سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: این موجود دوکی‌شکل، تارمانند یک جاندار ریز ساکن اقیانوس است. این جاندار ذره‌بینی که "پلانکتون" نامیده می‌شود، منبع مهم غذا برای حیوانات دریایی بزرگتر، از جمله وال‌ها و ماهی‌ها است.

plankton

plankton

یک طرح جدیدی علمی شهروندی آنلاین به نام "پورتال پلانکتون" (Plankton Portal) بوسیله پژوهشگران دانشکده علوم دریایی و جوی روزنتال دانشگاه میامی با همکاری "اداره ملی اقیانوسی و جوی" آمریکا (NOAA)، بنیاد ملی علوم، و به وجود آورندگان وب‌سایت"Zooniverse.org" ایجاد شده است.

"پورتال پلانکتون" داوطلبان را برای طبقه‌بندی کردن میلیون‌ها تصویر زیرآبی برای بررسی گوناگونی، پراکندگی و رفتار و بقای پلانکتون‌ها در اقیانوس‌های آزاد جذب می‌کند.

عکس‌های پلانکتون‌ها بوسیله "سیستم تصویربرداری ایکتیوپلانکتون این سایتو" (ISIS)، یک روبات زیرآبی مجهز به حسگر دیجیتال اسکن‌کننده اقیانوس، گرفته می‌شود.

جسیکا لو، دانشجوی فوق‌لیسانسی که در این طرح مشارکت دارد، می‌گوید: "کامپیوتر احمالا خواهد توانست میان دو طبقه عمده جانداران برای مثال بین یک میگو و یک عروس دریایی فرق بگذارد، اما برای تفاوت گذاشتن میان گونه‌های متفاوت در یک رده یا یک خانواده جانداران، هنوز بهترین شیوه استفاده از چشم انسان است."

کد خبر 232428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز