مراسم تجلیل از خادمان صنعت گردشگری کشور که در سالن اجلاس سران با حضور سفرای کشورهای خارجی که برخی‌شان برای نخستین‌بار پس از ۸ سال در مراسمی با موضوع گردشگری حضور یافته بودند و در ردیف کشور‌های گردشگرفرست قرار دارند با خواندن پیام بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی جهانگردی برگزار شد.

گردشگری

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با ارسال پیامی به این مراسم با تأکید بر اینکه گردشگری نتوانسته جایگاه شایسته خود را بیابد خواستار توجه بیشتر به صنعت گردشگری شد. در پیام رئیس‌جمهور به همایش تجلیل از خادمان و فعالان صنعت گردشگری، آمده است: صنعت گردشگری می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی در ارتقای تعاملات، همزیستی‌مسالمت‌آمیز و درک متقابل فرهنگ‌ها و سنت‌ها و درنهایت نیل انسان‌ها به آرامش تأثیرگذار باشد. دکتر روحانی در پیام خود که توسط مهدی حجت، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی کشور خوانده شد، افزود: در شرایطی که اقتصاد کشور نیاز به بهره‌گیری از سرمایه «امید» برای ایجاد رونق و رشد دارد، هرگونه تلاش برای بهره‌گیری از خرد جمعی و «تدبیر» راهگشا شایسته تقدیر است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه توسعه پایدار کشور مستلزم برنامه‌ریزی، مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع در اختیار است، گفت: یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که با‌توجه به قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی و محیطی کشورمان می‌تواند در روند توسعه ملی مؤثر واقع شود صنعت گردشگری است. این صنعت علاوه بر سودآوری اقتصادی و اشتغال‌زایی، حفظ هویت و پایداری فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را نیز به‌دنبال دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد خود در سازمان‌ملل با عنوان «جهانی عاری از خشونت» افزود: در سال‌های گذشته به‌دلیل برخی ملاحظات و مشکلات، این صنعت نتوانسته جایگاه خود را آنطور که شایسته ملت بزرگ ایران است، بیابد. اکنون شایسته خواهد بود که برنامه‌ریزی لازم در جهت گسترش و توسعه امر گردشگری بیش از پیش مورد توجه دست‌اندرکاران این حوزه قرار گیرد.
رئیس‌جمهور در بخشی دیگر از پیام خود بر نقش مهم گردشگری به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای دیپلماسی عمومی در ایجاد ارتباط و تعامل بین ملت‌ها، تقارب فرهنگ‌ها، شناخت اقوام گوناگون از یکدیگر، برقراری صلح و دوستی، اعتلای دانش بشری و ایجاد شور، امید و نشاط تأکید کرد.

دکتر روحانی در پایان با ابلاغ پیام صلح و دوستی ملت ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با پیشینه تمدنی درخشان، مشاهیر و مفاخر ادبی، علمی و مذهبی، تنوع فرهنگی و قومی کم‌نظیر، اقلیم 4فصل و مردمان مهمان‌نواز آمادگی خود را برای میزبانی شایسته از گردشگران و علاقه‌مندان اعلام می‌دارد. در ادامه این مراسم نیز منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور اعلام کرد که برای نخستین‌بار آمار گردشگران ورودی به کشور بیشتر از تعداد گردشگران خروجی از ایران است. معاون گردشگری کشور گفت: میزان خروج گردشگر از ایران در شهریور سال92 در حالی 516هزار و 821 نفر بوده که تعداد گردشگران ورودی خارجی به کشور در این مدت 583هزار و 745 نفر بوده است. وی افزود: تعداد گردشگران خارجی در شهریور ماه سال92، در مقایسه با آمار سال91، رشد داشته است؛ چراکه در شهریور ماه سال91 شاهد حضور 283هزار و 195گردشگر خارجی بودیم. این نشان می‌دهد فضای عمومی کشور و علاقه‌مندی در بین گردشگران خارجی برای ورود به ایران ایجاد شده است. وی ادامه داد: برای نخستین بار روند ورود گردشگران خارجی و خروج گردشگران ایرانی از کشور معکوس شده است.

آغاز به‌کار نمایشگاه گردشگری

یک روز پیش‌تر از این مراسم در هفته گردشگری و به مناسبت روز جهانی گردشگری که با شعار جهانی «گردشگری و آب» در کشور برگزار شد، جشنواره و نمایشگاه صنعت گردشگری کشور با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، رئیس شورای شهر تهران و همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در برج میلاد برپا شد. در این نمایشگاه که با سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری برگزار شد 31 استان کشور در 110‌غرفه حضور دارند که به عرضه خدمات گردشگری و صنایع‌دستی می‌پردازند. افتتاح جشنواره و نمایشگاه گردشگری کشور در تهران البته با ضیافت شام رئیس سازمان میراث فرهنگی با حضور حدود 40‌تن از سفرای کشورهای خارجی پایان یافت. رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سخنانی در افتتاحیه این نمایشگاه صنعت گردشگری ایران را کم‌سواد دانست و گفت: باید موضوع آموزش و استفاده از نیروهای تحصیلکرده و متخصص در این حوزه جدی گرفته شود.

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور نیز در این مراسم با اشاره به رشد 14/6 درصدی حجم مسافرت‌ها در کشور، استان‌های خراسان‌رضوی، مازندران، اصفهان، فارس، گیلان و همدان را دارای بیشترین حجم سفر خواند. معاون گردشگری کشور با تأکید بر اینکه جا دارد تا سفر با تورهای گردشگری را در قالب پکیج‌ها تبلیغ کرد، افزود: بیشترین میزان اقامت گردشگران در استان‌های مازندران، خراسان، قم و فارس بوده که با رشد 10/4درصدی مواجه بوده است.

جهانیان همچنین به ورود گردشگران نخستین پرواز هوایی میان مسکو و تهران به فرودگاه مهرآباد گفت: در این پرواز تعدادی از تور اپراتورهای روسی حضور داشتند و قرار است از جاذبه‌های گردشگری اصفهان و یزد بازدید کنند. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز در مراسم گشایش جشنواره و نمایشگاه گردشگری کشور در برج میلاد تهران افزود: در تهران نسبت‌های زیادی بین آب و گردشگری وجود دارد. مثلا منطقه‌ای به نام عودلاجان در تهران داریم که از تلفظ محلی آب در آن استفاده شده است چون منطقه‌ای بوده که همه مناطق را سیراب می‌کرده است. محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه گردشگری مورد توجه رئیس‌جمهور است و ایشان تأکید دارند که در دوره 4ساله تحول جدی و ملموسی در این صنعت ایجاد کنیم، افزود: دستگاه‌های دولتی آمادگی این کار را دارند چون در ملاقاتی که با وزیر اطلاعات و خارجه داشتم قرار شد کمیته گردشگری تشکیل شود و مسائل مربوط به ویزا و رفتار با گردشگران خارجی هماهنگ شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه بخش گردشگری کم‌سواد است. جوانان زیادی داریم که در ارتباط با گردشگری تحصیل کرده‌اند اما یا بیکار هستند و یا در رشته‌های غیرمرتبط کار می‌کنند. بنابراین باید موضوع آموزش را جدی بگیریم و استفاده از نیروهای متخصص را مهم بدانیم.

ضرورت توجه به گردشگری در تهران

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه گردشگری شهری در تهران و تبدیل شهر تهران به یکی از مقاصد گردشگری، تصریح کرد: با حضور دکتر قالیباف در شهرداری تهران و مسجد‌جامعی در شورای اسلامی شهر تهران فکر می‌کنم که در ماه‌های آینده توافقات خوبی در این زمینه خواهیم داشت و برنامه‌های مشترک زیادی را اجرایی می‌کنیم. محمدعلی نجفی، با تأکید بر اینکه کشور دارای پتانسیل بالا و امکانات وسیعی در تمامی بخش‌ها برای رشد صنعت گردشگری است، افزود: ایران در گردشگری تاریخی دارای رتبه دهم، در گردشگری طبیعی دارای رتبه پنجم و در گردشگری زیارتی نیز دارای رتبه بسیار بالایی است. همچنین گردشگری سلامت و موارد زیاد دیگری وجود دارد که ایران جزو کشورهای قابل توجه است اما بنا بر دلایل مختلف جایگاه واقعی که در ‌شأن کشور ما باشد، ایجاد نشده است.

کد خبر 233094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز