گروه محیط‌زیست: مدیر گروه دید‌بان کوهستان در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأکید بر حفاظت از محیط‌های کوهستانی نسبت به ازسر‌گیری تخریب «کوه‌شاه» در کرمان هشدار داد و گفت: کوه‌شاه که در گویش کرمانی «کوشا» نامیده می‌شود کوهی است با ارتفاع حدود ۴۴۰۰متر در رشته کوه لاله‌زار در شهرستان بافت استان کرمان.

کوه شاه کرمان

چشمه‌ها و جویبارهای جاری از کوشا، کشاورزی و باغداری پررونقی را در منطقه پدید آورده که فقط یکی از جلوه‌های آن، وجود بیش از 50هزار درخت گردو است که معیشت صدها خانوار را تأمین می‌کند.

کوشا همچنین زیستگاه صدها گونه گیاهی و چندین نوع جانور و نیز عامل اصلی تلطیف هوای ده‌ها روستا و شهر بافت است. به‌خاطر همین ویژگی‌ها، مناطق اطراف کوشا یکی از مقصد‌های پرطرفدار گردشگران و کوهنوردان است. با این حال، این کوه به‌خاطر فعالیت معدنکاری درمعرض تخریب قرار گرفت.

عباس محمدی افزود: ماه‌ها تلاش اهالی روستاهای حوزه کوشا، همراه با اعتراض کوهنوردان و فعالان محیط‌زیست برای جلوگیری از فعالیت‌های معدنی در این کوهستان، به‌ویژه گردهمایی اعتراضی حدود 1300 نفر در روستای باغ فخروییه سبب شد تا استاندار کرمان 22شهریورماه امسال دستور توقف کار معدن را صادر کند. ضمن آنکه استاندار ادامه کار معدن را منوط به‌نظر گروه ویژه‌ای کرد که متشکل از کارشناسان خبره و بی‌طرف در زمینه منابع طبیعی، محیط‌زیست و آب منطقه‌ای از تهران و کرمان است. این گروه باید مراحل صدور مجوز بهره‌برداری معدنی، مسائل زیست‌محیطی و انسانی آن و تأثیر معدن بر منابع آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را بررسی کند.

وی تصریح کرد: نکته درخور تأمل این است که آگاهی زیست‌محیطی آنقدر در جامعه افزایش یافته که در روستاهایی با صدها کیلومتر فاصله از تهران و حتی دور از مرکز استان، اهالی محل در پیوند با کوهنوردان طبیعت‌دوست دیگر نقاط کشور، یک گردهمایی برگزار می‌کنند و در آن نه‌تنها می‌گویند: «نابودی کوهستان، نابودی انسان است» یا «مسئولان باید برای مشق، هر شب 10بار اصل پنجاهم قانون اساسی را رونویسی کنند» و «تخریب طبیعت، جنایت است» بلکه شعار می‌دهند که «نه معدن می‌خواهیم نه آهن، آلاله می‌خواهیم و آویشن» که با شعارهای آگاه‌ترین دوستداران محیط‌زیست جهان رقابت می‌کند. در عین حال، باید خوشحال بود که مسئولانی محلی که طرفدار فعالیت معدنکاوی در کوشا بوده‌اند، به اعتراض‌های مردمی توجه کردند. این ماجرا، بیانگر رشد درخور‌توجه فرهنگ شهروندی، اصلاح رابطه‌ها میان مسئولان و مردم و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی است.

محمدی گفت: گام بعدی برای حفاظت کوشا این است که نمایندگان روستاهای منطقه، کوهنوردان و فعالان محیط‌زیست، همچنان در روند ماجرا حضور داشته باشند و در کمیته مورد نظر استاندار هم عضو شوند. دیگر اینکه از هم‌اکنون، کارشناسان باید طرحی برای بهسازی بخش‌های تخریب‌شده کوشا و احیای پوشش گیاهی آن بیندیشند تا این بخش‌ها به شکل نخستین خود بازگردند.

 

کد خبر 232251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز