سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی دانشمندان آمریکایی می گویند می توان دی اکسیدکربن را برای جلوگیری از گرم تر شدن زمین زیر بستر دریاها ذخیره کرد.

به گزارش بی بی سی، تیم مشترک محققان دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) و دانشگاه کلمبیا در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم آمریکا گزارش داد که در زیر دریاها فضای کافی برای ذخیره کردن میزان نامحدودی دی اکسیدکربن متصاعد شده در جو وجود دارد.

براساس این پیشنهاد گاز دی اکسیدکربن چندین کیلومتر زیر زمین پمپ و سپس زیر بستر دریاها تزریق می شود.

طرح های قبلی برای انباشتن دی اکسیدکربن زیر دریاها به علت نگرانی نسبت به نشت احتمالی و ایمنی این شیوه مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما حامیان طرح تازه می گویند این طرح چنین خطراتی دربرندارد و می توان آن را با فناوری های موجود اجرا کرد. پیشنهادهای قبلی برای مقابله با افزایش تصاعد دی اکسیدکربن از طریق جمع آوری آن از اتمسفر و ذخیره آن زیر زمین شامل:

* ذخیره کردن دی اکسیدکربن در میادین نفت و گاز، یا معادن زغال سنگ
* تزریق دی اکسیدکربن در اعماق اقیانوس ها
* تبدیل شیمیایی دی اکسیدکربن به مواد جامد یا مایعاتی که از لحاظ ترمودینامیک پایدار هستند.

اما این شیوه ها نگرانی هایی ایجاد کرده بود که مهمترین آنها خطر نشت از مخازن زمین و همچنین خطر حل شدن مقادیر عظیم دی اکسیدکربن در آب اقیانوس ها و آسیب دیدن اکوسیستم های دریایی بود.

قفس دی اکسیدکربن
براساس طرح تازه، گاز دی اکسیدکربن به عمق ۳ هزار متری دریا پمپ شده و سپس زیر بستر اقیانوس تزریق می شود.

 فشار زیاد و دمای پایین در آن عمق، گاز کربن را به مایعی که فشرده تر از آب اطراف است تبدیل می کند.به این ترتیب گاز دی اکسیدکربن ترکیب هایی مانند قفس درست می کند.

کد خبر 2331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز