سینما> علی مولوی: در تمام جشنواره‌های سینمایی، همیشه یکی از جذاب‌ترین جایزه‌ها برای مخاطبان سینما، جایزه‌ی «بهترین بازیگر» است. این قاعده در جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان جذاب‌تر هم می‌شود.

پرواز پروانه‌ها، از آغاز تا امروز

چون در این جشنواره فقط و فقط بازیگران کودک و نوجوان جایزه می‌گیرند و هیچ آدم بزرگی حتی نمی‌تواند به این جایزه فکر کند! برای همین دلمان می‌خواهد بدانیم کدام کودک یا نوجوان موفق شده این جایزه را به‌عنوان اولین و مهم‌ترین جایزه‌ی زندگی‌اش در چنین سنی به دست بیاورد.

در آستانه‌ی بیست و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه‌ی جشنواره و ببینیم که تا به حال چه کسانی به این جایزه‌ی ارزشمند دست پیدا کرده‌اند.

* * *

دوره‌ی چهارم جشنواره در سال 1364، هم‌چون سه دوره‌ی پیشین، به‌عنوان بخشی جنبی، از جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر برگزار شد؛ اما این‌بار پای جایزه هم در میان بود. مسابقه‌ی بین‌المللی این جشنواره، بین 15 فیلم بلند، هشت فیلم نیمه‌بلند و 26 فیلم کوتاه بین‌المللی برگزار شد. در همین ابتدای کار و در اولین دوره‌ی رقابتی جشنواره، پروانه‌ی زرینی با عنوان «پروانه‌ی زرین بهترین بازیگر نوجوان» به «ژو مانفانگ»، بازیگر نوجوان چینی فیلم «بزهکاران نوجوان» تعلق گرفت. با این‌که اولین پروانه‌ی زرین بهترین بازیگر نوجوان جشنواره، به یک بازیگر نوجوان چینی رسید، اما دست بازیگران نوجوان ایرانی جشنواره هم از پروانه‌ی زرین، کوتاه نماند. پروانه‌ی زرین ویژه‌ی هیئت داوران جشنواره به بازیگر نوجوان فیلم «مدرسه‌ای که می‌رفتیم»، ساخته‌ی «داریوش مهرجویی» تعلق گرفت تا او نخستین‌ بازیگر نوجوان ایرانی‌ای باشد که به پروانه‌ی زرین دست پیدا کرده است. البته هرچه بیش‌تر می‌گردیم، کم‌تر می‌توانیم ردی از نام این بازیگر موفق پیدا کنیم!

اما در اصل، نخستین‌بار «مهدی باقربیگی» به‌عنوان یک بازیگر نوجوان ایرانی، اولین پروانه‌‌ی زرین رسمی «بهترین بازیگر کودک و نوجوان» را برای بازی در فیلم «نان و شعر» ساخته‌ی «کیومرث پوراحمد»، از فیلم‌های ساخته‌شده براساس «قصه‌های مجید» در نهمین دوره‌ی جشنواره به‌دست آورد.

در 23 دوره‌ی رقابتی جشنواره تا به حال 43 پروانه‌ی زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان، به بازیگران کودک و نوجوان ایرانی و خارجی تعلق گرفته که 31 پروانه‌ی زرین، سهم کودکان و نوجوانان ایرانی بوده است.

رکورددار پروانه‌ی زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان، «علی شادمان» است. او برای بازی در فیلم‌های «زمانی برای دوست داشتن» و «رؤیای سینما»، سه پروانه‌ی زرین از جشنواره به دست آورده و پرافتخارترین بازیگر نوجوان جشنواره است.

بعد از او، «محمدجواد جعفرپور» با دو پروانه‌‌ی زرین برای فیلم‌های «12روز» و «شکارچی شنبه» و یک دیپلم افتخار برای فیلم «شکارچی شنبه» در رتبه‌ی دوم قرار دارد و «علیرضا مظفری» با یک پروانه‌ی زرین برای فیلم «راز موفقیت» و یک دیپلم افتخار برای فیلم «فرزندخوانده» جایگاه سوم را در اختیار دارد.

جدا از این چهار نفر، 24 کودک و نوجوان ایرانی دیگر هم به پروانه‌ی زرین دست پیدا کردند که حتماً بعضی از آن‌ها برایتان آشنا هستند:

پگاه آهنگرانی (دختری با کفش‌های کتانی)، علی احمدی‌فر (بچه‌های ابدی)، پیام اریس (باد و مه)، مهرشاد اسفندیاری (و کسی در راه است)،‌ تارا بهزادی‌فر (کاکوتی)، ترلان پروانه (آهوی پیشونی سفید)، عباس پرویزی (یار دوازدهم)،‌ سمانه جعفرجلالی (چکمه)، نگین حبیبی (من و نگین دات کام)، مریم حسن‌پور (چوپان دروغ‌گو)، سیدمحمد حسینی (توریست)، کیمیا حسینی (سلام بر فرشتگان)، امیر خورشیدی (کودکانه)، مهسا سعیدی (گلی برای مریم)، محمدجواد سلام‌پور (بزرگ‌مرد کوچک)، سپنتا سمندریان (آیین دلبری)، علیرضا شیخ‌الاسلامی (پشت پرده‌ی مه)، ارشیا صادقی (فرزندخوانده)، عباس عالی‌زاده (به خاطر هانیه)، حامد کلاهداری (تعطیلات تابستانی)، آیدا محمدخانی (بادکنک سفید)، مظاهر نصراللهی (نوروز)، نیکی نصیریان‌فر (یکی‌ بود، یکی نبود) و فاطمه ولی‌محمدی (علفزار).

و حالا در آستانه‌ی جشنواره، باید تا نوزدهم مهرماه، منتظر بمانیم تا ببینیم کدام کودک یا نوجوان می‌تواند به‌عنوان بیست و نهمین و سی‌امین بازیگر کودک و نوجوان به این جایزه‌ی ارزشمند دست پیدا کند.

* * *

پی‌نوشت: همه‌ی آمارهای این گزارش را همکاران صفحه‌ی شهرفرنگ هفته‌نامه‌ی دوچرخه و تنها با تکیه بر اطلاعات بخش «تاریخچه‌»‌ی سایت رسمی جشنواره، سایت «بانک جامع اطلاعات سینمای ایران» (سوره) و کتاب «25 دوره، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان» استخراج و محاسبه کرده‌اند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى ۷۱۶

کد خبر 232378
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز