همشهری آنلاین: محققان آژانس ملی علمی استرالیا (CSIRO) اسکنر لیزری سه‌بعدی و نقشه‌برداری را ساخته‌اند که قادر به اسکن‌گرفتن از بخش‌های درونی و پیچیده سازه‌ها با یک دوبل‌کلیک است.

نقشه‌برداری سه‌بعدی از داخل برج پیزا در کمتر از ۲۰ دقیقه

به گزارش ایسنا، محققان موفق شدند بخش داخلی پیچیده و فشرده برج پیزا که با استفاده از فناوری اسکن سه‌بعدی پیشین امکان‌پذیر نبود را در کمتر از 20 دقیقه اسکن کنند.

فنر تعبیه‌شده کلید این فناوری به شمار می‌آید، زیرا برای اسکن لیزری هر فضای سه‌بعدی دارای پیچیدگی، کاربر مجبور است اسکنر خود را برای مشاهده هر نوع مانع موجود در مکان‌های مختلف جاسازی کند.

با این حال، در این سیستم فنر مزبور به اسکنر امکان حرکت به این طرف و آن طرف را می‌دهد و سامانه قادر خواهد بود موانع دقیق را رصد کرده و جزئیات کوچک از نماهای متعدد را گیر بیندازد.

تکنولوژی ابداعی از این طریق می‌تواند به طور مداوم داده‌ها را زمانی که حامل آن در اطراف بخش داخلی حرکت می‌کند، دریافت کند.

به گفته محققان، این ابزار شامل یک حسگر اینرسی ارزان است که رهگیری‌هایی را از چرخش‌های فنر ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار اختصاصی تیم علمی اندازه‌گیری‌های اینرسی را همراه با داده‌های مکانیابی اضافی ترکیب می‌کند و طیف لیزری نیز اطلاعات را برای ساخت سازه سه‌بعدی در زمانی کوتاه اسکن می‌کند.

فناوری ارائه ‌شده برای نقشه‌برداری از میراث فرهنگی که اغلب فرایندی بسیار زمانبر و انرژی‌گیر می‌باشد، ایده‌آل است.

نقشه‌برداری از چنین سایت‌هایی برای یک تیم کامل تحقیقاتی چندین روز یا هفته زمان می‌برد، اما سامانه مزبور نقشه‌برداری را با دقت و جزئیات تمام و در اندک ساعاتی تهیه می‌کند.

این ابزار به نام Zebedee نامگذاری شده که در واقع، شخصیت یک مجموعه‌ تلویزیونی کودکان متعلق به دهه 1960 است.

اسکن سه بعدی

کد خبر 231983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز