دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

دامنه کوه‌های شمالی شهر کرمانشاه سنگ‌نگاره‌هایی از دوره‌ساسانی را در خود جای داده که طاق‌بستان نام دارد.

طاق بستان

سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌هایی که تاجگذاری خسرو‌پرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و سوم در آنها حک شده تا از گزند زمان در امان مانده و تا به حال بیش از 1700سال پابرجا بمانند.شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت‌جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاق‌بستان را انتخاب کردند که در بین راه‌جاده‌ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود.

2سقف طاق‌بستان یک‌اندازه نیستند و طاق سمت چپ بزرگ‌تر است. این دو طاق در سنگ‌خام خاکستری رنگ کنده‌کاری شده‌اند. برگزیده بودن این سنگ‌ها برای ایرانی‌ها از این‌رو بوده که گیاهی روی آنها رشد نمی‌کرده و خرابشان نمی‌کرد.در مورد کارکرد این بنا در میان پژوهشگر‌ها اختلاف‌هایی هست. برای نمونه گروهی از نویسندگان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته‌اند. برخی دیگر از پژوهشگر‌ها نیز به پیروی از نوشته‌های تاریخی ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد، کارکرد این بنا را کاخی ناتمام برای خسروپرویز معرفی کرده‌اند. طاق کوچک این مجموعه شامل تصویر بازسازی شده از شاپور دوم و سوم و چند کتیبه است. این کتیبه‌ها به خط پهلوی ساسانی هستند و داستان نقوش را بیان می‌کنند.

حجاری طاق بزرگ‌تر نیز که پهنای آن 7.5‌متر و بلندی آن حدود 9متر و عمقش 6.5متر است متعلق به دوره خسرو‌پرویز است. جدار عقب آن به 2نقش برجسته صحنه‌های شکار مزین هستند. در بالای مدخل طاق و در گوشه آن 2نقش برجسته خدای پیروزی منقوش است که شباهت به حجاری‌های یونانی دارد. نقش بالایی جدار عقب غار یک صحنه از تاجگذاری را نشان می‌دهد. درخت زندگی در کناره ورودی طاق، سنگ‌نگاره‌ای زیبا از فرشتگان بالدار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقش‌های فیل، اسب و قایق هستند که حاکی از مراسم بزم و شادی است. طاق‌بستان بر سر سه‌راهی سنندج، کرمانشاه، همدان و در 9کیلومتری شمال شهر کرمانشاه قرار دارد و برای ایرانیان یکی از اولویت‌های گردشگری به شمار می‌آید.

کد خبر 233249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز