جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شهرک کرداسه در نزدیکی قاهره حالا تبدیل به صحنه اصلی رویارویی نیروهای امنیتی مصر و طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار‌شده این کشور شده است؛ طرفدارانی که به گفته مقام‌های وزارت کشور مصر مسلح هستند و باعث کشته شدن یک ژنرال پلیس شده‌اند.

مصر

پس از آنکه ژنرال نبیل فرج، معاون رئیس پلیس جیزه روز پنجشنبه هنگام ورود نیروهای نظامی مصر به شهرک کرداسه توسط افراد مسلح کشته شد، عملیات نیروهای نظامی مصر برای باز پس‌گرفتن این شهرک از نیروهای مسلح طرفدار مرسی شدت گرفت. هر چند نیروهای نظامی مصر توانسته‌اند در نبردهای خیابانی کنترل این شهرک را پس از مدتی به‌دست بگیرند اما روز گذشته همچنان تعقیب و گریز در این منطقه ادامه داشت.

روز گذشته مقام‌های امنیتی مصر اعلام کردند که در عملیات مشترک ارتش و نیروهای پلیس در این منطقه که در ۱۵ کیلومتری قاهره قرار دارد تاکنون ۸۵ نفر بازداشت شده‌اند و نیروهای نظامی در جست‌وجوی حداقل ۱۰۰ نفر دیگر از افراد مسلح هستند. نیروهای امنیتی، با همراهی خودروهای زرهی و با حمایت هلی‌کوپترهای نظامی عملیات خود را در کرداسه انجام می‌دهند و با برقراری مقررات منع آمد و شد نیروهای نظامی توانستند تعقیب طرفداران مرسی را در این شهرک ادامه دهند.

نیروهای نظامی با وضع مقررات منع آمد و شد به جست‌وجوی خانه به خانه در این شهرک پرداختند و افراد مظنون را بازداشت کردند. وزارت کشور مصر پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در جریان عملیات نیروهای امنیتی علیه «تروریست‌ها»، یک افسر عالی‌رتبه پلیس کشته شده است. مقامات دولت انتقالی مصر و مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده، از اسلامگرایان مسلح مخالف دولت با عنوان «تروریست» نام می‌برند.

هفته گذشته نیروهای پلیس و ارتش در عملیات مشترکی توانستند شهرک دلجا را پس از 2 ماه، از نیروهای طرفدار مرسی پس بگیرند. با وجود به‌دست گرفتن کنترل شهرک کرداسه وضعیت در این منطقه هنوز آرام نشده است.‌ ماه گذشته برخی رسانه‌های مصر اعلام کرده بودند که افراد مسلح طرفدار مرسی با حمله به پاسگاه‌های پلیس کرداسه، 15مأمور پلیس را کشته و اجساد آنها را مثله کرده‌اند.

این حمله چند ساعت پس از عملیات ارتش و پلیس مصر در برچیدن تجمع طرفداران مرسی در قاهره آغاز شد و گفته می‌شود انگیزه مهاجمان، تلافی‌ اقدام و خشونت پلیس در متفرق‌کردن معترضان بوده است. یکی از عوامل عملیات نیروهای امنیتی بازداشت مسئولان قتل این نیروهای پلیس اعلام شده است. شهرک کرداسه از مناطقی است که مرکز اسلامگرایان این کشور به‌حساب می‌آید و حمله به این منطقه دومین عملیات بزرگ ارتش و پلیس مصر علیه نیروهای مسلح طرفدار مرسی پس از برکناری او از قدرت به‌حساب می‌آید.

مقام‌های نظامی مصر گفته‌اند در جست‌وجوی این شهرک توانسته‌اند مقدار زیادی مهمات ازجمله تسلیحاتی مانند آر‌پی‌جی را کشف و ضبط کنند. پیش از عملیات نیروهای امنیتی مصر تظاهرات گسترده‌ای در این شهرک علیه مقام‌های نظامی مصر به‌ویژه با شعار علیه ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش جریان داشت. طرفداران محمد مرسی همچنین روز گذشته در اعتراض به عملیات نیروهای نظامی مصر در این شهرک اقدام به برگزاری تظاهرات پس از نمازجمعه کردند. سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفته‌اند که اعتراض‌ها یک هفته ادامه خواهد داشت و شعار نمادین آن به‌خاطر شروع سال تحصیلی جدید «جوانان، ستون انقلاب» خواهد بود.

روز پنجشنبه همچنین در قاهره با احتمال بمبگذاری چند خط مترو کارشان متوقف شد. مقام‌های امنیتی گفته‌اند که 2 بمب احتمالی را کشف کرده‌اند اما هنوز درباره واقعی و منفجره بودن مواد کشف‌شده شک و شبهه وجود دارد.دادستان کل مصر هم حکم بازداشت مفتی مصری- قطری یوسف قرضاوی را صادر کرده که به محض ورود به مصر اجرا خواهد شد. هشام برکات، دادستان کل مصر حکم بازداشت قرضاوی را به اتهام تحریک برای جهاد علیه نیروهای ارتش مصر، درخواست برای دخالت خارجی، طرح توهین و اتهام قتل معارضان به نیروهای ارتش در شبکه الجزیره صادر کرده است. تنش‌ها میان مصر و قطر در هفته‌های گذشته بالا گرفته است. مقام‌های مصر قطر را عامل حمایت از اخوان المسلمین می‌دانند و آنها را به دخالت در امور این کشور متهم می‌کنند.

مقام‌های دولت مصر همچنین اعلام کرده‌اند که ۲ میلیارد دلار کمک مالی قطر را به این کشور باز می‌گردانند. هر چند دلیل این مسئله عدم‌توافق دوطرف درباره نحوه بازپرداخت آن عنوان شده اما بسیاری آن را نشانه دیگری از تنش‌ها میان 2 کشور می‌دانند. به گزارش الاهرام همچنین دولت مصر درخواست قطر را برای افزایش پروازها میان 2 کشور رد کرده است.

کد خبر 231749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز