سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

عزیز شاه محمدی: اقدام یکجانبه آمریکا در حمله به عراق و افغانستان، جمله کشورهای جهان را وادار کرده است تا ارتش و سازمان رزم و همچنین سلاح‌های خود را به‌روز کنند.

چین، روسیه، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، انگلیس و... روند مدرن‌سازی و به‌کارگیری سلاح‌های جدید را شروع کرده‌اند. انگلیس طرح بازسازی سلاح‌های اتمی خود را در دستور کار دارد.

 آمریکا که همیشه در حال ارتقای توان نظامی خود است برای تحقق توانایی حمله موشکی به همه جای جهان سامانه موشکی مدرنی را قرار است در جمهوری چک و لهستان مستقر کند. چین چندی پیش، موشک ضدماهواره آزمایش کرد.

هند، قصد خود را برای ساختن و در اختیار گرفتن حداقل سه ناو هواپیمابر را علنی کرده است. ژاپن و آلمان به‌تدریج با اصلاح قانون اساسی خود، برای مأموریت‌های نظامی برون‌مرزی آماده می‌شوند.

 آلمان هم‌اکنون در چارچوب ناتو در افغانستان سرباز دارد و در سواحل لبنان به گشتزنی دریایی مشغول است. ناتو نیز که اساسا برای دفاع از کشورهای غرب اروپا در مقابل شوروی تأسیس شده است، حالا با افزایش تعداد کشورهای عضو، پیشروی به سوی شرق را شروع کرده است و در اولین مأموریت برون‌اروپایی در افغانستان حاضر است.

دیروز اعلام شد کره‌جنوبی قصد دارد 5/8 میلیارد دلار برای تولید سلاح‌های جدید اختصاص دهد و این درحالی است که سهم بودجه نظامی کره‌جنوبی، در کل بودجه این کشور به رقم بی‌سابقه 7/29 درصد خواهد رسید. روسیه نیز دیروز یک موشک قاره‌پیمای جدید آزمایش کرد و امروز قرار است یک موشک میان‌برد به‌نام اسکندر را آزمایش کند.

از طرف دیگر، دیروز همچنین اعلام شد فیلیپین با استرالیا و چین با تایلند نیز قرارداد گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی امضا کردند و یک هیأت نظامی آمریکایی نیز وارد گرجستان شد.

جمله این تحرکات ناشی از تحولاتی است که در عرصه نظامی و امنیتی روی داده است.
از آنجائی‌که  مقاومت مردمی تقریباً تجاوز نظامی به معنی به کارگیری ستون عظیم پیاده‌نظام و حرکت تانک‌ها برای تصرف سرزمین را غیرممکن کرده است عملیات نظامی به دو توانایی قدرت تخریب و عملیات جراحی گونه نظامی متکی بر توان موشکی تحول یافته است.

 لذا دسته‌ای از کشورها مثل آمریکا، روسیه، ژاپن، چین و... موشک‌های خود را به‌نوعی مدرن‌سازی می‌کنند که این موشکها اولا از دقت کافی برخوردار باشند و ثانیا با تغییر کلاهک‌های اتمی آنان با کلاهک‌های جنگی جدیدتر، امکان ضربه مؤثر با کمترین تلفات غیرنظامی میسر باشد. دومین تحول در بحث نظامی – امنیتی به اقدامات تروریستی مربوط می‌شود. لذا نوع قراردادهای همکاری نظامی و امنیتی عموماً برای مقابله با گروه‌های تروریست‌که ماهیتی فرامرزی دارند امضاو به مورد اجرا گذاشته می شود.

 رزمایش ضد ترور 2007 که از دوشنبه شب در قرقیزستان با همراهی روسیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان آغاز شده، درواقع آمادگی برای جنگ‌های جدید که وجوه ضدتروریستی دارد.

کد خبر 23256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز