همشهری آنلاین: مهلت بهره‌مندی سربازان غایب و فراری از تسهیلات و بخشش‌های درنظر گرفته شده به اتمام رسید.

کمالی سردار

به گزارش ایسنا،از اواسط تیرماه امسال با موافقت فرمانده معظم کل قوا، آن دسته از سربازان فراری که تا پایان سال 86 از یگان خدمتی خود تا پیش از اتمام مهلت قانونی خدمت خارج شده و به عبارتی فرار کرده‌ بودند، مورد عفو قرار گرفته‌ و تسهیلاتی نیز برایشان در نظر گرفته شده بود که مهلت بهره‌مندی از این تسهیلات تا پایان شهریورماه سال 92 بود.

پیش از این سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره‌ بخشش‌های درنظر گرفته شده برای مشمولان غایب و فراری سال 86 و قبل آز آن گفته بود: این دسته از سربازان فراری تا پایان شهریورماه مورد تعقیب و مجازات قرار نمی‌گیرند و چنانچه خود را تا پیش از اتمام این تاریخ برای گذراندن ادامه مهلت باقی مانده از خدمتشان معرفی کنند، مجازاتی برایشان در نظر گرفته نخواهد شد.

کمالی همچنین با تاکید بر اینکه این قوانین تا پایان شهریورماه امسال معتبر است و پس از آن هیچ‌گونه بخشش و تسهیلاتی شامل حال سربازان نخواهد شد، گفته بود: این افراد پس از این تاریخ به عنوان سرباز فراری محسوب شده و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: این افراد چنانچه پس از اتمام شهریورماه 92 دستگیر شوند، باید به دادسرا منتقل شده و به اتهام فرارشان از سربازی رسیدگی شود که ممکن است بر حسب نظر قاضی دادگاه، احکامی نظیر جریمه نقدی، اضافه خدمت، زندان و ... برایشان صادر شود که در صورت صدور حکم دادگاه، این افراد باید پس از گذراندن دوران محکومیت خود به سربازی بروند.

وی همچنین درباره امکان تمدید مجدد این بخشش، به ایسنا گفت: این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و از ابتدای مهرماه امسال با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز، کمالی در حاشیه اولین کنگره شعر سرباز با بیان اینکه حدود 25 درصد از مشمولان مراجعه به موقع ندارند و در سال‌های بعد به عنوان مشمول غایب حضور پیدا می‌کنند، به ایسنا گفت: هفت تا هشت درصد از مشمولان نیز کلا مراجعه نمی‌کنند.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح تمامی این افراد مرتکب غیبت می‌شوند و از آنجایی که متولدان 55 به بعد سرباز محسوب می‌شوند، تعداد مشمولان غایب قابل توجه است.

 با توجه به اظهارات کمالی مبنی بر تحت تعقیب قرارگرفتن سربازان غایب و فراری و همچنین گفته چند روز پیشش مبنی بر قابل توجه بودن تعداد مشمولان غایب به‌نظر می‌رسد که بهتر است این افراد هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف خدمت سربازی خود اقدام کنند تا مجازات‌هایی که برای این افراد در قانون در نظر گرفته شده، شامل حال آنان نشوند.

کد خبر 232704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز