همشهری آنلاین: درصد بالای بیکاری برای اروپا تا چه حد خطرناک است و چگونه باید با آن مبارزه کرد؟ به نظر می‌رسد اروپا در انتظار پائیزی داغ و زمستانی پر از نارضایتی است.

eu

اتحادیه‌های کارگری فرانسه و لهستان در حرکتی مشابه همچون یونان، روز دهم سپتامبر دست به اعتراض علیه برنامه‌های ریاضتی دولت‌هایشان زدند.

کشورهای منطقه یورو، با نرخ بیکاری بالاتر از دوازده درصد روبرو هستند که در تعدادی از این کشورها بیش از پنجاه درصد بیکاران را جوانان تشکیل می‌دهند. این نشانه نزدیک شدن به یک انفجار اجتماعی برای دولت‌هایی است که در عین حال زیر فشار قوانین بودجه منطقه یورو و نیز اصلاحات دردناک مورد نظر بروکسل، مانند آزاد سازی بازار کار قرار دارند.

فرانسه با کسری بودجه بیش از چهار درصد تولید ناخالص داخلی روبروست ودر عین حال رتبه اعتباری آن کاهش یافته است. در کنار یونان، اسپانیا، پرتغال وایتالیا، فرانسه نیز با اصلاحاتی که وعده داده، دست به گریبان است.

پرونچ برز، از پارلمان اروپا به یورونیوز می‌گوید: هر وضعیتی این چنین می‌تواند در سطح اروپا منجربه بی‌ثباتی شود. وقت آن رسیده که دریابیم، مادامیکه به این مشکلات پرداخته نشود، احتمال بروز بحران منتفی نیست.

کارستن برتسکی، اقتصاددان ارشد در بانک آی.ان.جی نیز به یورونیوز می‌گوید: ظاهرا در اسپاینا و یونان، نارضایتی وموج بیکاری بالا می‌تواند به جنبش‌های ناسیونالیستی و پوپولیتسی دامن بزند و روزی این کشورها به حضور در اروپا نه بگویند و از آن خداحافظی کنند.

این اقتصاد دان به عنوان راه حل می‌گوید: در سطح اروپا می‌توانیم در زمینه سرمایه گذاری در مشاغل جدید و تولید کاربرای جوانان بدون پرداخت مالیات، تدابیری به‌ کار گیریم. در این زمینه‌ها باید واقعا نوآور بود تا بتوان نسل جدید را امیدوار کرد. در غیر این‌صورت آنها به اروپا پشت می‌کنند.

کد خبر 231879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز