همشهری آنلاین: شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل رسما با سخنرانی دبیرکل این سازمان آغاز شد.

سخنرانی بان‌ کی مون

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تحقق توسعه و عدالت اجتماعی و حقوق زنان و جلوگیری از اعمال خشونت و سوءاستفاده از زنان صحبت کرد.

بان کی مون در خصوص وضعیت سوریه نیز گفت: کشور سوریه از بحران واقعی رنج می‌برد و چند هزار تن در این کشور تاکنون کشته و چند میلیون نیز آواره شده‌اند، تمام امور در سوریه از این جنگ تاثیر پذیرفته‌اند و ما شاهد بدترین حمله شیمایی علیه غیرنظامیان بوده‌ایم.

وی افزود: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که تضمین دهد سلاح‌های شیمایی در سوریه کاملا منهدم می‌شوند و قطعنامه‌ای الزام آور درباره سلاح‌های شیمیایی این کشور صادر می‌شود. جامعه بین‌الملل باید برای پایان جنگ در سوریه دست به کار شود و عاملان جنایت‌ها رد این کشور محاکمه شوند، تمامی طرف‌ها باید به پای میز مذاکره بیایند و حل وفصل سیاسی بر اساس مذاکره به اجرا درآید و تحقق حل و فصل مساله سوریه به شیوه نظامی توهمی بیش نیست.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از آغاز روند روند صلح خاورمیانه استقبال کرد.

بان کی مون خاورمیانه و شمال آفریقا را مناطقی دانست که شاهد فصل جدیدی از دموکراسی و رشد اقتصادی هستند. وی گفت: در سومالی شاهد رشد اقتصادی و در مالی نظاره‌گر انتخابات بوده‌ایم. اما منطقه ساحل (مالی) همچنان ناآرام است. جمهوری آفریقای مرکزی از نقض حقوق بشر رنج می‌برد، بحران سوریه مهم است اما مسائل قاره آفریقا نباید نادیده گرفته شود.

بان کی مون افزود: طی هفته‌های گذشته حملاتی در عراق و پاکستان صورت گرفت که آنها را محکوم می‌کنیم. در نقاط مختلف جهان شاهد نقض حقوق بشر هستیم. زمان آن فرا رسیده که برای تحقق عدالت اقدام کنیم. جامعه بین‌الملل باید به نقض حقوق بشر در تمام جهان پایان دهد.من در صدد هستم با کشورهای عضو جهت توافق و جلوگیری از نابسامانی اوضاع همکاری کنم. ما باید جهان را عاری از سلاح‌های کشتارجمعی کنیم و برای تحقق عدالت بین‌المللی فعالیت کنیم؛ نیازهای انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: برای ممنوع کردن گسترش سلاح‌های شیمیایی با موانعی روبرو هستیم اما مسئولان می‌توانند تغییراتی در جوامع ایجاد کنند. من از همه آنها می‌خواهم که به صدای مردم خود گوش دهند. ما باید دست به دست هم دهیم و ثابت کنیم که برای انجام این وظیفه مصمم هستیم.

کد خبر 232379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز