همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید در صورتی که جمهوری اسلامی و غرب بتوانند از بن بست کنونی درباره برنامه انرژی اتمی تهران خارج شوند، تحریم‌های تحت رهبری امریکا علیه ایران باید لغو شود.

سرگئی لاوروف

به گزارش پرس تی وی، لاوروف روز پنج شنبه (۴ مهر) در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست امریکا گفت: «این تحریم ها به خاطر کمبود نتایج به دست آمده در حل و فصل مسئله اتمی ایران، اعمال شده‌اند. در صورتی که پیشرفتی حاصل شود، این مسئله نیز باید به دنبال آن صورت گیرد و متقابلا این تحریم ها کاهش یافته و در نهایت لغو شوند.»

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین اظهارات اخیر مقامات ایرانی درباره حل و فصل مناقشه اتمی را دلگرم کننده عنوان کرد و گفت: «تاکنون، هر چیزی که از سوی (مقامات) تهران شنیدیم، دلگرم کننده بوده است. آنها بر لزوم ادامه مذاکرات تاکید کردند، آنها تمایل و آمادگی خود را برای شفاف سازی بیشتر اعلام کردند و بر لزوم دستیابی به نتیجه تمرکز بیشتری انجام داده‌اند. البته همه این مسائل به صورت متقابل باید صورت گیرد.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه (۳ مهر) گفت جمهوری اسلامی آماده برگزاری مذاکرات «جدی» درباره برنامه انرژی اتمی خود می‌باشد.

ظریف در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در دیدار با لوران فابیو وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «جمهوری اسلامی ایران آماده برگزاری مذاکراتی جدی است و ما امیدواریم که طرف مقابل نیز در این مذاکرات جدی باشد.»

وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که مذاکرات آتی میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان درباره برنامه انرژی اتمی تهران سازنده باشد.

وزیر امور خارجه ایران و وزیران امور خارجه شش کشور (گروه ۱+۵) قرار است روز پنج شنبه در نیویورک دیدار و درباره برنامه انرژی اتمی تهران گفتگو کنند.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان شان بارها ایران را به به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی اتمی خود متهم کرده‌اند.

ایران اساسا اتهام ها مطرح شده علیه برنامه صلح آمیز اتمی خود را رد کرده و تاکید کرده است که به عنوان یک عضو متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و یک امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی، ایران مستحق توسعه فناوری اتمی به منظور اهداف صلح آمیز می‌باشد.

بعلاوه، تاکنون بارها بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی دال بر این که برنامه انرژی اتمی تهران به سوی دست یافتن به اهداف نظامی منحرف شده باشد، پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 232655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز