گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: این روزها چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع‌مقدس) در بخش‌های صحنه‌ای و مهمان در حال برگزاری است.

جشنواره تئاتر مقاومت

 آنطور که اعلام شده در این دوره از جشنواره جوانان حضور پررنگی دارند. این نکته‌ای است که دبیر جشنواره به آن اشاره دارد: «تمرکز این دوره از جشنواره تقریبا بر جوانان است البته دراین دوره هنرمندان حرفه‌ای که دل در گروی تئاتر دفاع‌مقدس داشته‌اند حضور دارند ولی عمدتا تمرکز بر جوانان و برای نخستین بار تمرکز بر تئاتر دانشجویی در حوزه تئاتر دفاع‌مقدس است.»

حضورکمتر بزرگان و حرفه‌ای‌های تئاتر دفاع‌مقدس نکته‌ای است که دراین دوره به چشم می‌خورد، خصوصا که جشنواره سراسری تئاتر مقاومت وارد چهاردهمین سال زندگی خود شده‌است. حسین مسافر‌آستانه که سال‌ها در زمینه تئاتر دفاع‌مقدس کار کرده است و دبیری این دوره را نیز برعهده دارد به دلایل مختلف این موضوع اشاره دارد. نخستین نکته‌ای که او مطرح می‌کند برگزاری نامرتب این جشنواره است: «درست که جشنواره وارد چهاردهمین دوره برگزاری خود شده‌است اما این عدد به معنی برگزاری پیوسته نیست. متأسفانه از دوره دهم به بعد این جشنواره به‌دلیل تغییر مدیریت، برگزاری آن به تعویق افتاد. باید بگویم که این جشنواره به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس و بنیاد فرهنگی روایت دوباره جان گرفت و در حقیقت دومین سال متوالی است که برگزار می‌شود و در امتداد جشنواره‌های قبلی تئاتر مقاومت است. از سوی دیگر قرار است که این جشنواره به‌صورت دوسالانه برگزار شود. به همین دلیل نباید به عمر 14ساله این جشنواره اینگونه نگاه شود. در همین 2دوره اخیر بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای برای شرکت در جشنواره ابزار علاقه کرده‌اند.»

حضور رحمت امینی، اتابک نادری و نادر برهانی مرند در بخش داوری مسابقه نمایشنامه‌خوانی و رحمت امینی، نصراله قادری و حمیدرضا نعیمی به‌عنوان داور بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت نکته‌ای است که حسین مسافر‌آستانه به آن اشاره دارد: «در این دوره تیم کارشناسی و بازبینی و داوری از حرفه‌ای‌ترین هنرمندان انتخاب شده و با ما همکاری دارند. از سوی دیگر در این فرصت آماده کردن تئاتر برای خیلی از اهالی تئاتر مقدور نبود؛ هرچند کار از اهالی حرفه‌ای تئاتر در جشنواره اجرا می‌شود که این کارها مربوط به گروه‌هایی است که از قدیم در جشنواره بودند و وقتی هم جشنواره تئاتر دفاع‌مقدس تعطیل بود، با همین مضمون در جشنواره دیگر حضور پیدا کردند.»

زمانی که حضور جوانان در جشنواره پررنگ می‌شود، می‌تواند گواهی بر کمبود بودجه جشنواره باشد. هرچند دبیر جشنواره به این نکته اذعان دارد، به‌نظر او ارادت قلبی هنرمندان به موضوع دفاع‌مقدس بر کمبود مالی ارجحیت داشته‌است: «این جشنواره مشکل مالی دارد، بنیاد فرهنگی روایت که یک بنیاد مستقل فرهنگی اما تحت حمایت سپاه‌پاسداران است، متولی برگزاری این جشنواره است. بودجه‌ای که بنیاد از سپاه دریافت می‌کند برای برگزاری این جشنواره استفاده می‌شود درنهایت می‌توان سپاه و بسیج را حامی برگزاری این جشنواره دانست اما توقع ما این بود که سایر متولیان فرهنگی کشور نیز از جشنواره تئاتر مقاومت حمایت می‌کردند. با وجود این مشکلات ما دلمان نیامد که بخش‌های مختلف جشنواره را کوچک کنیم و علاقه‌مندان به حضور در جشنواره را به‌دلیل کمبود بودجه ناامید کنیم. ما تلاش کردیم که جشنواره را برگزار کنیم با امید که سایر نهادها که مرتبط با دفاع‌مقدس هستند در این جشنواره قدم بردارند.»

به گفته دبیر جشنواره، کمبود بودجه و رقم بودجه باعث نشده که هنرمندان از شرکت در جشنواره انصراف بدهند: «هنرمندان با شنیدن بودجه جشنواره با جوانمردی و ایثار از مسائل مالی خود و گروهشان صرف‌نظر می‌کنند و اعلام می‌کنند تا آخر هستند و حاضر نیستند که به‌دلیل کمبود بودجه به کیفیت جشنواره لطمه بخورد.»

اختصاص کمک هزینه جشنواره به‌شرکت‌کنندگان نکته‌ای است که مسافر آستانه از آن دفاع کرده‌است: «حاضر نبودم که در این بخش صرفه‌جویی انجام بگیرد. گروه‌های نمایشی برای ارائه یک کار ارزشمند زحمت می‌کشند و کمک هزینه حق مسلم آنهاست، همان مبلغی که اعلام شد به گروه‌ها تعلق خواهد گرفت.»

خلاقیت در کارهای دانشجویی نکته‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد اما حضور افراد حرفه‌ای به اعتبار جشنواره اضافه می‌کند. مسافر‌آستانه با اشاره به اینکه انجمن تئاتر دفاع‌مقدس به‌عنوان متولی تئاتر دفاع مقدس درطول سال به تولید آثار می‌پردازد اعلام کرد که با جذب هنرمندان در جشنواره از طریق سفارش تئاتر مخالف است: «بنای این جشنواره بر سفارش کار برای تولید نیست. چرا که جشنواره در زمان و با بودجه مشخص برگزار می‌شود و به همین دلیل امکان سفارش دادن کار از طریق جشنواره وجود ندارد. اعتقاد دارم که زمانی که جشنواره اثری را سفارش می‌دهد، قبل از اینکه کار به پختگی برسد ناچار به شرکت در جشنواره است، اعتقاددارم که اگر به گروه حرفه‌ای کاری سفارش داده شود تا اثری فاخر تولید شود این روند باید در طول سال با زمان و حمایت کافی صورت بگیرد و سپس در جشنواره شاهد اجرای آن باشیم.»

کد خبر 232442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز