سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلبوم موسیقی «آسمان می‌گرید امشب»‌با صدای زنده‌یاد عباس مهرپویا به زودی منتشر می‌شود.

mehr poya

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، زنده‌یاد مهرپویا متولد 1306 در تهران بود و با نخستین قطعه خود به نام «مرگ قو» با استقبال فراوانی روبرو شد؛ قطعه‌ای که باب تازه‌ای در موسیقی پاپ ایران باز کرد.

مهرپویا اولین کسی بود که گیتار برقی را وارد ایران کرد و هم‌زمان به نواختن آن پرداخت.

هم‌اکنون مرکز موسیقی «بتهوون» قصد دارد، 21 سال پس از درگذشت این هنرمند، آلبومی را با عنوان «آسمان می‌گرید امشب» را که شامل 16 قطعه از این هنرمند است، منتشر کند.

بابک چمن‌آرا درباره انتشار این اثر گفت: با توجه به قدیمی بودن این قطعات، سعی کردیم که پالایش و تحقیقی بر روی آن‌ها داشته باشیم و به طور قطع سال آینده هم بخش دیگری از قطعات مهرپویا در قالب آلبوم منتشر خواهد شد.

مدیر مرکز موسیقی «بتهوون» با بیان اینکه از مهرپویا قطعاتی بدون مجوز و با کیفیت پایین وجود دارد، افزود: سعی در جمع‌آوری این آلبوم‌های بدون مجوز را هم داریم.

به گزارش ایسنا، از بزرگ‌ترین دستاوردهای سفرهای مهرپویا، سفر او به هندوستان در سال ۱۳۴۷ بود. در این سفر ساز «سیتار» را از محمود میرزا، با راهنمایی موسیقیدان هندی راوی شانکار آموخت و این ساز را که اساسا سازی ایرانی بوده و حدود ۴۰۰ سال پیش از او توسط امیر خسرو دهلوی به هندوستان برده شده بود (و بعدا از موسیقی ایرانی خارج)، دوباره وارد موسیقی ایران کرد.

در آغاز دهه ۵۰ دگرگونی‌هایی در کارهای خود به وجود آورد. او با شناسایی موسیقی و ساز دیگر کشورهای جهان آمیزشی از این اصوات را به نام کوکتل موسیقی بوجود آورد.

وی در همین دهه به کار آموزش موسیقی به سبک خود و تدریس سازهای ارگ و عود و سیتار و گیتار در ایران پرداخت.

مهرپویا با آوایی اندوهناک می‌خواند و نغمه‌های غمناک سازش را همراهی می‌کرد؛ گویی درد هزاران سال تنهایی و بی‌کسی را روایت می‌کرد. مهرپویا با همکاری ترانه‌سرایانی همچون پرویز وکیلی، تورج نگهبان و داریوش روشن به اجرای ترانه‌هایی پرداخت.

او در ۲۱ خرداد ۱۳۷۱ در اثر ابتلا به سرطان درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

 

کد خبر 232309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز