همشهری آنلاین: عکاس پیشکسوت جنگ در نشست تخصصی "عکاسی و عکاسان دفاع مقدس" گفت: تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار فریم عکس جمع‌آوری شده است که بیشترین آنها مربوط به عکاسان روزنامه ها و خبرگزاری های آن دوره است.

دفاع مقدس

به گزارش همشهری آنلاین، محمد حسین حیدری از عکاسان پیشکسوت جنگ که در پنجمین نشست تخصصی عکاسی باشگاه هنرمندان فرهنگ فیلم تهران با موضوع "عکاسی و عکاسان دفاع مقدس" سخن می‌گفت، با اعلام مطب افزود: عکس‌هایی را که در حال حاضر موجود است به 3 گروه می‌توان تقسیم کرد که گروه اول به لحاظ کیفیت تصویری و گروه دوم به لحاظ کیفیت موضوعی آثار بهتری هستند.

هر چند گروه سوم هم از لحظات نابی عکاسی کرده‌اند، اما به خاطر ضعف سواد آکادمیک در زمینه‌ عکاسی، بیشتر عکس‌ها کیفیت لازم را ندارند.

وی گفت: عکس‌های جنگ به عنوان بخشی از عکاسی مستند، نشان‌دهنده‌ سبک زندگی و واقعیت‌های آن دوره‌ خاص است.

ما در این عکس‌ها به نوعی تیپ‌نگاری دست پیدا کرده‌ایم که برای استفاده در فیلم‌ها و سریال‌های جنگی مناسب است.

وی همچنین با ابراز گلایه از کارگردانان فیلم و سریال حوزه دفاع مقدس گفت: متاسفانه در اکثر فیلم‌هایی که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شوند، شاهد تیپ‌سازی‌هایی هستیم که به هیچ وجه با واقعیت‌های آن زمان همخوانی ندارد.

در حالی که کارگردانان می‌توانند با استفاده از عکس‌های به جا مانده از آن دوره فضای واقعی‌تری را برای مخاطب ترسیم کنند.

در این نشست، به نقد و بررسی عکاسی در هشت سال دفاع مقدس و جایگاه و تاثیر آن به هنر عکاسی، چگونگی شکل گیری عکاسی جنگ و معرفی عکاسان جنگ ایران پرداخته شد.

کد خبر 232156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز