مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به یک مشکل جدی و فزاینده در انسان‌ها تبدیل شده است اما اکنون دانشمندان زیست‌محیطی با مشاهده این مشکل در گونه‌های گیاهی و محیط‌زیست کشاورزی، اقدام فوری برای مقابله با این پدیده را خواستار شده‌اند.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی در گونه‌های گیاهی

 اجلاس سالانه جامعه کشاورزی آمریکا که از سوم الی هفتم ماه نوامبر سال‌جاری میلادی در فلوریدا برگزار می‌شود به بررسی این معضل می‌پردازد. مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در خاک نیز مشاهده شده و زمین‌های زراعی نیز بر اثر نفوذ آنتی‌بیوتیک‌ها در آب‌های مجاور به این نوع خاص از آلودگی‌های زیست‌محیطی دچار می‌شوند. علاوه بر این، تصفیه‌خانه‌های شهری آب قادر به تصفیه آنتی‌بیوتیک‌هایی که سبب بروز مقاومت در محیط‌زیست می‌شوند، نیستند.

با این حال محققان معتقدند که پدیده مقاومت آنتی‌بیوتیکی در خاک در طبیعت نیز به‌طور معمول وجود دارد. به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، جِین مک‌لین، طی پژوهشی میزان مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ در خاک را در 16 نوع آنتی‌بیوتیک در باکتری‌های خاک‌های کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها برآورد کرده که به‌مدت بیش از 30سال در معرض فاضلاب بوده است. این مقاومت در باکتری‌های دورافتاده از این نواحی بیشتر بود اما وقتی میزان مقاومت با باکتری‌های دورافتاده از رسوبات مجاور در برکه‌هایی که در معرض فاضلاب نبوده‌اند مقایسه می‌شود، این مقاومت در 7نوع آنتی‌بیوتیک با هم برابر بوده است.

کد خبر 233098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز