گروه شهری: سه شنبه ۲۶ شهریور اعضای شورای شهر تهران با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در حضور رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصمیمات مهمی درباره توسعه و ساخت مساجد در سطح مناطق و محلات شهر تهران گرفتند.

محسن قرائتی

بر این اساس قرارشد تا کمیسیون‌های برنامه و بودجه، عمرانی، معماری و فرهنگی طی 3‌ماه آینده کار ساخت مساجد در سطح شهر تهران را جزء اولویت‌های کاری خود قرار دهند.همچنین قرارشد هر 6‌ماه یک‌بار در جلسات کارشناسی شورای شهر کار ساخت مساجد در شهرتهران مورد پیگیری قرار گیرد و از نحوه پیشرفت مسجد‌سازی‌ در پایتخت گزارشی به شورای شهر ارائه شود. احمد مسجد‌جامعی، رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه سنت مسجد‌سازی‌ در تهران 800سال سابقه دارد، گفت: مسجد جامع شهر تهران با 400سال سابقه، 800سال قدمت دارد یعنی آن زمان که تهران روستا بود جایی مثل شبستان شاه آبادی وجود داشت که سابقه آن به دوران آل بویه برمی‌گردد یا شبستان عتیق که مربوط به دوران قبل از صفویه است.

وی گفت: زمانی که دور تهران حصار کشیدند تا روستای تهران را به شهر تبدیل کنند تعداد برج و باروهایی که ساختند برابر با تعداد سوره‌های قرآن بود و در هر یک از برج‌ها یک سوره قرآن قرار دادند. وی درباره سنت مسجد‌سازی‌ درتهران افزود: تمام محلات تهران حول محور یک امامزاده شکل گرفته‌اند و هیچ محله قدیمی در تهران وجود ندارد که مسجد نداشته باشد. مسجد جامعی ضمن اشاره به اینکه ساخت مساجد نیز پرهزینه نبود ولی درعین حال از هویت، صفا و صمیمیت خاصی برخوردار بود گفت: مساجد ملاک و معیار همبستگی محله بودند.

تشکر برای ساخت 72مسجد در تهران

رئیس ستاد اقامه نماز کشور به تشریح وضعیت ساخت‌وساز و نگهداری مساجد در سطح پایتخت و همچنین اقدامات لازم در رسیدگی به امور مساجد پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی با تأکید بر ضرورت توجه به موضوعات دینی و آیینی شهروندان تصریح کرد: اعضای شورای شهر باید هر 15روز، زمانی را برای رسیدگی به مسائل مذهبی و دینی مردم اختصاص دهند؛ چرا که وضعیت برپایی نماز در کشور باید مورد توجه قرار گیرد. البته 700مسجد در جاده‌ها ساخته شده و اقدامات خوبی درزمینه حضور ائمه جماعات در مدارس و نمازخانه‌ها صورت گرفته اما هنوز لازم است تا کارهای زیادی در این زمینه انجام شود.

قرائتی ساخت مساجد مجلل و بزرگ در شهرها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ساخت چند مسجد بزرگ باعث عزت اسلام است اما در زمینه توسعه مساجد باید مانند ساخت سرای محلات در شهر تهران توسعه مساجد نیز در محله‌ها مورد تأکید باشد.رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه ما مسجد دولتی نمی‌خواهیم اما دولت مسجدی می‌خواهیم، اظهارداشت: باید شورای شهر و شهردار تهران هر کدام یک نماینده تعیین کنند تا در یک حرکت انقلابی در زمینه ساخت و توسعه مساجد در شهر تهران اقدامات لازم صورت گیرد.

قرائتی در پایان اقدام به ساخت 72مسجد در شهر تهران از سوی شهرداری را مورد تقدیر قرار داد و بیان کرد: باید از دکترقالیباف، شهردار تهران تشکر کنیم که در سال گذشته کلنگ ساخت 72مسجد در شهر تهران را به زمین زدند اما با همه این تلاش‌ها هنوز هم در شهر، هزار مسجد کم داریم که باید با صرف بودجه کلان و با تعیین نماینده تمام وقت برای این کار به این موضوع رسیدگی شود.
دیروز محمد سالاری یکی از اعضای شورای شهر چهارم به ایراد سخنانی پیش از شروع دستورجلسه پرداخت.

وی از رؤسای قوای سه‌گانه خواست تا پس از 3 دوره که از عمر شوراها می‌گذرد کمک کنند تا این نهاد به جایگاه واقعی‌اش دست یابد. تأکید سالاری بر تحقق مدیریت یکپارچه و واگذاری اختیارات و وظایف پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی به شوراها بود تا از این پس شوراها به جای شورای شهرداری به معنی واقعی شورای شهرها باشند. وی درعین حال از رئیس‌جمهور خواست تا از رئیس شورای شهر و شهردار پایتخت برای حضور در جلسات هیأت دولت دعوت به عمل آورد.

اقدامات مدیریت شهری برای سال تحصیلی

همچنین شورای شهرتهران از برخی معاونین شهرداری تهران دعوت کرد تا با حضور درصحن علنی این شورا گزارشی از فعالیت‌های شهرداری به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید ارائه کنند. به همین مناسبت سیدجعفرتشکری هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک طی سخنانی از احداث مسیر طلایی در اطراف مدارس شهر تهران خبر داد که با هدف جلوگیری از حوادث ترافیکی و متعاقب آن افزایش ایمنی دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است.

همچنین به گفته تشکری هاشمی از 2 سال پیش که مدیریت شهری کار ساماندهی و نظارت بر سرویس مدارس را عهده دار شده هیچ حادثه منجر به فوت و جرحی برای دانش‌آموزانی که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند اتفاق نیفتاده است. معاون حمل ونقل و ترافیک از خرید 141دستگاه اتوبوس دوکابین سخن گفت و ادامه داد: این اتوبوس‌ها راسا توسط شهرداری تهران خریداری شده و در نیمه اول مهر‌ماه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد و متعاقب آن ظرفیت جابه‌جایی مسافر روزانه 250هزار نفر افزایش یافت.
به گفته تشکری هاشمی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به میزان جابه‌جایی‌ها روزانه تا 5/2میلیون نفر (35درصد) اضافه خواهد شد و شرکت مترو نیز با کاهش سرفاصله قطارهایش تا 15درصد به ظرفیت جابه‌جایی خود اضافه خواهد کرد.

همچنین حجت‌الاسلام میثم امرودی قائم‌مقام معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حضور اعضای شورای شهر به ارائه گزارشی پرداخت که به اقدامات انجام شده توسط این معاونت براساس طرح مهر قلم ویژه استقبال از مهر اختصاص داشت. وی از اختصاص بیش از 17میلیارد تومان اعتبار برای کمک به مدارس شهر تهران سخن گفت و توضیح داد: کمک‌های شهرداری به مدارس مانع از تعطیلی مدارس می‌شود زیرا اعتبارات آموزش و پرورش حتی کفاف پول آب و برق مدارس را نیز نمی‌کند.

از جمله اقداماتی که امرودی به آن اشاره کرد، 32هزارمتر نقاشی دیواری مدارس، احداث و بازسازی 90نمازخانه، احداث 400سرویس بهداشتی، 140آبخوری، 2 میلیون مترمربع رنگ آمیزی، 140هزار مترمربع ایزوگام و 30هزار متر بازسازی کف مدارس بود.امرودی گفت: وزیر آموزش وپرورش شخصا از شهرداری تهران بابت نصب جملات و موضوعات فرهنگی در سطح تهران تقدیر کرده و گفته شهرداری با این کار تهران را به یک مرکز آموزشی تبدیل کرده است.

افزایش تعداد کمیسیون‌های شورا

نتیجه مطالعات و بررسی‌های کمیته‌ای که به‌منظور تعریف کمیسیون‌ها و کمیته‌های جدید شورای شهر تشکیل شده بود به ثمر نشست.کارگروه تعیین شده برای این مهم شامل آقایان حقانی، دوستی، اقبال شاکری، جدیدی، تقی پور و حافظی بودند. این کارگروه همچنین از 1500ساعت کار کارشناسی انجام شده توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران بهره جست و در نهایت 6کمیسیون شامل معماری و شهرسازی، عمران و حمل‌ونقل، فرهنگی هنری اجتماعی، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری، برنامه بودجه و مدیریت منابع و کمیسیون حقوقی و تنظیم مقررات از سوی محمد حقانی سرپرست این کارگروه به شورای شهر پیشنهاد شد که به تصویب رسید. دیروز همچنین 16کمیته تخصصی از سوی این کارگروه پیشنهاد و قرارشد در جلسات بعدی درباره آنها تصمیم‌گیری شود

الکترونیکی شدن رأی‌گیری در شورای شهر

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر در پایان جلسه دیروز با حضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز آرامش لازم در جلسات شورای شهر حاکم نشده اظهار کرد: روش مدیریتی قبلی، اقناعی بوده و ما فکر می‌کنیم در این دوره با توجه به افزایش تعداد اعضا، باید روش مجلسی به‌کار گرفته شود، شاید با روش مجلسی بتوانیم آرامش لازم را حاکم کنیم. وی همچنین از فراهم‌نبودن ساختار لازم برای اداره جلسات 30نفره در شورا سخن گفت و افزود: حتی با وجود یک تا 2‌ماه فرصتی که از قبل وجود داشت هنوز موفق نشده‌ایم به تعدادی از اعضا اتاق بدهیم، دادن اتاق به اعضا و نصب تجهیزات لازم در صحن شورا برای اداره جلسه با این تعداد عضو، کمی زمان می‌برد. مسجد جامعی تصریح کرد: تا 6‌ماه آینده رأ‌ی‌گیری درشورای شهر نیز الکترونیکی می‌شود.

کد خبر 231436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز