فرهنگ

استاد رهنمایی

او در ادامه سخنرانی خود بر اهمیت "امنیت سرمایه گذاری" در صنعت گردشگری کشور تأکید کرد و گفت: امنیت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با امنیت ملی متفاوت است و همه می‌دانیم که از نظر ملی، کشور ما از امن‌ترین مناطق جهان است. ولی امنیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری که باعث توسعه‌ سرمایه‌گذار شود، متأسفانه در حال حاضر در حوزه‌ گردشگری کشور وجود ندارد.

دکتر رهنمایی ا

دکتر رهنمایی و دکتر خوشخو در بخش رونمایی از آرم NGO گردشگری

ابراهیم پور فرج یکی دیگر از سخنران‌ها و دبیر جامعه تورگردانان ایران در خصوص نبود حمل و نقل گردشگری مناسب، عدم رعایت اصول هتل‌داری و هتل مناسب برای گردشگران و نیز نامه‌نگاری‌های بیش از حد اداری و...موانعی برای گسترش این صنعت در کشور عنوان کرد.

ابراهیم پور فرج- مدیر عامل جامعه تور گردانان

ابراهیم پورفرج: دبیر جامعه تورگردانان ایران

در ادامه مراسم نیز ناصر گلدوست، عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی  و نیز خسرو ایرانپور، دبیر اتحادیه هتلداران ایران صحبت‌هایی درباره‌ اهمیت مهارت‌آموزی در صنعت گردشگری کشور چون؛ هتل‌داری، راهنمای گردشگری و... همچنین مشکلات ورود گردشگر و... را بیان کردند.

دربخش پایانی این مراسم، تفاهم‌نامه‌های برای همکاری بین دانشگاه علم و فرهنگ، جامعه‌ تورگردانان، اتحادیه‌ هتل‌داران و اتحادیه‌ آژانس‌های هوایی به‌منظور کار‌اموزی و کارورزی، سامان‌دهی و تقویت مهارت‌آموزی دانشجویان این رشته مبادله شد.

مراسم گردشگری و آب

همچنین در مراحل پایانی این مراسم؛ مدل "جایزه تعالی گردشگری"، نخستن NGO بین‌المللی گردشگری کشور بعلاوه طراحی آرم آن و نیز اعلام خبر انتشار مجله فصلنامه گردشگری علم و فرهنگ پرده‌برداری و مطرح شد.

نکته جالب، حضور شخص مجید انتظامی، موسیقی‌دان کشور در این مراسم بود. او بعد از پخش سمفونی "کارون" اثر زیبایش با صدای سالار عقیلی به روی صحنه آمد. مجید انتظامی هنرمند با سابقه کشورمان است که به‌دلیل توجه ویژه‌اش به آب در این اثر هنری مورد تقدیر حاضرین و دریافت هدیه ویژه از طرف مسئولان امر شد.

مجید انتظامی

مجید انتظامی در مراسم گردشگری و آب

مجید انتظامی

نخستین کارگاه آموزشی گردشگری و آب نیز بعد ظهر همان روز دردانشگاه علم و فرهنگ تهران با عنوان "گردشگری و دیدگاه‌های زیست‌محیطی" توسط استاد کهرم برگزارشد که به دلیل ازدیاد شرکت کنندگان در این کلاس منجر به تغییر کلاس به سالن انفی‌تئاتر گردید.

سومین مدرسه پاییزی گردشگری در سال 1392 همچون دو سال گذشته به مناسبت روز جهانی گردشگری و درهفته‌گردشگری به همت دانشگاه علم‌ وفرهنگ در سطح کشور برگزار شد.

مدرسه گردشگری

مدرسه پاییزی‌گردشگری در سال 1390 با رویکرد "گردشگری؛ با علم و فرهنگ" و در سال 1391 با رویکرد "علم، آموزش و بازار گردشگری" برگزار شده است و در همین راستا به آموزش عمومی و تخصصی بیش از سه هزار نفر طی هفته گردشگری در سرتاسر کشور پرداخته است.

کد خبر 233297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز