همشهری آنلاین: آخرین وضعیت روابط تهران - لندن، تحولات منطقه‌ای و مسایل مهم بین‌المللی از جمله مسأله هسته‌ای، سوریه و افغانستان در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در دیدار روز دوشنبه محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس درحاشیه شصت و هشتمین نشست اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ظریف با بیان اینکه دیدارش با کاترین اشتون سازنده بوده است، آن را یک شروع مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که دیدار روز پنجشنبه ایران و 1+5 حرکتی اساسی و رو به جلو در جهت حل مسأله هسته‌ای باشد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تحریم‌های غیرقانونی غرب فاقد کارایی و تاثیر بوده و صرفاً مردم را هدف قرار داده است، تصریح کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات ریاست جمهوری و آراء خود، حمایت از نظام و دولت یازدهم را نشان دادند، لذا لازم است غرب نگاه جدیدی به مسائل داشته باشد.

ظریف در ارتباط با مسأله سوریه، اجتناب از جنگ را که می‌توانست برای منطقه و جهان فاجعه‌آمیز باشد، مورد استقبال قرار داد.

وی در عین حال به خطرات دستیابی گروه‌های افراطی در سوریه به سلاح شیمیایی برای منطقه و جهان اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار آمادگی کشورش را برای انجام رایزنی درباره همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای اعلام داشت.

هیگ همچنین به شرایط، فضا، و گام‌های مثبت از جانب ایران اشاره و تاکید کرد که انگلیس و جامعه بین‌المللی از آنها استقبال می‌کنند.

طرفین در این دیدار، ضرورت شروع یک روند در جهت عادی‌سازی مرحله‌ای روابط دوجانبه را مورد توجه قرار دادند.

همچنین ظریف و هیگ، معاونان وزرای خارجه دو کشور را مأمور مذاکره برای بررسی این مسأله کردند.

کد خبر 232276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز