سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

مدرسه چشم‌هایش را باز می‌کند. بعد یک خمیازه‌ی بلند می‌کشد. بدنش را کش و قوس می‌دهد... آن‌وقت تو را می‌بیند که با کوله و کتاب‌های نو به او سلام می‌دهی. مدرسه لبخند می‌زند. پاییز آمده است و آغوشش را باز کرده است.

آغوش پاییزی مهر، گشوده است

دنگ‌، دنگ، دنگ... سال نو تحصیلی آغاز می‌شود و جنب‌ و جوش عجیبی در شهر برپا می‌شود!

*‌ * *

ستاد مهر قلم در چهار پهنه‌ی تهران

ستاد مهر قلم در چهار پهنه‌ی تهران هم‌اکنون از سوی معاونت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پلیس راهور ناجا، آموزش و پرورش و سازمان تاکسیرانی تهران در حال برگزاری است.

مهندس پوریا محمدیان، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه‌ی یک و پهنه‌ی شمال شرق تهران درباره‌ی محدوده‌ی این پهنه و زمان اجرای طرح، به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «پهنه‌ی شمال شرق شامل مناطق یک، سه، چهار و هشت است.  این طرح از 15 شهریور آغاز شده و تا 15 مهر ادامه دارد.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس مدرسه هم بخشی از این برنامه است؟ می‌گوید: «در دو هفته‌ی اول مهر، پلیس مدرسه، فعالیت خود را آغاز می‌کند. دانش‌آموزان علاقه‌مند و فعال ثبت‌نام می‌کنند و به آن‌ها لباس فرم و کلاه و پرچم داده می‌شود و آموزش‌های خاص می‌بینند.»

در این برنامه حدود 2000 راننده‌ی تاکسی که قرار است در شمال و شمال شرق تهران به عنوان سرویس مدرسه فعال باشند، در کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند و علاوه بر بازآموزی قوانین راهنمایی و رانندگی، با حضور یک مشاور روان‌شناس نحوه‌ی برخورد با دانش‌آموزان و چگونگی رفتار در  مواقع خطر را آموزش می‌بینند.

محمدیان این‌ها را که می‌گوید، اضافه می‌کند که اگر راننده‌ی سرویسی این آموزش‌ها را نبیند، نمی‌تواند برچسب سرویس مدرسه دریافت کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌ی یک هم‌چنین می‌گوید: «مدرسه‌هایی که در منطقه‌ی یک تهران به‌نوعی نزدیک خیابان‌های اصلی پرترافیک و یا بزرگراه‌ها هستند، شناسایی می‌شوند و معابر علامت‌گذاری و خط کشی‌های مجدد انجام می‌شود و مسطح‌سازی صورت می‌گیرد.»

 او می‌گوید: «یک طرح تعالی تاکسیرانی هم در منطقه‌ی یک تهران انجام می‌شود و رانندگان تاکسی همین آموزش‌ها  را می‌بینند.»

* * *

کلبه‌های بازیافت

یک اتفاق جالب که قرار است امسال در مدرسه‌های تهران بیفتد، راه‌اندازی 180 کلبه‌ی بازیافت است. تازه شما می‌توانید کتاب‌های درسی کهنه‌ی خود را به کلبه‌های بازیافت تحویل دهید و به جای آن نوشت‌افزار بگیرید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، سید محمد فیاض، می‌گوید: «امسال بیش از سال گذشته، با مدارس و آموزشگاه‌ها تعامل خواهیم داشت و با شروع سال تحصیلی، آموزش‌گران سازمان بازیافت با حضور در مدارس، نکات لازم درخصوص بازیافت، تفکیک زباله و اهمیت آن و.. را به دانش آموزان و مربیان آن‌ها آموزش خواهند داد.»

 فیاض می‌گوید: «برپایی اردوهای تفریحی، کارگاه‌های آموزشی تهیه‌ی کاردستی از مواد دور ریز و بازدید دانش‌آموزان از ایستگاه‌های بازیافت از دیگر برنامه‌های مدیریت پسماند دراین حوزه است.»

* * *

کیف و کفش مناسب

مدیرکل سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، علی سنگی هم نگران استفاده از کوله پشتی ‌های نامناسب است و می‌گوید:
«40 درصد دانش آموزان به‌خاطر کوله‌پشتی نامناسب، گرفتار گردن‌درد و کمردرد هستند.»

سنگی می‌گوید: «جنس کوله‌پشتی‌ها باید عمدتاً چرمی یا برزنتی باشد و متناسب با جثه‌ی دانش‌آموز تهیه شود. قطر تسمه‌های کوله‌پشتی هم باید حداقل بین سه تا پنج سانتی متر باشد تا به رگ‌های گردن فشار نیاورد. او می‌گوید: «هم‌چنین تهیه‌ی کفش‌های سبک طبی با حداقل دوسانتی‌متر پاشنه برای خرید مناسب هستند.»

* * *

مدارس خارج از کشور

بعضی از مدرسه‌های خارج از کشور هم به مهر سلام می‌دهند. امسال فعالیت 148 آموزشگاه ایرانی در 83 کشور و 112 شهر دنیا آغاز می‌شود. علی اصغر یزدانی، رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور می‌گوید: «17 هزار دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و هنرستان در حال تحصیل‌ در این مدارس هستند.»

کد خبر 231392
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز