چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

فناوری> پگاه شفتی: موزه‌ها همیشه نگه‌دار هنر، فرهنگ و تاریخ هستند. اما این‌بار در موزه‌ی ملی سوییس، در کنار بیش از ۸۲۰ ‌هزار اثر از قرون وسطی تا به امروز، نگاهی به آثاری مدرن در زمان خودش می‌اندازیم و به امروز می‌رسیم.

خاک را از فناوری گذشته بتکانیم

ساختمان این موزه را «گوستاو گول» معمار پیشروی سبک رنسانس در سال 1898 در شهر زوریخ ساخت. یکی از قسمت‌های جالب توجه در این موزه، مبلمان داخلی منازل از دوران گذشته تا به امروز است. اتاق‌هایی که با سبک معماری رنسانس فرانسوی ساخته شده‌اند، مجهز به روشویی‌هایی عجیب اما زیبا هستند که زمانی در صدها سال گذشته بسیار مدرن بوده‌اند. این روشویی‌ها که به دوران ماقبل لوله‌کشی بازمی‌گردند، حالا در مقایسه با روشویی‌های فوق مدرن امروزی کمی ابتدایی به‌نظر می‌رسند. هرچند شاید صدها سال بعد آیندگان همین روشویی‌های مدرن ما را کمی ابتدایی دریابند. با مقایسه‌ای در محصولات بهداشتی گذشته و مدرن امروز، خاک را از فناوری گذشته می‌تکانیم.

 

دونمونه از روشویی‌های موزه‌ی ملی سوییس

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

*

اتاق خواب، همراه با سینک روشویی در کنار تخت موزه‌ی ملی سوییس

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

*

یک سینک روشویی مدرن با طراحیِ حلزونی. مهندسان دنیای فناوری همواره توجه زیادی به طراحی و هنر نشان می‌دهند. درست مثل مهندسانی که در گذشته برای اولین بار هنر و فناوری را باهم درآمیختند. برای جلوگیری از پاشیدن و بازگشت آب، این سینک به صورت پله‌پله طراحی شده است. این طراحی دیافراگمی فضای بیش‌تری به سینک داده است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

*

این سینک برای قرار گرفتن در حمام طراحی شده است. در این‌جا با یک خلاقیت ساده، آب مستقیم به شبکه‌ی فاضلاب اصلی حمام هدایت می‌شود. این سینک مثل سرسره عمل می‌کند و آب روی آن سر می‌خورد و به شبکه‌ی اصلی فاضلاب هدایت می‌شود. بعضی از طراحان چندان از شکل ظاهری لوله‌کشی‌های ساختمانی خوششان نمی‌آید. آن‌ها هرکاری می‌کنند تا هرچه کم‌تر از لوله در ساختمان استفاده شود.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

*

شیرهای آب، مجهز به فناوری ال‌ای‌دی این رنگ‌ها بدون نیاز به برق یا باتری، تنها با نیروی فشار آب تولید می‌شوند. جریان آب به طور خودکار، همراه با تغییر درجه‌ی حرارت، تغییر رنگ می‌دهد. وقتی دمای آب کم‌تر از 28 درجه‌ی سانتی‌گراد است، ال‌ای‌دی به رنگ سبز و بین 28 تا 38 درجه‌ی سانتی‌گراد به رنگ آبی درمی‌آید. وقتی درجه‌ی حرارت آب بین 38 تا 48 درجه باشد، رنگش قرمز می‌شود و زمانی که به بالاتر از 48 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، با رنگ قرمز چشمک می‌زند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

کد خبر 232568
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز