همشهری آنلاین: فستیوال موسیقی جنوب شرق ایران، مهرماه امسال به دبیری محمدرضا درویشی و به همت بخش خصوصی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا درویشی در این باره توضیح داد: این فستیوال، جشنواره‌ای برای موسیقی نواحی ایران است که توسط بخش خصوصی هدایت و سرمایه‌گذاری می‌شود و خانه موسیقی نیز حامی معنوی ما در این راستا است.

او ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی هیچ جشنواره‌ای مرتبط با موسیقی نواحی وجود نداشت، تنها در جشن هنر شیراز اجرایی از موسیقی مناطق مختلف توسط پرفسور فوزیه مجد اجرا می‌شد و بیشتر تحقیقات میدانی در این راستا نیز توسط این بانو انجام شده است.

این پژوهشگر موسیقی افزود: پس از انقلاب اسلامی بخشی از جشنواره‌های موسیقی به موسیقی نواحی ایران اختصاص پیدا کرد اما با صحبت‌هایی که در دوره مدیریت 13 ساله علی مرادخانی در مرکز موسیقی صورت گرفت، طی تبادل نظرهایی قرار شد که موسیقی نواحی جشنواره اختصاصی داشته باشد. این‌گونه دیگر بار سنگینی هم به جشنواره فجر تحمیل نمی‌شد.

وی افزود: به این ترتیب جشنواره نواحی به جای تهران در کرمان برگزار شد و زمان برگزاری آن هم پاییز بود که من چهار سال دبیر این جشنواره بودم که در آن‌ سال‌ها موسیقی‌شناسان بزرگ دنیا را برای سخنرانی و کارگاه آموزشی دعوت می‌کردیم.

درویشی همچنین گفت: در زمان تصدی آقای زم به عنوان رئیس حوزه هنری، دبیری سه جشنواره بزرگ را بر عهده گرفتم که جشنواره هفت رنگ در سال 70، جشنواره آیین و آواز در سال 73 و جشنواره موسیقی حماسی در سال 76 از جمله آن‌ها بود.

او که صبح روز هفتم مهرماه در خانه موسیقی سخن می‌گفت، مطرح کرد: پس از چهار سال دبیری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به دلایلی از جشنواره انصراف دادم و چند سالی هم در برگزاری این جشنواره وقفه افتاد تا اینکه پس از مدتی، در دو سال جشنواره‌ای با کیفیت‌های نازل برگزار کردند و امروز هم جای چنین جشنواره‌ای خالی است.

درویشی اظهار امیدواری کرد تا علی مرادخانی به عنوان کسی که 13 سال مدیر مرکز موسیقی و 10 سال مدیر موزه موسیقی بوده است، بتواند جشنواره موسیقی نواحی را با درایت برگزار کند.

وی افزود: برای برگزاری این جشنواره به زحمت توانستیم 15 نفر را از بلوچستان انتخاب کنیم که همگی آینه‌دار هستند اما متأسفانه بقیه این هنرمندان فوت کرده‌اند.

او درباره محدوده برگزاری این جشنواره توضیح داد: موسیقی تربت جام، سیستان و بلوچستان و... در این جشنواره اجرا می‌شود و طی برنامه اولین شب جشنواره مختص موسیقی تربت‌جام است.

دبیر جشنواره موسیقی جنوب شرقی ایران اظهار کرد: این جشنواره 10، 11 و 12 مهرماه هر شب دو سانس در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. سانس اول ساعت 16 آغاز شده و پس از اذان مغرب سانس دوم آغاز می‌شود و مدت زمان هر سانس 12 دقیقه است.

او با بیان اینکه صبح‌ها نیز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص دارد، گفت: 11 مهرماه حمیدرضا اردلان کارگاه آموزشی خواهد داشت و 12 مهرماه نیز بنده درباره موسیقی سیستان و بلوچستان صحبت خواهم کرد.

درویشی تجلیل از هفت استاد موسیقی را جزو برنامه‌های فستیوال دانست.

وی افزود: از دوستم حمیدرضا اردلان نیز که در هم‌فکری با من نقش زیادی داشته است تشکر می‌کنم و اینکه سه شب دو سالن خانه هنرمندان را در اختیار ما گذاشتند چرا که سالن استاد شهناز، سالن اصلی ماست و سالن دیگری هم برای مدعوینی که در سالن اصلی جا نمی‌شوند در نظر گرفته شده است.

او از احسان رسول‌اف مدیر گالری محسن نیز به عنوان سرمایه‌گذار قدردانی کرد.

درویشی از ضبط صدا و تصویر اجراها نیز خبر داد و گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره کسب درآمد نیست. ما بلیت‌ها را با حداقل قیمت یعنی 10هزار تومان می‌فروشیم و هر دانشجویی که کارت یک رشته هنری را داشته باشد 50 درصد تخفیف می‌گیرد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه 32 هنرمند به این جشنواره دعوت شده‌اند، گفت:‌به این هنرمندان هدیه نقدی خوبی تعلق می‌گیرد و به برخی از اساتید که مشکلات مالی بیشتری دارند یا بیمار هستند، پرداخت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برگزاری این جشنواره نوعی موازی‌کاری با جشنواره نواحی وزارت ارشاد تلقی نمی‌شود، گفت: آقای مرادخانی همیشه از فعالیت‌های بخش خصوصی استقبال می‌کند و من در اختتامیه به عنوان سخنران اصلی از ایشان دعوت کرده‌ام اما متاسفانه در این مملکت هر کاری می‌کنیم برای یک نفر شائبه پیش می‌آید.

او درباره جشنواره موسیقی نواحی وزارت ارشاد که چندی پیش حکم دبیری‌اش به نام او خرده بود اما شخص دیگری دبیری را بر عهده گرفت، توضیح داد: آقای شاه‌آبادی برای جشنواره موسیقی نواحی به من حکم پنج ساله داده بودند اما آقای پاشایی بهمن‌ماه با من تماس گرفتند که اردیبهشت همان سال جشنواره برگزار کنم، اما من گفتم برای برگزاری چنین جشنواره‌ای حداقل یک سال و نیم زمان لازم است و کار را رها کردم.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل خانه موسیقی نیز درباره این جشنواره گفت: این جشنواره اولین جشنواره‌ای است که با حمایت بخش خصوصی برگزار می‌شود و حمایت معنوی خانه موسیقی را در کنار خود دارد که امیدواریم ادامه‌دار هم باشد.

در ادامه حمیدرضا نوربخش گفت: سعی می‌کنیم اولین دوره تجربه خوبی باشد تا در سال‌های بعد بتوانیم برگزاری جشنواره را به موسساتی که صلاحیت دارند محول کنیم. از آقای درویشی هم سپاسگذاریم، به هر حال نام محمدرضا درویشی با موسیقی نواحی ایران گره خورده است و او آغازگر چنین حرکتی پس از انقلاب بوده است.

وی افزود: در این سال‌ها علی‌رغم دعوت‌هایی که برای جشنواره موسیقی نواحی شده بود هیچ اراده جدی‌ای برای برگزاری این جشنواره‌ها وجود نداشت و این در حالی است که بخشی از روایت‌گران منحصر به فرد این موسیقی یا از بین رفته و یا بیمار شده‌اند.

مدیر اجرایی جشنواره نیز در سخنانی مطرح کرد: ما از حدود دوسال پیش در تدارک فعالیت‌هایی در حوزه موسیقی نواحی بودیم و آقای درویشی نیز با دید باز در کنار ما قرار گرفت تا این حرکت با حمایت خانه موسیقی و خانه هنرمندان آغاز شد.

مغازه‌ای تأکید کرد: این فستیوال را بر مبنای آیینه‌داران موسیقی ایران برگزار کرده‌ایم که هر کدام از آن‌ها سروی برای موسیقی ایران محسوب می‌شوند. همچنین 30 نفر از نوازندگان برجسته بلوچستان و اطراف این منطقه به این جشنواره دعوت شده‌اند.

کد خبر 233054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز