همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات نشان داد افرادی که در ایستگاه‌های انتقال زباله و در مجاورت کار با دستگاه‌های زباله‌سوز شهری هستند در خطر ابتلا به سرطان و ناباروری قرار دارند.

اثرات زباله‌سوزها در بروز سرطان و ناباروری

به گزارش مهر، کاوه خیرخواه رحیم آباد- مجری طرح، زباله‌سوزهای شهری را یکی از مهم‌ترین منابع تولید آلاینده‌های 7،3،2 و 8 تترا بنزو پی دی اکسین‌ها (TCDDs) و دی بنزوفوران‌های پلی کلرینه (PCDFs) دانست و گفت: آلاینده‌های نامبرده شده با ورود به چرخه آب و غذا باعث آلودگی می‌شوند و از سوی دیگر با انتشار آن‌ها در محیط زیست عوارض مخربی چون سرطان‌زایی، جهش‌زایی و ناباروری را سبب می‌شوند.

وی با اشاره به مطالعه بر روی 30 سایت زباله‌سوز و پایش آزمایش‌های خاک، هوای آزاد، خون و بافت بهره‌برداران زباله‌‌سوزهای شهری خاطر نشان کرد: نتایج به دست آمده از تست‌های ریسک ابتلای ناباروری نشان داد که نه تنها بهره‌برداران این گونه دستگاه‌ها، بلکه افرادی که در نزدیکی آن‌ها مشغول فعالیت هستند، دستخوش عوارض مخربی همچون ناباروری و سرطان می‌شوند.

این مطالعات همچنین نشان داد افرادی که در ایستگاه‌های انتقال زباله و در محیط‌های بسته تحت کار با دستگاه‌های زباله‌سوز شهری هستند به میزان نصف مردان در حالت عادی و به دور از این گونه پارامترهای خطرزا، اسپرم تولید می‌کنند.

از دیگر عوارض جانبی این نوع آلاینده‌های زیست‌محیطی سرطان سینه در زنان است. مطالعات نشان داده است افرادی که دور از آلاینده‌های زباله‌سوزهای شهری قرار دارند و دارای رژیم غذایی سالم هستند سطح دو آلاینده TCDDs و PCDFs در خون و بافت آنان کم‌تر دیده می‌شود.

کد خبر 231827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز