چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

دانشمندان مطالعات جوی و مقامات زیست‌محیطی از حدود ۲۰۰کشور جهان در استکهلم گردهم آمده‌اند تا آخرین گزارش دانشمندان درباره گرم‌شدن زمین را که نخستین قسمت آن روز جمعه منتشر شد، بررسی کنند.

گرم شدن زمین

این گزارش را «مجمع بین‌الدولی تغییر آب و هوای زمین» یا«IPCC» تهیه کرده است. اعضای این مجمع را هزاران نفر دانشمند داوطلب تشکیل می‌دهند. این مجمع در سال 1988 میلادی از طرف سازمان ملل متحد و سازمان جهانی هواشناسی پایه‌گذاری شد تا اطلاعات فنی و اجتماعی - اقتصادی در مورد گرم شدن کره زمین را گردآوری کند. به گزارش ایسنا، سؤال اصلی که دانشمندان بر سر آن هنوز به توافق نرسیده‌اند این است که چرا روند گرم شدن هوای زمین از سال1998 سیر صعودی نداشته و آیا این نشان نمی‌دهد که گرم شدن کره‌ زمین ممکن است به انسان ربطی نداشته باشد؟

دانشمندان بر سر توضیح دلیل این پدیده و نیز مدل‌های کامپیوتری که با آن می‌توان گرم شدن هوای زمین را بررسی کرد، توافق نظر ندارند اما اکثر آنها معتقدند که گرم شدن هوای زمین کار بشر است و همچنان ادامه دارد. با این حال ممکن است تأثیر آن موقتا در دمای کره زمین مشاهده نشود. در گزارش مجمع آمده است که گرم شدن زمین باعث خواهد شد سطح آب دریاها در کره زمین تا پایان این قرن 18 تا 59 سانتی‌متر بالا بیاید و در بدترین حالت آب اقیانوس‌ها در سال 2100 میلادی تقریبا یک متر بالاتر از وضعیت فعلی خواهد بود. با این حال منتقدان می‌گویند که مجمع برای گزارش خود از روش‌ها و مدل‌هایی استفاده می‌کند که باعث اغراق در نتایج می‌شود.

کد خبر 232439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز