همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به گمانه زنی ها درباره احتمال دیدار سران و وزیران خارجه ایران و امریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برنامه تنظیم شده‌ای برای این دیدارها در دستور کار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و ایثارگران گفت: دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری روز گذشته سفر مهم خود به سازمان ملل به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را شروع کردند و در این سفر حامل پیام صلح خواهی ملت ایران مبنی بر تعامل سازنده با کشورهای جهان هستند.

وی با بیان اینکه این سفر دارای ابعاد مهمی است، افزود: سخنرانی های روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست خلع سلاح و وزیران جنبش عدم تعهد سخنرانی های مهمی است که مواضع ایران نسبت به تحولات منطقه و جهان را مطرح می کند و همچنین رئیس جمهور دیدارهایی با مقامات و سران کشورها، صاحبنظران، سخنگویان، اصحاب رسانه و ادیان الهی خواهد داشت.

افخم تصریح کرد: برای آقای روحانی آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم به اهداف خود دست پیدا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار محمد جواد ظریف و ویلیام هیگ که روز گذشته در نیویورک صورت گرفت، گفت: وزیر امور خارجه چند روز پیش از حضور رئیس جمهور در نیویورک بوده و برنامه فشرده و دقیقی را شروع کرده و دیدارهای منظمی را با وزرای خارجه، اصحاب رسانه و ایرانیان مقیم دارند.

وی افزود: صحبت ها، گفتگوها و جلساتی برگزار شد که دیدار وزرای امور خارجه ایران و انگلیس که از پیش نیز اعلام شده بود، در همین راستا بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دیدار ظریف و ویلیام هیگ را سازنده ارزیابی می کنیم این دیدار فرصتی بود که وزرای خارجه دیدگاههای خود را نسبت به مسائل دوجانبه و همچنین موضوعات دیگری از جمله سوریه مطرح کنند. جمهوری اسلامی ایران به دلیل جایگاه خاص و تاثیرگذار خود در تحولات منطقه دیدگاههای خود را کاملا تشریح کرد.

وی ادامه داد: ظریف همچنین بحث راه حل سیاسی بحران سوریه را مورد تاکید قرار داده و اعلام کرد که سرنوشت سوریه باید به دست مردم سوریه باشد.

افخم همچنین تصریح کرد: در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هسته ای نیز قرار داریم. در این دیدار درباره این موضوع نیز تبادل نظر شد این یک قدم رو به جلو بین ایران و انگلیس بود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره ارزیابی از فضای داخلی و بین المللی درباره نشست هسته ای ایران و 1+5 که قرار است روز پنجشنبه در نیویورک برگزار شود، بیان کرد: دیدار وزرای خارجه 1+5 که روز پنجشنبه تنظیم شده است شروع و آغازی برای مذاکرات هسته ای در دور جدید است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران مواضع صریح خود را مبتنی بر احقاق حقوق مردم ایران و داشتن انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز و داشتن حق غنی سازی در خاک ایران عنوان کرده و امیدواریم در این مذاکرات عزم جدی طرفین برای رسیدن به یک راه حل در زمان مشخص باشد.

خبرنگاری درباره بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نرمش قهرمانانه و همچنین شاخص های دستگاه دیپلماسی برای ایجاد نرمش قهرمانانه سئوال کرد و افخم پاسخ داد: در هر حال نرمش قهرمانانه در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک حرکت خردمندانه و هوشمندانه در حوزه دیپلماسی برای تامین منافع جمهوری اسلامی است.

وی افزود: نباید از این واژه تفسیر به ضعف شود چرا که کاملا مبتنی بر آرمانها و اصول جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصول عزت و مصلحت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا روز پنجشنبه در حاشیه نشست ایران با وزرای خارجه 1+5 بین ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ملاقاتی صورت خواهد گرفت، گفت: برنامه ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در دستور کار نیست و دیدار در چارچوب 1+5 انجام می شود.

افخم همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نتانیاهو اخیرا اعلام کرده طرحی برای مقابله با لبخند آقای روحانی در نظر دارد و آیا جمهوری اسلامی ایران طرحی برای مقابله با اظهارات تند و افراط گرایانه صهیونیست ها خواهد داشت، بیان کرد: در بحث تحرکات رژیم صهیونیستی این طبیعی است که شتاب زدگی رژیم صهیونیستی به دلیل حضور ملت ایران در انتخابات و پیام حماسی و صلح و دوستی ملت ایران به جهانیان است.

وی ادامه داد: واکنش های خصمانه و مبتنی بر دشمنی صهیونیست ها کاملا طبیعی است. جهانیان حتما واقع بینانه و با نگاه مثبت و تعامل سازنده با این مسئله برخورد می کنند و تحت تاثیر تحرکات رژیم صهیونیستی که سابقه روشنی دارد و مبتنی بر نفاق و توطئه است، قرار نمی گیرند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سئوال خبرنگار الجزیره در این باره که روحانی در مقاله ای که در واشنگتن پست منتشر کرده اعلام کرد که ایران آمادگی دارد برای حل مسئله سوریه پیشنهادی را مطرح کند و اینکه آیا این پیشنهاد پابرجاست و جزئیات آن چیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از این تاکید خود را مبنی بر اتخاذ دیپلماسی برای حل بحران سوریه بارها اعلام کرده، مقاله آقای روحانی در واشنگتن پست نیز در همین چارچوب بوده و ایشان تصریح کردند ما آمادگی داریم کمک کنیم که بحران ملی شود. این اشاره ظریف و خوبی است که ایران دارد.

وی ادامه داد: ما از هر حرکتی که کمک کند مسئله سوریه حل و خواست مردم محقق شود، حمایت کنیم.

خبرنگاری سئوال کرد وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که مسائل ایران و آژانس نیازمند تعامل جدی است، منظور از واژه تعامل چیست و آیا در گذشته چنین تعاملی بین ایران و آژانس وجود نداشته است؟ که افخم پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین دور مذاکرات کارشناسی انجام دادند و دور جدید مذاکرات نیز 5 مهرماه انجام می شود.

وی افزود: آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران به دنبال احقاق حقوق خود مبتنی برNPT است و خواهان همکاری مشترک با آژانس است. تبلیغات و برداشت های مختلفی که صورت می گیرد در اراده و خواست ایران تغییری ایجاد نمی کند، ما کماکان مصر هستیم، روند تحولات نیز خوب است و امیدواریم با واقع بینی ادامه یابد.

افخم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که کاخ سفید اعلام کرده امکان دیدار اوباما و روحانی وجود دارد و سخنگوی سازمان ملل نیز احتمال این دیدار را تایید کرده است، گفت: چنین برنامه تنظیم شده ای نداریم. اظهارنظرها و بحث هایی که مطرح شده مباحثی بوده که در محافل رسانه ای مطرح کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در این باره که آیا ایران در مذاکرات نیویورک پیشنهاد مشخصی را در خصوص بحران سوریه به طرف های مذاکره کننده ارائه خواهد کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران استفاده از راهکار سیاسی و توجه به خواست مردم سوریه و استفاده از همه ظرفیت ها که به نتیجه مورد توافق برسد را خواستار است.

وی افزود: ما می خواهیم مذاکرات سوری - سوری شکل بگیرد و طرف های خارجی راه حلی را به مردم سوریه تحمیل نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تحویل موقت نیروگاه بوشهر که روز گذشته صورت گرفت و اظهارات صالحی مبنی بر انعقاد قراردادهای جدید بیان کرد: در مورد اینکه آیا قرارداد جدیدی منعقد می شود سازمان انرژی اتمی قطعا در زمان مقتضی توضیحات لازم را منتشر می کند.

وی افزود: خوشبختانه بعد از چند دهه نیروگاه بوشهر تحویل طرف ایرانی شد، این مسئله را به فال نیک می گیریم و امیدواریم بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در بخشی برای ایران محقق شود و این روند مثبت ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در دیدار بین ظریف و هیگ توافقی مبنی بر بازگشایی مجدد سفارتخانه های ایران و انگلیس صورت گرفته است، گفت: در ملاقات روز گذشته ایران و انگلیس بحث روابط دوجانبه مورد تبادل نظر قرار گرفت و وزرای خارجه توافق کردند که معاونین نشستی در حاشیه مجمع عمومی داشته باشند که ابعاد را بررسی کنند و بعد از بررسی ها اطلاعات بیشتر را اعلام خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و اینکه وزیر خارجه یمن اعلام کرده این دیپلمات توسط القاعده ربوده شده است، اظهار داشت: آنچه مسلم است دولت یمن بر اساس کنوانسیونهای بین المللی مسئولیت پاسخگویی در این زمینه را دارد و ما هم از دولت یمن می خواهیم که بر اساس مسئولیت ها عمل کند. تاکنون نیز از فعالیت آنها ابراز رضایت کرده ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در همین راستا یک گروه پیگیری به یمن اعزام شدند که در ملاقات های آنها تفاهم شد یک گروه پیگیری در یمن تشکیل شود و در چارچوب همان کمیته قرار است یک کمیته اجرایی به زودی از ایران عازم یمن شود و امیدواریم که به نتایج ملموس دست یابیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که ارزیابی شما از گمانه زنی هایی که در روزهای اخیر از مذاکرات ظریف در نیویورک صورت می گیرد، چیست؟ گفت: ما این توصیه را داریم که رسانه های داخلی بدبینی و خوش بینی های افراطی را کنار گذاشته و به سمت واقع بینی حرکت کنند.

افخم ادامه داد: سیاست خارجی حوزه ای است که با صبر و زمان همراه است و ما همه را دعوت می کنیم از شتاب زدگی خودداری کنند. آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران خواستار یک راه حل منطقی و پایدار است که تامین کننده حقوق مسلم ما باشد. بر همین اساس دستگاه سیاست خارجی چارچوب خود را دنبال می کند و امیدواریم سنجیدگی و درایت در رسانه ها مورد توجه قرار گیرد.

خبرنگاری پرسید 48 ساعت دیگر اولین نشست ایران و 1+5 در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد، محورهای اصلی این نشست چه خواهد بود؟ افخم پاسخ داد: نشست وزرای خارجه جهوری اسلامی ایران و 1+5 شروعی برای دور جدید مذاکرات مبتنی بر حقوق مسلم مردم ایران و حق غنی سازی در خاک ایران است .

وی ادامه داد: به نظر می رسد در نشست پنجشنبه وزرای خارجه مروری بر روندها خواهند داشت، دیدگاهها مورد تبادل نظر قرار می گیرد، تفاهم نیز درباره دور آتی مذاکرات صورت گرفته و به هر حال باید تا روز پنجشنبه صبر کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است نشست های ایران و 1+5 در ادامه نیز در سطح وزرای امور خارجه باشد، بیان کرد: آقای ظریف به عنوان وزیر هدایت کننده مذاکرات هسته ای هستند و سطح مذاکرات بر اساس تفاهمات صورت گرفته قابل تغییر است.

خبرنگاری درباره تیم همراه روحانی در سفر به نیویورک و اظهارنظر کارشناسان مبنی بر اینکه این تیم عملگرا است، اظهار داشت: در مورد ترکیب تیم مصاحبه های رئیس جمهور کاملا صریح، گویا و روشن است و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در بر می گیرد. ایشان درباره موضوعات مربوط به نیویورک نکات مورد نظر را تصریح کردند و گروه همراه ایشان نیز در همین چارچوب تعیین شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره افزایش تنش ها بین ارتش مصر و دولت حماس در غزه و اینکه ارتش سلسله اقدامات تروریستی در صحرای سینا را به حماس نسبت داده است، اظهار داشت: آنچه مسلم است ما قبل از دیدار ارزیابی نداریم و متناسب با روند تحولات و رخدادها، مواضع را اعلام می کنیم.

خبرنگاری در این باره که تحویل نیروگاه بوشهر چه تاثیری بر روابط آتی ایران و روسیه خواهد داشت سئوال کرد و افخم پاسخ داد: روابط ایران و سوریه روابطی متین و خوب است، گفتگوهای خوبی بین دو کشور در جریان است. آخرین نمونه مربوط به دیدار روسای جمهور دو کشور است. تفاهماتی صورت گرفته که دیدارها ادامه پیدا کند، مواضع دو کشور از نزدیکی خوبی برخوردار است و به نظر می رسد تفاهمات در چارچوب خود ادامه دارد. واگذاری نیروگاه فضای مناسب تری را در بر می گیرد.

خبرنگار الوفاق درباره آینده روابط ایران، مصر و عربستان و همچنین دعوت از روحانی برای سفر به عربستان سئوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اخبار مربوط به دعوت از آقای روحانی را ما نیز شنیده ایم و وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی چیزی بیشتر از این خبرها دریافت نکرده است.

وی افزود: درباره روابط با کشورهای منطقه ما همواره نشست همگرایی و تامین امنیت در منطقه به عنوان یک راهکار تاکید کردیم. در این دوره نیز امیدواریم مناسبات منطقه ای تحرک خود را پیدا کند و دیدگاههای طرفین بیش از پیش نزدیک شده و تحولات مثبتی رخ دهد.

افخم در پاسخ به این سئوال که اگر غربی ها اقدام به لغو و کاهش تحریم ها کنند آیا ایران در مورد کاهش غنی سازی انعطاف دارد، بیان کرد: مذاکره باید پشت میز مذاکره انجام شود.

خبرنگار فلسطین الیوم درباره دیدار روحانی با رئیس جمهور فرانسه سئوال کرد و افخم پاسخ داد: طبق برنامه ای که برخی رسانه ها اعلام کرده اند و دیدارها نیز بر همان اساس صورت می گیرد دیدار رسمی رئیس جمهور و رئیس جمهور فرانسه امروز انجام می شود. این دیدار بر مبنای توافق طرفین صورت می گیرد، مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی و دیدگاههای ما درباره سوریه بخشی از موضوعاتی است که در این مذاکره مطرح خواهد شد.

خبرنگار با اشاره به این صحبت های سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر اینکه برنامه ای برای دیدار بین روحانی و اوباما و ظریف و کری وجود ندارد پرسید با این وجود آیا ایران از این دیدارها استقبال می کند و انتظار ایران برای خروجی این دیدارها چیست، گفت: ما به دنبال نفس دیدار نیستیم. جمهوری اسلامی ایران برای تامین اهداف خود چارچوب هایی دارد، دیپلماسی ایران فعال است و صرف اینکه تحت تاثیر تبلیغات، دیداری صورت گیرد که نفس این دیدار سوری بتواند مسائل را حل کند، چنین چیزی وجود ندارد.

افخم افزود: دیدار باید زمان مناسب خود را پیدا کند و باید زمان آن فرا برسد. ارزیابی ما این است که زمان دیدار هنوز فرا نرسیده است.

وی همچنین درباره برگزاری انتخابات در آذربایجان و نشانه هایی از تلاش های آمریکا و صهیونیست برای دخالت در انتخابات آذربایجان اظهار داشت: امیدواریم انتخابات در هر کشوری مبتنی بر چارچوب داخلی و بدون دخالت طرف های خارجی باشد و انتخابات آذربایجان نیز از چنین ویژگی برخوردار باشد.

افخم درباره انتخاب آنجلا مرکل در آلمان به عنوان صدراعظم و اینکه ایران از آلمان در این دوره چه انتظاراتی دارد، گفت: طی سه ماه گذشته صحنه سیاسی ایران و آلمان شاهد انتخابات مهمی بوده است، دولت های جدید روی کار آمده اند و امیدواریم با شرایطی که پیش آمده در این فضای جدید حرکت های واقع بینانه در مسیر افزایش تعامل سازنده اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که با تحویل سلاح های شیمیایی دولت سوریه به سازمان ملل آیا اقدامات جدیدی برای برگزاری ژنو 2 صورت گرفته است، بیان کرد: خوشبختانه با دور شدن شبح جنگ از منطقه راهکار سیاسی تبیین شده و صدای کشورهایی که خواهان راهکار سیاسی هستند بلند شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: یکی از چارجوب ها برگزاری نشست ژنو 2 است که ساز و کار آن در حال اجراست و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر گونه ساز و کار دیپلماتیک برای حل بحران سوریه با نظر مردم سوریه و بدون پیش شرط حمایت می کنیم .

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره دیدار اشتون و ظریف نیز گفت: ما اعلام کردیم که مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست و مذاکرات باید دارای محدوده زمانی و به شکل برد برد باشد. در این چارچوب مذاکرات روز 5 شنبه تعیین کننده خواهد بود .

مرضیه افخم همچنین در پاسخ به سئوالی درباره ادعای روزنامه زمان ترکیه مبنی بر اینکه روحانی تعهد کرده است که در قبال حل پرونده هسته ای ایران و لغو تحریم ها بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری 2014 در سوریه شرکت نکند و دیدار اوباما و روحانی در نیویورک نیز در همین راستا است، گفت: مطلبی که به نقل از آن روزنامه بیان کردید کاملا بی اساس است.

کد خبر 232297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز